Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Charlotte Kalla ser fram emot Ski Tour 2020 i stersund - Trondheim

Hemvndare tar ver klubban i stersunds SK

Mte med Wassberg och regn och rusk fr Erixon

Vinter-OS 2026 till Italien

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Skidspår i centrala Stockholm med omnejd

• Vänligen logga in för att kunna svara
32 svar till detta ämne

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 503 inlägg

Stockholmare!
Ni kommer aldrig att tro mig, men spåren på Olympiastadion är helt otroliga! Stenhårt.
Idrottsförvaltningen har maxat snökanonerna och sprutat upp en jättekulle. 

...och nu kommer det

...håll i er:

DET FINNS EN BRED SKATEBÄDD! För första gången någonsin, tror jag. 
Jag brände av 60 varv nu på kvällen, som om det vore ingenting.

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 675 inlägg

Stockholmare!
Ni kommer aldrig att tro mig, men spåren på Olympiastadion är helt otroliga! Stenhårt.
Idrottsförvaltningen har maxat snökanonerna och sprutat upp en jättekulle. 

...och nu kommer det
...håll i er:
DET FINNS EN BRED SKATEBÄDD! För första gången någonsin, tror jag. 
Jag brände av 60 varv nu på kvällen, som om det vore ingenting.

Ja, otroligt, utvecklingen har hittat till Hufvudstaden!
35 år efter att skatestilen kom har den hittat till kungens by också....

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 701 inlägg

Grattis Stockholm. Nu måste ni bara lära er att skejtbädden är till för fristilsåkning och inte för släktträff, fikastund eller allmän sammankomst :D :P

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 393 inlägg
Ni har helt missuppfattat syftet. Efter att det nyligen hade töat, regnat och sedan fryst på så var det många som påpekade på skidspår.se att det kändes vanskligt att åka nerför den lilla snöpuckel som finns, och så begärde de att det skulle finnas en alternativ väg runt puckeln. Det ni kallar skejtbädd är alltså alternativvägen för de som inte vill ha någon puckel.

Det ryktas också om att man har försökt bjuda in Vassberg för att demonstrera tekniken att diagonala uppför puckeln för att sedan stanna på toppen och rycka bort klisterremsor under skidorna.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 503 inlägg

Ja, otroligt, utvecklingen har hittat till Hufvudstaden!
35 år efter att skatestilen kom har den hittat till kungens by också....

Tro mig, skate kommer ALDRIG att få fotfäste i Stockholm.
Det finns inget intresse och det finns absolut inga förutsättningar.  :( 

Att det nu finns 400m skate-spår på Stadion beror på att Idrottsförvaltningen i år lyckats producera säkerligen tre-fyra gånger så mycket snö som en normal Stockholms-vinter (Det är fortfarande mer eller mindre barmark i hela innerstan. Isigt och slaskigt, ja. Snöigt, nej.) 

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 503 inlägg

Grattis Stockholm. Nu måste ni bara lära er att skejtbädden är till för fristilsåkning och inte för släktträff, fikastund eller allmän sammankomst :D :P

Jag noterar att du försökt dig på att åka skate på Stadion.  ;)  -skrattar-
Det är märkligt hur människor som annars är så duktiga på att stå på rätt sida av rulltrappan kan vara så ofattbart mycket i vägen.  :lol:  :lol:  :lol: ...och dessutom se så oförstående ut. 

Men det är lugnt, jag brukar ta det lite försiktigt varje gång jag passerar "påstigningsytan". Stadion är ju ett sk. "trivselspår", som jag ser det så är det de snabba åkarna som ska anpassa sig efter de som inte är lika stadiga på laggen, inte tvärt om.

Ni har helt missuppfattat syftet. Efter att det nyligen hade töat, regnat och sedan fryst på så var det många som påpekade på skidspår.se att det kändes vanskligt att åka nerför den lilla snöpuckel som finns, och så begärde de att det skulle finnas en alternativ väg runt puckeln. Det ni kallar skejtbädd är alltså alternativvägen för de som inte vill ha någon puckel.

Det ryktas också om att man har försökt bjuda in Vassberg för att demonstrera tekniken att diagonala uppför puckeln för att sedan stanna på toppen och rycka bort klisterremsor under skidorna.

Även jag noterade att den lilla puckeln blev lite för mycket för många lokala förmågor som helt enkelt valde att gå runt den, varje varv. 
Det var oerhört bra av hjältarna på Idrottsförvaltningen att tillgodose detta behov och dra ett ordentligt spår även på sidan.

Men ännu bättre var det att de fortsatte insatsen med att lägga till skatebädden runt hela varvet.
På Stockholms Stadions hemsida står det klart och tydligt att det är en skatebädd, dessutom har de lagt till ett "skatespår" under beskrivningen på Skidspår.se, så det är bara att bomba på! Synd bara att det inte finns någon backe för de som skejtar. 
...det ska bli spännande att se om det finns någon plan för den där extra högen längst bort. (kanske bara reservsnö, men en till liten puckel skulle vara kul.)

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 701 inlägg

Har inte testat stadion, men det är likadant på de flesta ställen jag åkt på. Många människor ser skejtbädden som en plats där man kan hitta på allt utom att åka fristil. Man får se det som ett spännande inslag i skidåkningen :D

Rolv

Rolv

Medlem

• Members
  • Pip
  • 459 inlägg

Har inte testat stadion, men det är likadant på de flesta ställen jag åkt på. Många människor ser skejtbädden som en plats där man kan hitta på allt utom att åka fristil. Man får se det som ett spännande inslag i skidåkningen :D

Som tex perfekt underlag för vinterpromenader...
Märkligt fenomen. Tror inte samma personer tar en promenad på den tex den lokala golfbanan sommartid...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 393 inlägg
Ni ska inte dissa vinterpromenerare om ni vill skejta. När det kommit snö men för lite för att man ska tycka att det är värt att preparera på kommunala motionsspår så kan det bli en perfekt bädd för skejt och stakträning när x antal personer har promenerat. Så var det tex i enebybergsspåren när jag åkte där innan jul. Det var fotgängare (både med och utan hund), joggare, stakare och skejtare som nyttjade spåret i en härlig harmoni.

Kanske nu också men jag har inte varit där och kollat i januari.

Sådant är det ingen som rapporterar om på skidspår.se men det finns ju tex Facebook-grupper där folk tipsar eller ber om tips av denna karaktär.

Rolv

Rolv

Medlem

• Members
  • Pip
  • 459 inlägg

Ni ska inte dissa vinterpromenerare om ni vill skejta. När det kommit snö men för lite för att man ska tycka att det är värt att preparera på kommunala motionsspår så kan det bli en perfekt bädd för skejt och stakträning när x antal personer har promenerat. Så var det tex i enebybergsspåren när jag åkte där innan jul. Det var fotgängare (både med och utan hund), joggare, stakare och skejtare som nyttjade spåret i en härlig harmoni.

Kanske nu också men jag har inte varit där och kollat i januari.

Sådant är det ingen som rapporterar om på skidspår.se men det finns ju tex Facebook-grupper där folk tipsar eller ber om tips av denna karaktär.

Aha, jag har alltså missuppfattat helt varför de går där. Det vill bara hjälpa till.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 393 inlägg
Tips till alla som promenerar i motionsspår med snö men utan något preppat klassiskt spår: sätt en lapp på ryggen med ert Swishnummer

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 503 inlägg

För att vi inte ska spåra ur  ;) ämnet som sådant så skapade jag en ny tråd där man kan diskutera det här med fotgängare i skidspår: 
http://www.skidforum...are-i-skidspår/

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 399 inlägg

Notera att även Spånga IP nu har fått en saxbacke. Vid förra uppgraderingen tippades en snöhög på den ena raksträckan. Om det var ett misstag eller Idrottsförvaltningens nya policy är att alla Stockholmare ska ha rätt att träna backåkning har jag ingen information om. Efter det har man börjat utbilda åkare där. Igår kväll var det två skidskolor där samtidigt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar