Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

klisterspray ovanpå burkvallan?


supreeme

Recommended Posts

I helgen vart det premiär för en inflyttad Stockholmare (sjukt gött)!

På lördagen visade termometern 2-3 minusgrader och jag lade på ett par lager Skigo orange burkvalla -2 till +3. Funkade helt ok.

På söndagen var det omkring nollan jag for iväg med ett par lager till av samma valla på. Det var såklart inte så smart och förmodligen skulle jag ha behövt klister eftersom spåren packats ganksa hårt av alla tidigare åkare i tö-föret. 

Nu till min fråga, funkar det att ha med sig klisterspray och lägga på ute i spåret ovanpå burkvallan? Tänker typ om jag haft med mig: https://www.xxl.se/swix-klister-k65-universal-quick-spray-klister/p/1110702_1_style och lagt ovanpå?

Orkade inte ställa mig hemma och börja kleta med klister, nu blev det lite stakning istället med sambon så syftet att komma ut å få i sig lite frisk luft uppfylldes i alla fall :)

Men lite fäste hade varit gött, så hur gör ni andra när ni andra när ni upptäcker att ni valt fel valla till rådande förhållande?

 

Jag åkte på Ågesta golfbana om någon annan Stockholmare har en valla-rapport att dela med sig av.

 

//Rickard

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker klisterspray fungerar helt ok för träningspass, dock inte på det sätt man skulle vilja att det fungerar. Allra bäst vore ju om man kunde ta ett provvarv i spåret med burkvalla och om man konstaterar att klister behövs, så kan man spraya lite kvickt efter att ha borstat bort snön och få fullt klisterfäste. Det kan man göra, men då håller det extremt kort distans, typ 500 meter. Torkar man mer noggrant och har skapligt torra skidor fäster vallan bättre, men man får fortfarande inte alls samma hållbarhet som med traditionell applicering. Om man däremot använder sprayen på varma, torra skidor hemma på vallabänken sitter sprayen fast bra. För mig ger det inte riktigt lika bra fäste som vanligt klister, men det märks i alla fall att det är klister och inte burk på skidorna. Jag har dock i praktiken slutat att köra med klister på träningsskidor och istället får Skitec-laggen mer och mer tid. Klister är ett sånt jädra kladd rent ut sagt. 

Link to comment
Share on other sites

Då låter det ju på dig som att min tanke inte riktigt kommer att fungera om det slits bort så fort.. 

Möjligen att man kan komma undan med att spraya dem hemma, ovanpå burkvallan, för att slippa göra rent och lägga klistergrund, men det förutsätter ju att man är säker på spårstatusen. Om man kan få det att hålla 15-20 km för ett träningspass så kunde det ju vara ett alternativ att överväga.

 

Synd om det saknas bra alternativ för att snabbt rätta till en fel-vallning ute i spåret. Klister är ju klart besvärligare än burk att hållas med on-the-go om man säger så :)

Link to comment
Share on other sites

För mig funkade Skigo orange både lördag o söndag med Start vit för gammal snö i kombination. Jag åkte på em och det började frysa till lite smått, så det funkade kanon även på söndagen. I måndags skejtade jag, och då var det mildare och hade inte fungerat utan klister. Problemet med att spaya på klister är att drivgasen inte hinner avdunsta vilket gör att det blir kort hållbarhet. Många har använt Lotrec klisterspray under vasaloppet, men det har bara gett kort varaktighet tyvärr, annars hade det varit en måste-valla i midjeväskan.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar ha tejp på mina grusskidor och det  brukar funka fint att lägga snabbklister på denna om det är blött. Jag använder "swix quick klister". Inget superglid men funkar ok och gör att man klarar sig med ett par skidor i nästan alla fören utan större arbetsinsats.

Link to comment
Share on other sites

Rent vallateoretiskt så lägger man inte klister på burk, pga hållbarheten som nämns ovan. Men om du vill rädda en liten skidtur där du vallat fel, kan du mycket väl prova. Även om hållbarheten säkert är begränsad. Jag kan tänka mig att hållbarheten försämras mer, ju mjukare burkvalla du har under. Även fukt på skidan lär försämra vidhäftningeen.

 

Om du taf med en skrapa och tar bort så mycet burkvalla du kan, kanke du får ett bättre resultat.

 

Själv har jag inte så stor erfarenhet av klister i sprayform, förutom swix kb20, som jag tycker är ett bra grundklister. När jag lägger denna på en ren skida inomhus, brukar jag låta den härda ganska länge. Innan jag lägger annat klister ovanpå.

Link to comment
Share on other sites

jag har lagt klister (tub) direkt på burkvalla, och det har funkat bra - den enda gången jag gjorde det.

 

jag har en liten gasol-brännare (köpt för typ 100 kr på Lidl), har aldrig använt den, men tror nog den skulle funka rätt fint värma klistertub med samt värma klistret på skidan. - man får vara redigt försiktig bara så inte lågan bränner belaget.

Link to comment
Share on other sites

Har funkat när jag provat. Lägger man mjukt klister på burk är det ju inte så slititgt före - att lägga blått klister på lila burk och tro det ska sitta kvar i ett par mil på kall skare är ju en annan sak. Klister på tejp har också fungerat alldeles utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...