Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur många kapar stavarna?


Willie

Recommended Posts

Har inte börjat kapa än, har ett par Triac som kanske är 1cm för långa (har inte mätt min längd ordentligt med pjäxor), sedan ett par one-way med Rextruga som säkert är 3cm för långa. Fast för mig är dom lika långa, eftersom jag tycker att den effektiva längden är från reminfästning till underkant truga. Rex stora trugor har väldigt lång spets under trugan. Vore fint om det kom fram stora trugor som inte har lång spets....tips?

Tycker det är lite luddigt med hur man mäter. Jag håller med om att underkant av truga är det intressanta på snö. Till spets kan ju bara vara intressant på rullskidor. Från början stod det ju att mätning skulle vara med skidor. Sedan kom det med "bara" pjäxor. Rex-truga med extremt kort spets kommer bli en efterlängtad produkt. ;) (Det kanske går att mixtra själv???)

 

Själv ligger jag nog tryggt inom gränsen. T o m med rex-truga ;). Men pga ryggproblem tänkte jag testa lite längre ibland. Åtminstone på träning ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Enligt Svenska skidförbundets hemsida är i princip alla tävlingar under Vasaloppveckan FIS-tävlingar, därför skall den nya regeln gälla där enligt samma förbund.

 

(Utav någon outgrundlig anledning kan jag inte svara Kustlöparen eller länka till Skidförbundets hemsida)

Tänker du vika ner dig eller kör du "protesten" som planerat ?

 

Du kan ju testa, ifall de tar chipet, om du kan behålla nr-lappen som minne eller nån annan ursäkt att köra en bit till. Sen får du se hur långt du kommer och om det blir målgång i eller före målet. Du har mitt fulla stöd för ditt "experiment" och det skall bli spännande att se hur det hela avlöper.

( en gång blev jag diskad på en 5-mil, lämnade från mig nr-lappen, fortsatte utan nr-lapp "för att kolla lite på tävlingarna och få lite träning". Det blev längre och längre utan att någon stoppade mig och till slut hela 5-milen med "målgång" utanför stadion och på en

tid som gett vår klubb brons i lag)

Link to comment
Share on other sites

Det blir nog inget deltagande för min del. Det skall vara roligt också och det känner jag inte att det är under rådande förutsättningar.

 

Rent allmänt kan jag inte se hur Vasaloppet skulle kunna hindra mig från att vistas i guds fria natur. Tror inte heller att de skulle försöka ta av mig vare sig nummerlapp eller chip, jag skull nog bara strykas som icke startande ifall det blev någon som uppmärksammade det hela.

 

Halvvasan är ju på en tisdag så jag kommer nog stå och häcka på kontoret när starten går. Jag får ju min beskärda del av skidåkning och naturupplevelser ändå nu för tiden så jag deppar inte ihop för det.

(Vi får väl se hur det går med min dopingdispens också. ;))

Link to comment
Share on other sites

Enligt Svenska skidförbundets hemsida är i princip alla tävlingar under Vasaloppveckan FIS-tävlingar, därför skall den nya regeln gälla där enligt samma förbund.

 

(Utav någon outgrundlig anledning kan jag inte svara Kustlöparen eller länka till Skidförbundets hemsida)

Vi får höras nån dag, det har ju faktiskt vart rekortidig skidpremiär även på västkusten!

 

Enligt tävlingsreglerna för längd, definition av långlopp:

381.2 Licenser

381.2.1 Tävlande skall vara medlem i förening ansluten till nationellt förbund (SSF) och är ansvarig för att följa de regler som det nationella förbundet har meddelat.

 

Kan inte se att fler lopp under Vasaveckan än Tjejvasans tävlingsklass och stora Vasaloppet uppfyller den punkten övriga arrangemang under veckan uppfyller inte detta.

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat! Dom där ser ju grymma ut, blir intressant att höra hur dom fungerar.

Har själv funderat många gånger varför många trugor har så långa spetsar, men det kan ju vara för att det inte fäster i underlaget annars. Tex. dom stora Rex-trugorna har jättelång spets, men det kanske måste vara så för att få fäste i lössnö?.

Link to comment
Share on other sites

Halvvasan och öppet spår är inga tävlingar och det krävs inte medlemskap SSF-ansluten klubb, arrangemangen är väl då inte sanktinerade av SSF och Vasaloppet kan ha vilka regler man vill. För enkelhetens skull använder de förmodligen samma som SSF.

 

Men även Vasaloppet har regler som egentligen bryter mot SSF:s regelverk så i praktiken gör dom väl som dom vill

Jag har försökt anmäla mig till ÖS med icke SSF-ansluten klubb men det godtog inte systemet som sa att det måste vara SSF-ansluten klubb.

Link to comment
Share on other sites

(Om det nu inte strider mot regelverket att utrustning måste vara tillgänglig för alla, eller hur det nu är definierat. ;) )

 

Det har du förstås rätt i. Men å andra sidan har jag bara modifierat tillgänglig utrustning genom att ta bort lite material. Skulle man hårddra regeln skulle man bara få kapa sina stavar till längder som finns tillgängliga på marknaden och inte till exakt den längd man vill ha.

 

Sen kan man ju fundera lite allmänt om vad som menas med utrustning tillgänglig på marknaden. Om jag förstått det rätt så tillverkas elitens skidor i speciella batcher med mer uppstyrda processer och kontroller än på dom som går ut i handeln. Är dom skidorna tillgängliga på marknaden?

 

Kanske lite utanför trådens rubrik nu så för att komma till saken: nej jag kommer inte att kapa några stavar. Jag har något par som ligger innom gränsen och dom övriga hoppas jag innerligt att jag kommer att få igen användning av så småningom.

 

Och MrT: du har min fulla sympati ! Jag skulle inte använda ordet fusk om du åkte en tävling med för långa stavar utan snarare civil olydnad. Det vill säga inte något man gör för att skaffa sig själv otillåtna fördelar utan en protest mot en regel (lag) som uppenbarligen dom flesta verkar tycka vara helt galen.

Link to comment
Share on other sites

Rent allmänt kan jag inte se hur Vasaloppet skulle kunna hindra mig från att vistas i guds fria natur. Tror inte heller att de skulle försöka ta av mig vare sig nummerlapp eller chip, jag skull nog bara strykas som icke startande ifall det blev någon som uppmärksammade det hela.

Jo har inget ändrats de senaste åren så sker väl fortfarande andra diskningar ( t ex för skejtskär) så att man diskas efter målgång.

Link to comment
Share on other sites

Jag har försökt anmäla mig till ÖS med icke SSF-ansluten klubb men det godtog inte systemet som sa att det måste vara SSF-ansluten klubb.

Jag försökte samma sak för några år sedan med samma resultat. Du får anmäla dig och köra loppet utan SSF-klubb, men du kan inte köra för något annat än SSF-klubb eller din ort. Lite larvigt tycker jag. Jag var väldigt aktiv i en förening som inte sysslade med skidor men jag ville ju ändå representera den i loppet. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Helt fantastiskt Kalle. ;)

(Om det nu inte strider mot regelverket att utrustning måste vara tillgänglig för alla, eller hur det nu är definierat. ;) )

 

Kollade igenom reglementet eftersom en fråga om trugan kom upp igen.

 

http://www.skidor.com/globalassets/langdakning/dokument/tavlingarrangemang/regler/2016/tavlingsregler-langdakning-2016_nov.pdf

 

Jag tror du tänkte på den här formuleringen:

 

"396.2.1
Utrustningen måste vara en kommersiell produkt som allmänheten kan
skaffa sig."
 
Men det gäller bara för rullskidor. Jag hittar inget liknande för längdskidor.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...