Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Grus på vägen


LFN

Recommended Posts

Hur gör du när det är grusade vägar? Kör du rullskidor ändå eller är det dags att vänta in snön och låta rullisarna vila? 

 

Om du kör ändå, hur upplever du att det fungerar? Vurpor? Slits hjulen mer? Nedförsbackar och bromsning? 

Link to comment
Share on other sites

Grus är bra, träningen biter bättre, lite durrigt i fötterna bara, gäller att se det positivt :) Jag har kört rullisar med snö på vägarna också, men när snön har delvis smält och fryst på igen brukar jag avstå. Det är därför Götet är så bra, här är det alltid regn å aldrig minusgrader, rullisarna funkar nästan året om :-)

Link to comment
Share on other sites

Det är mycket tråkigare att åka rullskidor sen de grusat cykelbanorna nu inför snön (som aldrig kom) Man får åka i kanterna och vara beredd ifall det skulle fastna en sten under hjulet (förra året kraschade jag en gång pga en sten) Enbart stakning minskar risken än om man har balansen på den skidan, där stenen fastnar.

Jag har en vägbit på 2,5 km, där man inte grusat och där går det att åka både rullskidor och inlines utan fallrisk.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller mig till sopsaltade cykelbanor som tack ock lov finns. Där är det sommarföre. Saltet tar visserligen på metallen i skidorna så man får spola av dem direkt. Ibland får man åka fram och tillbaka på en kortare sträcka vilket kan bli enformigt men det är bättre än ingenting när åkbar snö saknas.
Link to comment
Share on other sites

I samband med "minivintern" grusades cykelbanorna och därför har jag kört på en asfaltsväg, som är grusfri. Sista biten innan jag svänger in på en sidoväg utan trafik för vändning åker jag ung 50 m parallellt med cykelbanan. Jag väljer vägbana för att inte riskera stopp på en sten, särskilt med inlines. Idag kom det en bil och tutade, när den körde om och damen på passagerarsätet pekade på cykelbanan. Jag hann dock inte reagera, annars borde jag ha skakat på huvudet och pekat på inlinesen, undrar om hon förstått ?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

I samband med "minivintern" grusades cykelbanorna och därför har jag kört på en asfaltsväg, som är grusfri. Sista biten innan jag svänger in på en sidoväg utan trafik för vändning åker jag ung 50 m parallellt med cykelbanan. Jag väljer vägbana för att inte riskera stopp på en sten, särskilt med inlines. Idag kom det en bil och tutade, när den körde om och damen på passagerarsätet pekade på cykelbanan. Jag hann dock inte reagera, annars borde jag ha skakat på huvudet och pekat på inlinesen, undrar om hon förstått ?

Jag har varit med om samma fast med skejtskidor. Fast i regel börjar jag alltid staka om jag är på en trafikerad väg. Vill inte vara till besvär.

Link to comment
Share on other sites

Nu har sandsopningen inletts och jag väntar på att det skall bli grusfritt på min runda, så jag kan starta utanför dörren. Tv får jag ta bilen och åka till min grusfria väg 4,2 km ToR (inlines) och 6 km Tor (rullskidor), men det skall nog inte dröja länge förrän gruset är borta.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar inte kasta mig över rullskidorna direkt efter vintern utan tycker det är skönt med skidfri april :)

I maj åker dom fram o då är allt sopat. Brukar kombinera min skidträning med mtb. Kanonbra komplement. Bättre än racer fören skidåkare. Bäst är förstås löpning

Link to comment
Share on other sites

sopat i samhället sedan veckor, de enskilda vägarna som jag tränar på sopas nog aldrig och det är ett tag till innan man kan ta sig längst ut på vägrenen med fart. Men rullskidor är mest njutbart när det blir varmare, helt klart och därför så blir det mindre nu näringa måsten finns... alternativa träningsformer är fler än tillfällena...

Link to comment
Share on other sites

Så här på våren kan det vara riktigt kall asfalt, och då kan det vara värt att söka upp lite grövre asfalt där man har bättre stavfäste. Idag så var det tänkt att jag skulle staka 40 km, men det fick bli några km stakning med frånskjut eftersom jag blev less på att köra på en sträcka med oljegrus som dessutom hade lösgrus. Huvva, fick verkligen gunga fram för att spara armarna. Jag hade slitna hjul som är nästan som 4:or vid det här laget+ ett underlag from hell ca 1 mil. Tiden det tog struntar jag i men iaf otrolig skillnad jämfört med normala omständigheter. Pannben...

 

Ett riktigt styrkepass som tar en hel del på nervsystemet då musklerna måste aktiveras mycket. Blir definitivt vila imorgon för säkerhets skull.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen har kommunen sandsopat på nästan hela min runda, körde med vändpunkt igår, men nästa gång kan jag ta full sträckning bara jag aktar mig vid båtplatsen, där de hoppar över sopningen varje år. Det är en befrielse att kunna ta på rullskidor-inlines utanför dörren och bara susa iväg. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...