Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Fina frhllanden infr Sixten Memorial Race

15-rsjubileum av Strkenloppet p sndag

Dags fr sjunde Tsjdalen Classic Ski

Petter Northug utanfr Norges trupp till Falun

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Nostalgiburkar

• Vänligen logga in för att kunna svara
23 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 097 inlägg

Ett tag skulle man gnugga glidytan så att den blev skinande blank. Skidskrapa med frigolit användes och/eller nylonstrumpa.

artur

artur

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 786 inlägg

Glidvallan med ojordat strykjärn gick jag på, ruskigt bökigt att hela tiden dra ur sladden... Sen skulle man ju även snärta till när man sicklade av skidan  :D

Stardust var ju ett grymt pulver i grovkornig snö!

Vill minnas att jag även hade en tub från Toko(tror jag). Såg ut som en skokrämtub och den skulle vara bra för de då nya grafitbelagen  :)

Jag tror jag har flera burkar med Stardustpulver liggandes i nån låda hemma och även nåt paket Lila Lindex av den variant som skulle läggas på ojordat;) Har för mig att vi gjorde en storbeställning av Lindex-vallor när jag hade lyckats manipulera mig till ett B-kontrakt av Tony Pölder på Samhall Högland?

mqi

mqi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 256 inlägg

10 kr torde nästan vara originalpris för en Ex-Elitburk när det begav sig:) I slutet på 80-talet kostade en vallaburk ca 15 kr. Nu får man betala 80-90 kr för samma vallaburk...

Sant! Så långt har jag inte tänkt. Slår mig nu att när jag höll på och tävlade så kostade nog en klassisk Blå Extra 25 spänn. Har för mig att Cera-fästvallan gick på svindyra 75! Det här var typ 1990. Men ändå värt en tia tycker jag ;)

/// Micke

Varför kan man inte köpa riktiga skidor längre? Kneissl, kom tillbaka!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 097 inlägg

Men en Swix klistertub för 150 kr är mycket dyrare, om man slår ut det på antalet vallningar. Skulle tippa att den räcker till ca 7 vallningar och då blir det 20 kr/gång, 10 vallningar som max alltså 15 kr/gång. En burk för 90 kr räcker till många vallningar, så vida man inte vill ha VR-serien, då blir det dyrare med ett a-pris på 170 kr. Men ändå burken kan nog räcka 3 säsonger, om den avser ett frekvent före.

Skulle tippa att jag gör åt 2 tuber klister/säsong, då det ibland är långa perioder med enbart klisterföre tex en tub Briko universal två vintrar som enbart grundklister.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar