Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nostalgiburkar


SannaQ

Recommended Posts

Husum Jonssons tövax med tjära

Swix silverklister K24

Swix Lillehammer 94

Rex svart köldvalla

Ex Elit töklister med tjära

Swix paraffin i burkformat

Vauhti röd burk

Vauhti grundvax brun

Swix Special vit

Swix Alpine silver wax

Start röd gel

Start vit glidpuck

Rode Nera

Rode Super

Swix blå special

-----------------------------------

Kastade nostalgiburkar; Haka, Holmenkoll pistevax grön , Bratlie grönt klister, Rex lila burk o klister, Falline glidparaffin serie, Swix röd tövax burk

Link to comment
Share on other sites

Yes, gul Lindex är ju en gammal klassisk valla. Men jag tror det fanns en Gul Special också eller liknande? Måste rota lite i vallaboxen när jag kommer hem.

Kul, ja gör det, vill gärna veta mer om Lindex

 

Volevodin du verkar ju varit med ett tag, har du använt dessa

Link to comment
Share on other sites

Kul, ja gör det, vill gärna veta mer om Lindex

 

Volevodin du verkar ju varit med ett tag, har du använt dessa

Det här blir lite fritt ur minnet men såvitt jag minns så drevs Lindex av Bröderna Lindgren i Granö mellan Lycksele och Vindeln i Västerbotten. John Lindgren var en av bröderna och var Sveriges första världsmästare i längdåkning. https://sv.wikipedia.org/wiki/John_LindgrenTror att det fanns en annan bror som hette Ivan också. Tror också att Lindex-vallorna längre tillbaka i tiden hette Ex-Elit. När jag var junior (typ när 80-talet övergick i 90-tal) drevs Lindex av Erik Ludvigsson som då också ägde Tegsnässkidan (långa träskidor för tex jakt). Nån gång i den här vevan började Christer Majbäck att intressera sig för att bygga egna tävlingsskidor med träkärna så efter att köpt Sundins gamla maskiner så producerade dom egna skidor som fanns märkta både med Lindex och Tegsnässkidan. Sedan köpte Christer Lindex och även SkiGo som höll till i Fritsla i Västergötland (tror jag) och bytte sedan namn på allt till SkiGo för kanske 15-20 år sedan, gissningsvis hade en känd klädkedja synpunkter på namnet. De Lindexvallor jag själv mest använde är Lila Lindex som var en bra glidvalla för några minusgrader innan fluorvallorna kom och sen Gul Special som användes i problemfören med nysnö och 0-gradigt. SkiGo använder även idag varumärkena ExElit och Lindex i vissa sammanhang har jag noterat.

 

EDIT:

Noterade att Lars-Erik skrivit om IWax som också tydligen var relaterat till bröderna Lindgren här:

http://www.skidforum.se/index.php/topic/10319-årtal-på-dessa-vallor-iwax/?p=144079

 

Har också rättat en felskrivning ovan.

Link to comment
Share on other sites

Ja, de båda Lindexburkarna känner jag igen, den gula var en "måstevalla" i många är. Efter Skigo gul blev det sen Skigo Orange och den håller klassen ännu som "måstevalla"

Edsbyvallan känner jag inte igen, har aldrig sett den. Spara den, kan tom ha antikvärde likt min Husum-Jonssons tövax.

Link to comment
Share on other sites

När Sporttjänst/Intersport i Östersund bytte lokaler ifjol sålde dom ut gamla butiken och gjorde en rejäl lagertömning. Bland annat reade dom ut den gamla vit-svarta kallburken från Ex-Elit för 10 spänn, en sådan återfinns numer i vallaboxens museiedel :)

Link to comment
Share on other sites

När Sporttjänst/Intersport i Östersund bytte lokaler ifjol sålde dom ut gamla butiken och gjorde en rejäl lagertömning. Bland annat reade dom ut den gamla vit-svarta kallburken från Ex-Elit för 10 spänn, en sådan återfinns numer i vallaboxens museiedel :)

10 kr torde nästan vara originalpris för en Ex-Elitburk när det begav sig:) I slutet på 80-talet kostade en vallaburk ca 15 kr. Nu får man betala 80-90 kr för samma vallaburk...

Link to comment
Share on other sites

I min frus hemby i Norrland fanns en speceriaffär för matvaror, men även lite andra varor av olika slag. Då jag frågade butiksinnehavaren om vallor fick jag följa med in på kontoret och han tog fram en låda med burkar och klister av olika slag.

Det gick att göra riktiga fynd där, då han aldrig märkte om förpackningarna utan det var ursprungspriset som gällde. Men någon riktig raritet kom jag inte över utan det var mest bruksvallor, det skall i så fall vara Vauhti lila burkvalla, som jag fortfarande har kvar.

 

Numera är både affären och innehavaren borta, service i glesbygd är inte högprioriterat idag.

Link to comment
Share on other sites

Bra sammanfattning Artur: Men du får inte glömma blå super och ffa när de blandade in grafit :-) , Använder jag  fortfarande ibland.

Vi känner ju båda någon från Vännäsby som tävlade på Tegnässkidan ;-)

Ja det stämmer sen kom ju nåt hokus pokus med när man skulle glidvalla med ojordat strykjärn för att behålla en negativ laddning på skidorna. Sen hade ju Lindex Raco-spray och Stardust-pulver också. Med det senare under skidorna gled jag för övrigt ifrån stålsicklingsikonen Kuzmins fru Antonina rejält vid en tävling på tidigt 90-tal. Det torde väl räcka som bevis för att glidvalla är bättre än stålsicklat...;)

Link to comment
Share on other sites

Ja det stämmer sen kom ju nåt hokus pokus med när man skulle glidvalla med ojordat strykjärn för att behålla en negativ laddning på skidorna. Sen hade ju Lindex Raco-spray och Stardust-pulver också. Med det senare under skidorna gled jag för övrigt ifrån stålsicklingsikonen Kuzmins fru Antonina rejält vid en tävling på tidigt 90-tal. Det torde väl räcka som bevis för att glidvalla är bättre än stålsicklat... ;)

 

Glidvallan med ojordat strykjärn gick jag på, ruskigt bökigt att hela tiden dra ur sladden... Sen skulle man ju även snärta till när man sicklade av skidan  :D

Stardust var ju ett grymt pulver i grovkornig snö!

Vill minnas att jag även hade en tub från Toko(tror jag). Såg ut som en skokrämtub och den skulle vara bra för de då nya grafitbelagen  :)

Link to comment
Share on other sites

Glidvallan med ojordat strykjärn gick jag på, ruskigt bökigt att hela tiden dra ur sladden... Sen skulle man ju även snärta till när man sicklade av skidan  :D

Stardust var ju ett grymt pulver i grovkornig snö!

Vill minnas att jag även hade en tub från Toko(tror jag). Såg ut som en skokrämtub och den skulle vara bra för de då nya grafitbelagen  :)

Jag tror jag har flera burkar med Stardustpulver liggandes i nån låda hemma och även nåt paket Lila Lindex av den variant som skulle läggas på ojordat;) Har för mig att vi gjorde en storbeställning av Lindex-vallor när jag hade lyckats manipulera mig till ett B-kontrakt av Tony Pölder på Samhall Högland?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

10 kr torde nästan vara originalpris för en Ex-Elitburk när det begav sig:) I slutet på 80-talet kostade en vallaburk ca 15 kr. Nu får man betala 80-90 kr för samma vallaburk...

Sant! Så långt har jag inte tänkt. Slår mig nu att när jag höll på och tävlade så kostade nog en klassisk Blå Extra 25 spänn. Har för mig att Cera-fästvallan gick på svindyra 75! Det här var typ 1990. Men ändå värt en tia tycker jag ;)

Link to comment
Share on other sites

Men en Swix klistertub för 150 kr är mycket dyrare, om man slår ut det på antalet vallningar. Skulle tippa att den räcker till ca 7 vallningar och då blir det 20 kr/gång, 10 vallningar som max alltså 15 kr/gång. En burk för 90 kr räcker till många vallningar, så vida man inte vill ha VR-serien, då blir det dyrare med ett a-pris på 170 kr. Men ändå burken kan nog räcka 3 säsonger, om den avser ett frekvent före.

Skulle tippa att jag gör åt 2 tuber klister/säsong, då det ibland är långa perioder med enbart klisterföre tex en tub Briko universal två vintrar som enbart grundklister.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...