Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

20-års gräns för världscup


MikaelBerglund

Recommended Posts

Idag annonserades uttagningen inför världscuppremiären i Ruka. Många, inklusive mig, var förvånade varför Ebba Andersson inte var uttagen. På Svenska Skidförbundets Facebookinlägg skriver dom följande "Ebba är fortfarande junior och vi vill skynda långsamt med våra juniorer. Därför är vår policy är att inte ta ut åkare förrän tidigast det år de fyller 20 år. Hon kan alltså åka vc efter nyår". 

 

Jag kan väldigt lite om skidåkning, men kan någon förklara hur man resonerar? Johaug kom 3:a på VM som 18-åring. Ebba skulle åka världscupen i Falun förra säsongen men blev förkyld. Har skidor blivit farligt den här säsongen?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag var också förvånad över det. Om hon pallade för två toppprestationer i rad i Bruksvallarna är hon självklart kvalificerad för Ruka.

 

Sen var jag lite förvånad över att Johan Edin blev uttagen i sprintlaget. Han har haft många chanser tidigare och åkt bra i prolog och kvarten för att sen dala och inte orka i semi eller final. Bättre att satsa på någon yngre hungrig åkare för att denne skulle få känna på hetluften i en WC-sprint.

Link to comment
Share on other sites

Jag var också förvånad över det. Om hon pallade för två toppprestationer i rad i Bruksvallarna är hon självklart kvalificerad för Ruka.

 

Sen var jag lite förvånad över att Johan Edin blev uttagen i sprintlaget. Han har haft många chanser tidigare och åkt bra i prolog och kvarten för att sen dala och inte orka i semi eller final. Bättre att satsa på någon yngre hungrig åkare för att denne skulle få känna på hetluften i en WC-sprint.

Håller med om att det var lite märkligt att Edin (och Quicklund) togs ut framför Viktor Thorn.

Link to comment
Share on other sites

 "Ebba är fortfarande junior och vi vill skynda långsamt med våra juniorer. Därför är vår policy är att inte ta ut åkare förrän tidigast det år de fyller 20 år. Hon kan alltså åka vc efter nyår". 

 

Nu är jag lite förvirrad. Man tävlar ju inte per kalenderår, utan per säsong. Så att hon kan tävla i VC-en efter nyår låter lite galet i mina öron. Skillnad hade varit om man hade tyckt att hon skulle tävla i juniorklass hela säsongen. :(

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag ingen aning om Ebbas specifika upplägg, men hon satsar ju i först hand på JVM vad jag förstått. Sen tycker inte jag att det är så farligt att man tar det lite lugnt, hon ska ju vara som bäst om några år och helst inte gå sönder och måsta sluta i förtid.

Link to comment
Share on other sites

Tycker ändå att det är tidigt att tävla på högsta nivå redan vid 16. Nu har det ju gått ganska bra för henne ändå, men riskerna är ganska stora att det inte gör det. Kroppen har nog inte hunnit träna upp sig tillräckligt för att hålla ett helt idrottsliv + ett liv efter 40...

Jag skulle inte vilja vara ansvarig för att tagit ut en ung åkare som går bra de första åren, kanske till o med vinner vm-/osguld och sen blir idrottspensionär vid 23-25 års ålder pga skador mm.

Kan nästan inget om simning, men simmarna har väl inte heller samma sena peak som skidåkare? och håller väl inte på lika långt upp i åren? Svårt att jämföra sporter.

Link to comment
Share on other sites

Tycker ändå att det är tidigt att tävla på högsta nivå redan vid 16. Nu har det ju gått ganska bra för henne ändå, men riskerna är ganska stora att det inte gör det. Kroppen har nog inte hunnit träna upp sig tillräckligt för att hålla ett helt idrottsliv + ett liv efter 40...

Jag skulle inte vilja vara ansvarig för att tagit ut en ung åkare som går bra de första åren, kanske till o med vinner vm-/osguld och sen blir idrottspensionär vid 23-25 års ålder pga skador mm.

Kan nästan inget om simning, men simmarna har väl inte heller samma sena peak som skidåkare? och håller väl inte på lika långt upp i åren? Svårt att jämföra sporter.

Hon lär ju ändå tävla minst lika mycket på hemmaplan och scandcuper och om hon inte kör wc så belastningen på kroppen lär inte bli nån skillnad.  Det hon slipper är väl möjligen resorna och ev press från pressen.

Link to comment
Share on other sites

Som Sunlake skrev, Pichler har en annorlunda syn på det hela. http://www.svt.se/sport/vintersport/de-unga-far-chansen-i-premiaren/

 

Det känns orättvist mot t.ex. Viktor Thorn som vann över Quicklund i Bruksvallarna. Quicklund tar sig inte vidare från kvalet. Se också Emma Wikens resultat idag. Norrmännen låter 20-åringen köra sprinten och han kommer trea. 

 

"Skidförbundet skriver i pressmeddelandet att A-landslagsåkare premieras framför övriga åkare under de inledande världscuphelgerna."

Link to comment
Share on other sites

Som Sunlake skrev, Pichler har en annorlunda syn på det hela. http://www.svt.se/sport/vintersport/de-unga-far-chansen-i-premiaren/

 

Det känns orättvist mot t.ex. Viktor Thorn som vann över Quicklund i Bruksvallarna. Quicklund tar sig inte vidare från kvalet. Se också Emma Wikens resultat idag. Norrmännen låter 20-åringen köra sprinten och han kommer trea. 

 

"Skidförbundet skriver i pressmeddelandet att A-landslagsåkare premieras framför övriga åkare under de inledande världscuphelgerna."

Det sistnämnde borde ju ha talat för Thorn snarare än Quicklund i så fall...

Link to comment
Share on other sites

Truppen till Lillehammer utan Kalla , Olsson och Rickardsson, borde det då inte vara läge att slänga in några yngre förmågor, förutom några gamla stötar är det ett väldigt sprintbetonat lag.
Varför inte ge de yngre lite erfarenhet på en tävling som inte kräver några tuffa resor eller dylikt inte längre än att åka och tävla i Sverige.

Ebba Andersson slog Stina Nilsson med 13 sekunder och  Anna Haag med 20 på 5km i Bruksvallarna, iaf i fristil bör hon kunna hävda sig hyfsat i WC.
Finns ytterligare några unga både killar och tjejer som borde åtinstone få chansen som reserver när de gamla lämnar återbud

Damer
Hanna Falk, Ulricehamn IF, Anna Haag, AnnaEmil Sportklubb, Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK, Stina Nilsson, IFK Mora SK, Jonna Sundling, IFK Umeå, Jennie Öberg, Piteå Elit.
Herrar
Calle Halfvarsson, Sågmyra SK, Marcus Hellner, Gällivare Skidallians, Martin Johansson IFK Mora SK, Emil Jönsson, AnnaEmil Sportklubb, Teodor Peterson, IFK Umeå, Oskar Svensson, Falun/Borlänge SK.
Link to comment
Share on other sites

Går inte att jämföra en 16-årig simmare med någon annan sport då de börjar träna extremt mycket extremt tidigt (eftersom sporten har minimal skaderisk, även för unga).

 

Därmed inte sagt att det inte är idiotiskt att inte ta ut Ebba till Ruka, låt henne testa om inte annat för känslan mot de allra bästa. En helg i Finland påverkar inget upplägg.

 

Väldigt konstig också att inte bruksvallarna gäller som uttagning längre. Jag fattar att det kan vara bra att inte tvinga åkare som satsar mot VM att toppa sig redan. Men vad är problemet med att viga en plats per lopp (uttalat i förväg) till bäste icke A-landslagsåkare (om denne slår den petade a-åkaren såklart).

Link to comment
Share on other sites

Ebba har väl dessutom åkt världcup förut? Östersund innan falu-VM om jag minns rätt. Då gick det riktigt bra har jag för mig. Känns dessutom som banorna i Lillehammer passar henne riktigt bra. Märkliga beslut..

Det stämmer! Här är hennes lopp, hon kom på 16:e plats, men slog många duktiga åkare. Det känns som hon har tagit ett kliv sedan dess. http://data.fis-ski.com/dynamic/results.html?sector=CC&competitorid=190104&raceid=24140

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...