Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur många kapar stavarna?


Willie

Recommended Posts

Har problem med ryggen och hade ständigt återkommande ryggskott i samband med längdskidåkning innan jag gick upp i stavlängd, att gå tillbaks till "normallånga" stavar är otänkbart för mig.

 

När jag bokade mitt deltagande fanns inte denna begränsning, då gällde att stavarna inte fick vara längre än kroppen. Om mitt deltagande var att betrakta som en tjänst eller vara skulle jag troligtvis kunna häva köpet. Även om det inte är Vasaloppet (leverantören) av denna tjänst som infört regeln så skulle jag som konsument ha haft möjlighet till någon typ av kompensation då det handlar om kontraktsbrott.

 

Får se ifall jag åker till Oxberg till våren, helt klart är dock att nu när jag vet förutsättningarna så kommer jag inte anmäla mig till några mer skidtävlingar.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Så, nu har jag lämnat in en dispensansökan.

Då jag inte är FIS-registrerad eller skall delta i VM var jag tvungen att kontakta Svenska Skidförbundet. Frågan är väl bara ifall de tar ansökan på allvar.....-en 52 årig motionär som söker undantag från dopingreglerna. :D

 

-Tack skall du har för tipset Vasa!

Link to comment
Share on other sites

Så, nu har jag lämnat in en dispensansökan.

Då jag inte är FIS-registrerad eller skall delta i VM var jag tvungen att kontakta Svenska Skidförbundet. Frågan är väl bara ifall de tar ansökan på allvar.....-en 52 årig motionär som söker undantag från dopingreglerna. :D

 

-Tack skall du har för tipset Vasa!

+1

Link to comment
Share on other sites

Så, nu har jag lämnat in en dispensansökan.

Då jag inte är FIS-registrerad eller skall delta i VM var jag tvungen att kontakta Svenska Skidförbundet. Frågan är väl bara ifall de tar ansökan på allvar.....-en 52 årig motionär som söker undantag från dopingreglerna. :D

 

-Tack skall du har för tipset Vasa!

Skriv ingenting publikt om det går igenom, då kommer snart hela norska landslaget inte bara vara astmatiker utan också ha kroniskt ryggskott!

Link to comment
Share on other sites

he, he

 

Hoppas du får dispens Mr. T, även om det riskerar öppna Pandoras ask...

 

Även utan att sympatisera med att inte följa reglerna, måste jag, nog ändå, uttrycka viss förståelse för din inställning Mr. T.

 

jag ligger nog själv väl under gränsen för stavlängd.

Link to comment
Share on other sites

Jag är 193 cm lång har mina Triac på ca 162.5 har funka riktigt bra på diagonalen och stakning.
Ökade tränings stavar CT2:or till 163 cm fortfarande bra inte lika snabb pendel. Till rullskidorna har jag CT1 på 164 cm, provade de nu och tyckte dom på snö var lite för långa fick ont i Triceps och svårare att få med magen. De får vara 165 alltså 1cm till enligt reglementet för mig. Än nog bara uppför jag har nytta av långa stavar annars till det sämre.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill följa reglerna men kommer inte att kapa 2 cm från mina nya stavar om det är minsta oklart vad som gäller. Läste just detta på Worldloppets sida (vilket ju även bör gälla för Vasaloppet) :

 

http://www.worldloppet.com/N/271697/how-the-fis-rule-regarding-the-pole-length-effects-worldloppet-races.php

 

Som jag tolkar det så rekommenderas alltså vi motionärer anpassa oss till detta, men det gäller i praktiken bara för eliten, eller?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Får se ifall jag åker till Oxberg till våren, helt klart är dock att nu när jag vet förutsättningarna så kommer jag inte anmäla mig till några mer skidtävlingar.

Eller får du gå över till skejt, så du slipper de korta stavarna. Med din kompetens i spårpreparering kan du säkert ordna underlag för träning och tom övertyga din klubb att anordna en skejttävling där uppe Värmland, så några här på forumet får det de önskat länge :)

Link to comment
Share on other sites

:) Min kompetens i spårpreparering har varit på asfalt utanför Kungälv.....du måste blandat ihop mig med någon annan på forumet.

 

Skatetävling i Mattila?!.......-det där var en riktigt bra idé!

Jag skall ta upp idéen och återkommer med information i någon annan tråd.

Link to comment
Share on other sites

:) Min kompetens i spårpreparering har varit på asfalt utanför Kungälv.....du måste blandat ihop mig med någon annan på forumet.

 

Skatetävling i Mattila?!.......-det där var en riktigt bra idé!

Jag skall ta upp idéen och återkommer med information i någon annan tråd.

Kurtan är väl inte nödbedd? ;)

Link to comment
Share on other sites

Ìntressant resonemang. Vilka fler regler gäller inte för dig? Skate, doping...?

Ok, regler ska följas. Men det är ju fint om reglerna är förståeliga och hänger ihop med den allmänna uppfattningen. Skejt har varit förbjudet i många år och utgör en egen teknik. Doping har varit förbjudet länge/alltid. Stavlängden har emellertid varit fri sedan skidåkningens begynnelse men plötsligt 2016 får ett fåtal personer för sig att det är ett problem att eliten blivit duktiga på att staka och inför i panik en godtycklig gräns på just 83% av kroppslängden. Det som varit ok sedan första Vasaloppet är alltså helt plötsligt fusk? Ni får ursäkta om jag tycker detta är en regel som inte borde gälla för någon, och framförallt inte för motionärer!

Link to comment
Share on other sites

Ok, regler ska följas. Men det är ju fint om reglerna är förståeliga och hänger ihop med den allmänna uppfattningen. Skejt har varit förbjudet i många år och utgör en egen teknik. Doping har varit förbjudet länge/alltid. Stavlängden har emellertid varit fri sedan skidåkningens begynnelse men plötsligt 2016 får ett fåtal personer för sig att det är ett problem att eliten blivit duktiga på att staka och inför i panik en godtycklig gräns på just 83% av kroppslängden. Det som varit ok sedan första Vasaloppet är alltså helt plötsligt fusk? Ni får ursäkta om jag tycker detta är en regel som inte borde gälla för någon, och framförallt inte för motionärer!

Att stavlängden har varit fri stämmer inte. Efter att Gunde Svan gjort sin berömda uppvisning med en superlång stav utklädd till Gustav Vasa infördes stavbegränsningen att stavarna inte fick vara längre än kroppslängden. Den nya bestämmelsen av stavlängden är således en skärpning av tidigare bestämmelse.

Att den nya regeln skulle undantas för motionärer (var nu den gränsen går ?)skulle i princip innebära att alla blev motionärer.

 

Fö om nu MrT vägrar att följa de nya reglerna i Halvvasan, så blir det ett intressant test av hur hårt man kommer att kontrollera den nya stavregeln, vilket ni som är motståndare till regeln borde välkomna. Fast det krävs nog stort mod att genomföra "protesten" då det inte är uteslutet att det blir en del protester från andra åkare längs spåret, då +15 cm är ganska utmärkande.

En möjlig väg att åka loppet är med teleskopstavar, infällda vid start o målgång, utfällda under övrig del av loppet just för att testa hur regelverket är utformat.

Link to comment
Share on other sites

Halvvasan och öppet spår är inga tävlingar och det krävs inte medlemskap SSF-ansluten klubb, arrangemangen är väl då inte sanktinerade av SSF och Vasaloppet kan ha vilka regler man vill. För enkelhetens skull använder de förmodligen samma som SSF.

 

Men även Vasaloppet har regler som egentligen bryter mot SSF:s regelverk så i praktiken gör dom väl som dom vill

Link to comment
Share on other sites

Har inte börjat kapa än, har ett par Triac som kanske är 1cm för långa (har inte mätt min längd ordentligt med pjäxor), sedan ett par one-way med Rextruga som säkert är 3cm för långa. Fast för mig är dom lika långa, eftersom jag tycker att den effektiva längden är från reminfästning till underkant truga. Rex stora trugor har väldigt lång spets under trugan. Vore fint om det kom fram stora trugor som inte har lång spets....tips?

Link to comment
Share on other sites

Enligt Svenska skidförbundets hemsida är i princip alla tävlingar under Vasaloppveckan FIS-tävlingar, därför skall den nya regeln gälla där enligt samma förbund.

 

(Utav någon outgrundlig anledning kan jag inte svara Kustlöparen eller länka till Skidförbundets hemsida)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...