Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gemensamma rullskidturer runt Ulricehamn...


PHIF

Recommended Posts

Lyfter tråden igen!

 

För de som har intresse i gemensamma turer i och runt Ulricehamn så kan ni kika in på "Ulricehamn Roller" gruppen på Facebook.

 

För de som inte har Facebook så skall jag försöka uppdatera här.

 

Välkomna!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Låter som en trevlig ide Pask.

 

För egen del och någon kompis planeras en tur på ca 7mil i det snaraste. Utgång banvallen uhamn-vegby 14km, landsväg Vegby-fästeredsund-hulu-dannike-dalsjöfors 21km, banvallen tillaka till uhamn ca 35km.

Link to comment
Share on other sites

För de som orkar i fredagsvärmen 3/6 så kör vi ett rullskid pass imorn med samling på banvallen vid bryggan /röda bodarna kl 17,30 i Ulricehamn.

 

Turen lägges efter vilka som behagar komma!

 

Välkomna.

Link to comment
Share on other sites

För egen del och någon kompis planeras en tur på ca 7mil i det snaraste. Utgång banvallen uhamn-vegby 14km, landsväg Vegby-fästeredsund-hulu-dannike-dalsjöfors 21km, banvallen tillaka till uhamn ca 35km.

 

Banvallen är avgrävd vid Rångedala, de håller på att ta bort den gamla Rångedalabron. Cykelvägen är omlagd en kort sträcka förbi, det är 100-200 m grus och sedan asfalt om man kommer från Dalsjöforshållet.

 

Även i Dalsjöfors mot Gånghester är det avstängt, och man leds om på en betydligt mer kuperad bilväg. Det berör dock inte er runda.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tackar för infon.

jag förmodar då man kommer på landsvägen från Dannike hållet in mot korset ovanför Gånghester får vi ta höger på landsvägen in till Dalsjöfors för att där kliva på banvallen igen? 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

God dagens,

 

Finns intresse för ett gemensamt långpass runt Ulricehamn på midsommar aftons förmiddag?

Häng gärna på om du är i trakten och tiden finns..

 

Samling kl 08,45 vid bryggan/ röda bodarna i Ulricehamn. Sträckan är planerad till ca 7 mil och 1:or eller PU är tänkt att användas. Tempot kommer vara lugnt.

 

Finns intresse meddela gärna här. Vi hoppas kunna vara tillbaka i Ulricehamn igen ca kl 13.

Link to comment
Share on other sites

Ok, hur lång sträcka var det grus/avgrävt i Rångedala?

Om jag höftar till ur minnet: Ca 200 m grus, sedan asfalt igen. Inga större problem att ta sig förbi.

 

På 4 km mellan Rångedala och Nitta är det nylagd asfalt (sedan i höstas). Det var dåligt där förut, så det behövdes.

Link to comment
Share on other sites

Halloj,,

 

Rullskidpasset på midsommar aftons förmiddag blev denna sträckning, Ulricehamn- Vegby- Fästeredsund- Hulu- Dannike- Dalsjöfors- sedan banvallen till Ulricehamn, Sträcka 73km som togs på 4,03 i lugnt tempo.

Vi tog ej av höger vid Drared utan körde ut till korset ovanför Gånghester. Därefter landsvägen in till Dalsjöfors och sedan vänster på Häglaredsvägen till banvallen.

 

Man va faktiskt lite mosig i Dalsjöfors så det va skönt med dessa ca 10km utför på banvallen mot Rångedala. Sedan fick man gå ett par hundra meter vid vägbygget men det behövdes för fötterna strejkade lite.

 

Sillen å snapsen smakade oerhört gott efter duschen iaf:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag tänkte försöka mig på hela banvallssträckningen Ambjörnarp-Falköping någon gång nu i höst. Det borde bli runt 90 km. Någon som är intresserad av att hänga på?

 

För min del blir det riktigt lugnt tempo för att orka hela vägen. Siktar på att ligga mellan 15 och 16 km/h lite beroende på temperatur.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte försöka mig på hela banvallssträckningen Ambjörnarp-Falköping någon gång nu i höst. Det borde bli runt 90 km. Någon som är intresserad av att hänga på?

 

För min del blir det riktigt lugnt tempo för att orka hela vägen. Siktar på att ligga mellan 15 och 16 km/h lite beroende på temperatur.

Tjena!

 

Ja hade en bra känsla fram till midsommar (inläggen ovan) och senare fram till slutet juli, sedan åkte ja på ngn j...a förkylning som satte sig i luftrören. Den hängde i fram tills slutet augusti, alliansloppet rök samt lite andra tävlingar. I dagsläget usel form och knappt några pass på 2 månader.

Jag hade definitivt hängt på dig på den sträckan i lungt tempo. Skall den bli av måste jag försöka hitta lite sug och få träna ngn månad innan man ger sig på en långdistans. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om väderprognosen står sig kör jag på lördag 8/10. Start kl 10 från Ambjörnarp, halvtimmes paus i U-hamn för att fylla på vätska, äta lite och kanske byta stavspetsar. Vidare norrut senast 13:30, siktar på att vara i Falköping 16:30-16:45. Buss tillbaka till U-hamn 17:10. 

Link to comment
Share on other sites

Ser ut att bli en fin tur för dig, dock sid/motvind nordöst. Hade jag inte haft dessa sista två urusla månaderna hade jag åkt med dig, kanske ngt för pjärry annars?

 

Om du håller tidtabellen vid Ulricehamn kanske man skulle finnas vid banvallen denna tid, morsa lite :)

 

Kör hårt och rapportera här ifall vi inte ses!!

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar allvarligt på att ställa in, eller rättare sagt skjuta upp. Att åka ensam 9 mil i kall motvind på 10 sekundmeter känns inte så lockande. Det ska ju vara kul att träna också. Man skulle kunna åka åt andra hållet, men då fungerar inte min logistik.

 

Har man tur så blir det bättre förhållanden längre fram i oktober.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 6 months later...

Uppdaterar denna tråd.

 

På midsommaraftons förmiddag är vi några som kommer köra ett längre pass innan sill, potatis å nubbe skall åtnjutas.

 

Turen blir mest troligt den samme som förra året. Med utgång bryggan Ulricehamn. kl 08.30

 

Turen blir då, Ulricehamn banvallen till Vegby, sedan landsväg - Hulu - Dannike - Dalsjöfors sedan banvallen hem till Ulricehamn. Sträckan är 7,3 mil och är tänkt att köras på lättrullat, tex rullskidor snabba 2:or, 1:or ,pu eller inlines för den som behagar.

 

Finns intresse att haka på så meddela här eller på Facebook gruppen, "Ulricehamn Roller"

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...