Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur många kapar stavarna?


Willie

Recommended Posts

De nya reglerna som begränsar stavlängden... hur många är det här på forumet som påverkas och kommer korta ned stavarna?

 

Mina stavar är ynka 2-2,5cm för långa utifrån nya reglerna. Inte sjutton tänker jag kapa dem bara för att denna märkliga regel införts, som jag dessutom tvivlar på kommer bli bestående. Lätt för eliten att få nya stavar från sina sponsorer men hur kul är det att börja såga i de två par dyra stavar jag investerat i...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply
Har gått från 156cm till 152,5cm och det känns knapt någon skillnad. Är 176cm lång och jag stakade snabbare än jag diagonalade när jag hade145cm stavar. Tror ej stavlängden har så mycket att göra med saken, stakning är snabbare om man har styrkan och tekniken och att spårbädden är hård. Skulle säga att spårbäddens hårdhet är betydligt mer viktigt än stavlängden.
Link to comment
Share on other sites

Jag har tvärtom början överväga att förlänga mina stavar då de jag använt inte når upp till fullängd :D

Jag provade idag inför grönklittpremiären att jämföra mina förlängda Swix CT1 på 155 cm mot mina 152,5 cm Triac stavar men jag kände igen större fördel med de längre stavarna. Jag tror att Triac-stavens bättre pendel gör jämförelsen lite orättvis. Nån som vill byta till sig ett par Triac 2.0 på 152,5 cm mot ett par på 155 cm :)

Link to comment
Share on other sites

Mina stavar är ynka 2-2,5cm för långa utifrån nya reglerna. Inte sjutton tänker jag kapa dem bara för att denna märkliga regel införts, som jag dessutom tvivlar på kommer bli bestående. Lätt för eliten att få nya stavar från sina sponsorer men hur kul är det att börja såga i de två par dyra stavar jag investerat i...

Jag är i samma sits. Än så länge kör jag med mina otillåtet långa stavar, har inte bestämt än hur jag skall göra inför mitt första lopp. Det bär emot att kapa dyra stavar, samtidigt känns det ju fel att bryta mot reglerna bara för att risken för upptäckt är liten.

 

Jag funderar allvarligt på att skaffa ett par hyfsade träningsstavar av exakt maxlängd, och jämföra hur det känns mot mina nuvarande.

Link to comment
Share on other sites

Jag är i samma sits. Än så länge kör jag med mina otillåtet långa stavar, har inte bestämt än hur jag skall göra inför mitt första lopp. Det bär emot att kapa dyra stavar, samtidigt känns det ju fel att bryta mot reglerna bara för att risken för upptäckt är liten.

 

Jag funderar allvarligt på att skaffa ett par hyfsade träningsstavar av exakt maxlängd, och jämföra hur det känns mot mina nuvarande.

 

Innan du köper nya grejer så tänk på att det är stavremmens infästning man mäter mot och inte hela stavens längd. Dessutom skall din egen höjd mätas med pjäxor på.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tvärtom början överväga att förlänga mina stavar då de jag använt inte når upp till fullängd :D

Jag provade idag inför grönklittpremiären att jämföra mina förlängda Swix CT1 på 155 cm mot mina 152,5 cm Triac stavar men jag kände igen större fördel med de längre stavarna. Jag tror att Triac-stavens bättre pendel gör jämförelsen lite orättvis. Nån som vill byta till sig ett par Triac 2.0 på 152,5 cm mot ett par på 155 cm :)

Du kan få mina Skigo Racing 1.0 155cm mot dina Triac ;) :) :D

Link to comment
Share on other sites

Innan du köper nya grejer så tänk på att det är stavremmens infästning man mäter mot och inte hela stavens längd. Dessutom skall din egen höjd mätas med pjäxor på.

Jo, jag vet hur man mäter. Mina stavar är ca 2,5 cm för långa enligt detta sätt att mäta. Jag har inte kollat exakt på millimetern, men det lär jag göra om jag skall skaffa ett par som håller sig precis inom det tillåtna.

Link to comment
Share on other sites

Det var väldig många som utan att tveka, kunde tänka sig att FUSKA med stavlängden. Att skylla på att man inte vill kapa sina nya dyra stavar är ju löjligt. Det tar inte lång tid att värma loss två handag, dra tejp runt rören, och såga av dom med bågfilen.

Fast jag tycker ju också att den nya regeln är jättedum, har själv letat rätt på ett par gamla som är 15cm kortare än dom jag kört med senaste 10 åren.

Link to comment
Share on other sites

Mina stavar är 15 cm "för långa" och de kommer inte att kapas!

 

Kommer åka i led 5 i Halvvasan och skulle någon funktionär irritera sig på en lönnfet motionär som hasar sig från i 4-timmarstempo får de diska mig i målet....jag kommer inte kliva av längs vägen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har egentligen ingen större åsikt om regeln som sådan men tycker att införandet kunde sett annorlunda ut, typ att regeln gäller från och med i år för världscupen och från och med nästa år för alla andra lopp. Liknande hur man infört förändringar inom golfen.

 

Dock tycker jag att man ska respektera de regler som finns. Gör man inte det så bör man inte ställa upp. Medvetet fusk har jag väldigt svårt för oavsett nivå.

Link to comment
Share on other sites

Mina stavar är 15 cm "för långa" och de kommer inte att kapas!

 

Kommer åka i led 5 i Halvvasan och skulle någon funktionär irritera sig på en lönnfet motionär som hasar sig från i 4-timmarstempo får de diska mig i målet....jag kommer inte kliva av längs vägen.

Jag gissar att du då också tycker det är helt okej att skejta i klassiska lopp?
Link to comment
Share on other sites

Mina stavar är 15 cm "för långa" och de kommer inte att kapas!

 

Kommer åka i led 5 i Halvvasan och skulle någon funktionär irritera sig på en lönnfet motionär som hasar sig från i 4-timmarstempo får de diska mig i målet....jag kommer inte kliva av längs vägen.

Ìntressant resonemang. Vilka fler regler gäller inte för dig? Skate, doping...?

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte heller resonemanget riktigt...varför ska du då åka halvvasan? Då kan du ju lika bra anordna ett eget lopp för lönnfeta motionärer där du får sätta upp dina egna regler. Ser liksom inte vitsen med att tävla i ett lopp där man medvetet inte tänker följa reglerna....
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...