Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Världscupen i längdskidåkning 2016/2017


Hoppskate

Recommended Posts

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Tycker touren var bra ändå med många bra som fullföljde. Saknar dock min favorit; 35km jaktstarten Toblach-Cortina. Snöbrist där?

 

"Ok här kommer Dyrhaug i mål!! (en minuts paus), Oj nä det var Holund", lite tomtiga är de men jag gillar dem ändå. De är schyssta. Fritt från elaka sågningar och under-all-kritik-retorik som en del journalister håller sig med.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tramset i worldcup går vidare idag i Falun. I Marcialonga gick det alldeles utmärkt för damerna att köra lika långt som herrarna men FIS tycker att halva distansen räcker.

I Marcialonga körde damtoppen 14 min långsammare än herrarna. Då snackar vi 57km. Det handlar alltså bara om säg 6-9 min längre åktid om damerna skulle kört 30km i Falun.

 

 

Gammalmodigt, orättvist, bakåtsträvande och skämmigt FIS

Link to comment
Share on other sites

Tramset i worldcup går vidare idag i Falun. I Marcialonga gick det alldeles utmärkt för damerna att köra lika långt som herrarna men FIS tycker att halva distansen räcker.

I Marcialonga körde damtoppen 14 min långsammare än herrarna. Då snackar vi 57km. Det handlar alltså bara om säg 6-9 min längre åktid om damerna skulle kört 30km i Falun.

 

 

Gammalmodigt, orättvist, bakåtsträvande och skämmigt FIS

På vilket sätt är det orättvist, tror du att resultatlistan på 15km resp 30km för damer skulle skilja i något väsentligt? Möjligen kan det finnas någon svensk spurtkanon som möjligen kan hänga med norskorna i 15km men knappast i 30km.

 

Om man nu bortser från det självklara att damerna givetvis fysiskt klarar att köra lika långt som herrarna utan några som helst problem så tror jag att damotppen är alldeles för smal för att det skulle gynna längdsporten att se tex damerna köra 50km. 

Underhållsvärdet i att se tre norskor åka solo var för sig dessutom i ytterligare två mil tycker jag är ytterst begränsat och tror det tom kan vara negativt om man nu ska relatera till diskussionerna om längdsportens popularitet.

 

Däremot tycker jag att de kortare sträckorna där damerna köra 5 resp 10 omedelbart borde bytas mot 10 och 15 som i herrloppen.

 

Jag kan hålla med om att det är gammalmodigt och märkligt, det finns ju i princip inga andra idrotter som gör åtskillnad så som skidsporten, men ser inte riktigt att det tjänar skidsportens att växla upp hela vägen just för tillfället. Intresset verkar dock  vara högst måttligt från de aktivas sida, Rydqvist har ju inte direkt får nåt rungande medhåll från sina kollegor. 

 

Börjar med att växla upp de kortare sträckorna och hoppas på en bredare topp så att även längre distanser skulle ge spännande lopp på damsidan.

Link to comment
Share on other sites

Var det bara jag som tyckte att det var ytterst märkligt att det norska herrlaget tilläts fullfölja helgens sprint-stafett efter att de blivit officiellt diskade?

I och för sig är väl FIS kända för att vara en slumpgenerator när det kommer till tolkningen av sina egna regler...
...men jag tycker även att det norska landslaget återigen visade prov på sitt välkända bristande omdöme när de lät sina gutter fortsätta tävlingen och därigenom förvandlade en världscuptävling till ett "träningspass".
Respektlöst gentemot både sporten och andra nationers utövare är vad det är.

Link to comment
Share on other sites

Var det bara jag som tyckte att det var ytterst märkligt att det norska herrlaget tilläts fullfölja helgens sprint-stafett efter att de blivit officiellt diskade?

 

I och för sig är väl FIS kända för att vara en slumpgenerator när det kommer till tolkningen av sina egna regler...

...men jag tycker även att det norska landslaget återigen visade prov på sitt välkända bristande omdöme när de lät sina gutter fortsätta tävlingen och därigenom förvandlade en världscuptävling till ett "träningspass".

Respektlöst gentemot både sporten och andra nationers utövare är vad det är.

Det skulle ju kunnat vara så att Norge lämnat in en protest mot diskningen och därför fick vara kvar innan slutligt domslut fattats.

Link to comment
Share on other sites

På vilket sätt är det orättvist, tror du att resultatlistan på 15km resp 30km för damer skulle skilja i något väsentligt? Möjligen kan det finnas någon svensk spurtkanon som möjligen kan hänga med norskorna i 15km men knappast i 30km.

 

Om man nu bortser från det självklara att damerna givetvis fysiskt klarar att köra lika långt som herrarna utan några som helst problem så tror jag att damotppen är alldeles för smal för att det skulle gynna längdsporten att se tex damerna köra 50km. 

Underhållsvärdet i att se tre norskor åka solo var för sig dessutom i ytterligare två mil tycker jag är ytterst begränsat och tror det tom kan vara negativt om man nu ska relatera till diskussionerna om längdsportens popularitet.

 

Däremot tycker jag att de kortare sträckorna där damerna köra 5 resp 10 omedelbart borde bytas mot 10 och 15 som i herrloppen.

 

Jag kan hålla med om att det är gammalmodigt och märkligt, det finns ju i princip inga andra idrotter som gör åtskillnad så som skidsporten, men ser inte riktigt att det tjänar skidsportens att växla upp hela vägen just för tillfället. Intresset verkar dock  vara högst måttligt från de aktivas sida, Rydqvist har ju inte direkt får nåt rungande medhåll från sina kollegor. 

 

Börjar med att växla upp de kortare sträckorna och hoppas på en bredare topp så att även längre distanser skulle ge spännande lopp på damsidan.

Instämmer, det blir inte roligare bara för det är längre, i så fall kan vi ju stryka sprint.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ännu ett stavbrott. Hanna falk höll på att få dan förstörd men lyckades snyggt rädda sin kvart. När ska detta vansinne, rent ut sagt, med sköra stavar sluta? Tilllverka speciella sprintstavar för bövelen. Eftersträvan att göra lättare och styvare, och framförallt dyrare stavar för konsumten är dumheter. Enda som är nöjd är aktieägarna på swix :)
Link to comment
Share on other sites

Ännu ett stavbrott. Hanna falk höll på att få dan förstörd men lyckades snyggt rädda sin kvart. När ska detta vansinne, rent ut sagt, med sköra stavar sluta? Tilllverka speciella sprintstavar för bövelen. Eftersträvan att göra lättare och styvare, och framförallt dyrare stavar för konsumten är dumheter. Enda som är nöjd är aktieägarna på swix :)

Är väl förfan valfritt välja vilka stavar man vill ge sig in i leken med. Händer även andra nationer, inte bara svenskor/svenskar. Den enda skillnaden och som alltid vill göras gällande av ex, en idiot som blomman är att i svenskt stavbrott är det alltid orsakat av annan åkare till skillnad från övriga nationer där det antingen inte nämns eller framstås som självförvållat.

Link to comment
Share on other sites

Ännu ett stavbrott. Hanna falk höll på att få dan förstörd men lyckades snyggt rädda sin kvart. När ska detta vansinne, rent ut sagt, med sköra stavar sluta? Tilllverka speciella sprintstavar för bövelen. Eftersträvan att göra lättare och styvare, och framförallt dyrare stavar för konsumten är dumheter. Enda som är nöjd är aktieägarna på swix :)

Det är ju inte bara Swixstavar som ryker, sen tillför elitens brutna stavar knappast något till aktieägarna, snarare tvärtom.

 

Men annars håller jag med dig som vi tidigare sagt att kvalitén på stavarna måste förbättras så vi slipper se så många stavbrott i sprint- och masstartslopp.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte bara Swixstavar som ryker, sen tillför elitens brutna stavar knappast något till aktieägarna, snarare tvärtom.

 

Men annars håller jag med dig som vi tidigare sagt att kvalitén på stavarna måste förbättras så vi slipper se så många stavbrott i sprint- och masstartslopp.

Se det som Darwin skulle gjort, det naturliga urvalet. En svag åkare alt, i sämre form eller dåligt lagd taktiskt hamnar oftare i situationer där stavar hamnar i riskfylld position. Stavarna för en åkare som tar spets från start till mål är av samma kvalitet som hos övriga.

Link to comment
Share on other sites

Nu ska här gnällas! Att en åkare kan vinna femmilen på VM för att några dagar senare gå och vinna sprintlopp i världscupen, det är ett bevis på att de så kallade sprintdistanserna är för långa.

Eller kanskje bare Harvey er en veldig god allrounder? Mange sprintere som er sjanseløs på femmil, mange sterke femmilsløpere som er sjanseløs på sprint. Svært få som ofte er på pallen i begge.

Link to comment
Share on other sites

Nu ska här gnällas! Att en åkare kan vinna femmilen på VM för att några dagar senare gå och vinna sprintlopp i världscupen, det är ett bevis på att de så kallade sprintdistanserna är för långa.

Visst fan är det så. Det som i dag kallas sprint har inget med snabbhet att göra, eller jo....det som Kläbo orutinerat kör i prolog, kvart och semi men inte orkar i final, det är sprint. En sprint på Max 900 meter, det är sprint och korar den som verkligen har hög fart i åkningen. Och än jävligare är att juniorerna på cuptävlingar ska köra lika långt och på tuffa banor samtidigt som en speaker (Jocke Abrahamsson) gapar, skriker och skryter om att arrangörens banor är tuffare än VM banorna i val di fiemme. Nej Sverige med den tunna tillväxten borde främja och göra längdskidåkning till en åkar och publikattraktiv tillställning med sprint i ordets rätta bemärkelse, som går på stadens gator och torg, genom gallerior och mäter korta sträckor, under 800-900 meter, ja då jävlar får vi fart på intresse både bland barn och ungdomar och även bland föräldrar som tycks ha för liten "egentid" och i förlängningen en ökad tillväxt och förhoppningsvis en och annan stackare som vill underkasta sig den mängdträning som tydligen krävs (oavsett talang) för att komma längre.

Link to comment
Share on other sites

Eller kanskje bare Harvey er en veldig god allrounder? Mange sprintere som er sjanseløs på femmil, mange sterke femmilsløpere som er sjanseløs på sprint. Svært få som ofte er på pallen i begge.

Givetvis är Harvey en väldigt god allrounder. Jävligt komplett bevisligen, sätter tekniken på ett upplopp som ingen annan och tog på Petter sista metrarna i sprinten på VM i Falun. Men hur stora växlar ska man dra på säsongens resultat? Ett Norge som är klart märkt av det många gottar sig som dopingskandal, Ryssar som är avstängda och med landsmän som också är märkta av det i både positiv och negativ bemärkelse. Stina Nilsson briljerade i TDS i frånvaro av en dopningsavstängd Johaug, en Marit Björgen som efter barnafödande och rehab prioriterade VM, stod över TDS och några tävlingar och kvar hade att tampas mot norskor som aldrig underpresterat mer under en säsong som denna. Att Stina dessutom, med sitt viktövertag gynnas av upplopp i utförslöpa som TDS bjöd på tas ingen till hänsyn till då nöff nöff grymtande grisen blomman bara vinklar det ur svenskt perspektiv oavsett hur ett lopp ser ut. Stina vinner distanslopp 3.7 sekunder före en urkass Kalla som tar brons och 10-11 sekunder före åkare som Stadlober, Tchekaleva och 18 sekunder före en Weng som normalt varit mellan 20 och uppåt minuten bakom de de stora norska framgångarna men haft mer än halvminuten ner till åkare som nu stack upp med topp 5 placeringar. Men visst, det är här och nu vid rådande omständigheter och resultat som vi ska förhålla oss till men det är jävligt svårt se det som att samtliga nationer och särskilt Sverige gått framåt så mycket samtidigt som Norge backat utan hänsyn till hur deras "dopingfusk" påverkat dom.

Link to comment
Share on other sites

Är väl förfan valfritt välja vilka stavar man vill ge sig in i leken med. Händer även andra nationer, inte bara svenskor/svenskar. Den enda skillnaden och som alltid vill göras gällande av ex, en idiot som blomman är att i svenskt stavbrott är det alltid orsakat av annan åkare till skillnad från övriga nationer där det antingen inte nämns eller framstås som självförvållat.

Är väl förfan valfritt välja vilka stavar man vill ge sig in i leken med. Händer även andra nationer, inte bara svenskor/svenskar. Den enda skillnaden och som alltid vill göras gällande av ex, en idiot som blomman är att i svenskt stavbrott är det alltid orsakat av annan åkare till skillnad från övriga nationer där det antingen inte nämns eller framstås som självförvållat.

Varför måste du svära och kalla folk för idioter för att föra fram dina åsikter?

Helt klart är att det ryker för mycket stavar! Och det börjar gå för långt med att dom ska vara sp styva och lätta som möjligt. Desutom galet dyra. Var det 5000 nok för nya triac? Som är skör som ett vassstrå?

Link to comment
Share on other sites

Eller kanskje bare Harvey er en veldig god allrounder? Mange sprintere som er sjanseløs på femmil, mange sterke femmilsløpere som er sjanseløs på sprint. Svært få som ofte er på pallen i begge.

Kanske Harvey kan få kanadickerna att slänga snöskorna och börja åka skidor istället? Om det nu, till skillnad från VM, sändes på tv där....?

Link to comment
Share on other sites

Är väl förfan valfritt välja vilka stavar man vill ge sig in i leken med. Händer även andra nationer, inte bara svenskor/svenskar. Den enda skillnaden och som alltid vill göras gällande av ex, en idiot som blomman är att i svenskt stavbrott är det alltid orsakat av annan åkare till skillnad från övriga nationer där det antingen inte nämns eller framstås som självförvållat.

Såg att du missade att gnälla på Blomman i nåt av dina inlägg i tråden. Det är "förfan valfritt" att titta på SVT...;) NRK och Eurosport sänder också skidor.

Link to comment
Share on other sites

Weng bröt en stav i sprintfinalen. Antagligen så var det helt rätt (det naturliga urvalet). Antagligen berodde Wengs stavbrott på dålig form och dålig taktik. Antagligen så gjorde Blomman fel när han sa att Weng fick staven avtrampad. Så är det, i alla fall om man ska gå på b-ivars linje.

Link to comment
Share on other sites

Weng bröt en stav i sprintfinalen. Antagligen så var det helt rätt (det naturliga urvalet). Antagligen berodde Wengs stavbrott på dålig form och dålig taktik. Antagligen så gjorde Blomman fel när han sa att Weng fick staven avtrampad. Så är det, i alla fall om man ska gå på b-ivars linje.

Ja visst är det så, brukar också kallas raceincident men helt klart har Weng även sig själv att skylla, hon har inget så långt bak i fältet att göra. Om det har med form att göra ska vara osagt men någon vidare sprinttaktik besitter hon inte.

 

Blomman gör alltid fel, inte bara "antagligen".

Link to comment
Share on other sites

Såg att du missade att gnälla på Blomman i nåt av dina inlägg i tråden. Det är "förfan valfritt" att titta på SVT...;) NRK och Eurosport sänder också skidor.

Ja det är jag och många med mig väl medveten om och tur att den valfriheten ges.

Link to comment
Share on other sites

Efter säsongen som varit i största allmänhet och helgens VC-avslutning i synnerhet...

...är Kläbo verkligen vad sporten behöver?

Jag har liksom gått och hoppats på att nästa stora dominant skulle komma från Tyskland eller Frankrike (men allra helst Tyskland).

Att Kläbo vid sin ringa ålder kan skåpa ut de flesta etablerade åkare på det sätt som han gör bådar onekligen gott för hans framtida karriär i skidspåren. Man kan inte annat än gratulera honom och önska honom lycka till.

Jag sätter dock mitt hopp till att Ustiugov och Niskanen kan ge sporten någon form av dramaturgiskt värde framöver. Frågan är dock om Sverige någonsin kommer att kunna hävda sig på herrsidan igen? Vad tror ni?

 

Nästa säsong kan bli jättespännande.

Men den kan även bli en väldigt ensidig historia ...med Björgen bättre förberedd och med en revanschsugen Johaug. Här får man kanske hoppas på Nilsson och Pärmäkoski?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...