Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Dubbelt IFK Ume i Torsbyrullens sprintprolog

Elva lopp i Ski Classics 2017/2018

Finalen p Ski Classics ter till Ylls-Levi

Reistadlpet med Ski Classics hrdaste motlut

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Världscupen i längdskidåkning 2016/2017

• Vänligen logga in för att kunna svara
80 svar till detta ämne

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 210 inlägg

Väldigt bra för den traditionella skidåkningen att Sundby åkte bort sig på blanka skidor. Det var nästan parodiskt att se honom som en modern version av Quasimodo i Ringaren i Notre Dame. Grattis Ulvang, än är det inte kört för den klassiska tekniken. :)

Tror snarare att han gick stum på den höga höjden än att stakningen gick långsammare. Sundby är ju den bäste stakaren i WC och har säkert testat av innan och gjort bedömningen att det skulle vara mest fördelaktigt.

Men visst ser det lite fånigt ut när det går så här, men saxning är å andra sidan inte vackert heller.

Hoppskate

Hoppskate

Medlem

• Members
  • Pip
  • 312 inlägg

Tror snarare att han gick stum på den höga höjden än att stakningen gick långsammare. Sundby är ju den bäste stakaren i WC och har säkert testat av innan och gjort bedömningen att det skulle vara mest fördelaktigt.

Men visst ser det lite fånigt ut när det går så här, men saxning är å andra sidan inte vackert heller.

I likhet med många andra tyckte jag att det var intressant att se Sundby staka i dag. Han är kaxig den mannen.  :lol: 
Jag tolkar det hela som att han i en helt betydelselös VC-stafett ville testa effekten av den nya regeln kring stavarnas längd.
Det skulle vara spännande att höra vad hans egen slutsats är. Min slutsats är att FIS kommer fortsätta att korta stavarna till dess att det är helt omöjligt att staka (om det är det som krävs).

Men, jag tror även att Sundbys gula kort kan ha haft viss inverkan på resultatet. Jag tyckte mig nämligen se att Sundby var ovanligt försiktig i sin åkning. Han låg ofta kvar i spåret när killarna med fäste gjorde sina sedvanliga "spårbyten" och tryckte på med skate-skär i kurvorna och i övergången från saxning i toppen på backarna.

För mig är det sedan flera år tillbaka uppenbart att FIS tänker rädda den "klassiska" skidåkningen, kosta vad det kosta vill. Även om det skulle innebära att man samtidigt tar död på intresset för sporten som helhet på internationell nivå. 
Hitintills har man ju lyckats rätt bra med båda dessa ting.

Lappen

Lappen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 455 inlägg

För mig är det sedan flera år tillbaka uppenbart att FIS tänker rädda den "klassiska" skidåkningen, kosta vad det kosta vill. Även om det skulle innebära att man samtidigt tar död på intresset för sporten som helhet på internationell nivå. 

Tyvärr har du nog helt rätt....

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 755 inlägg

Jo, nog blev han stum den gode Sundby. Men jag undrar om en av världens bästa diagonalåkare skulle blivit lika stum med fäste? Jag tror att det den här dagen var fel val av Sundby.

Polar

Polar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 229 inlägg
Har svårt att tro att fis bryr sig om sunbys stakande igår, det stod ju dessutom klart att diagonalåkning var snabbast så fis är säkert nöjda.
Sen undrar jag hur mycket mer man kan kapa stavar innan det inverkar på diagonal tekniken, mycket mer går nog inte att kapa innan vi börjar åka som ringaren i nottredam.
Vasaloppet skidar jag när jag kommer under 5h ;)

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 210 inlägg

Jo, nog blev han stum den gode Sundby. Men jag undrar om en av världens bästa diagonalåkare skulle blivit lika stum med fäste? Jag tror att det den här dagen var fel val av Sundby.

Nej det blev ju uppenbart helt fel, sedan om det berodde på att han hade en dålig dag eller att stakningen tog mer kraft än förväntat vet ju inte. Men eftersom de andra saxade i samma backar så hade han förmodligen tjänat på att diagonala.

Å andra sidan hade han kört med fäste och varit först i växeln så hade vi inte diskuterat någonting här, så trots allt blir det en dimension till..

PC

PC

Medlem

• Members
  • Pip
  • 226 inlägg

Nej det blev ju uppenbart helt fel, sedan om det berodde på att han hade en dålig dag eller att stakningen tog mer kraft än förväntat vet ju inte. Men eftersom de andra saxade i samma backar så hade han förmodligen tjänat på att diagonala.

Å andra sidan hade han kört med fäste och varit först i växeln så hade vi inte diskuterat någonting här, så trots allt blir det en dimension till..

Så länge det är som nu, att det är ett taktiskt val att ha fäste eller inte, så tycker jag det bara är en rolig extra dimension till sporten.

VL08 Repet i Evertsberg | VL11 08:54:27 | VL12 08:10:48 | Birken 13 04:07:24 | VL14 06:04:27 | VL15 05:36:47 | Birken 15 03:24:35 |

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 210 inlägg

Så länge det är som nu, att det är ett taktiskt val att ha fäste eller inte, så tycker jag det bara är en rolig extra dimension till sporten.

+1

diagonaldanne

diagonaldanne

Medlem

• Members
  • Pip
  • 40 inlägg

Oavsett vad man tycker om dopingfallet Sundby, så tycker jag viljan att utvecklas och prova nya saker trots att man är bäst, kännetecknar en riktig vinnare

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 481 inlägg

Ni som älskar diagonalåkning, gå in på langd.se och titta på Ragnar "Föllinge" Persson - diagonalåkning när den är som bäst. :)

ps. jag hade den bilden på mitt pojkrum tillsammans med en bild på Assar Rönnlund. (60-talet)

Zenith

Zenith

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg

11484397-TjLfz.png?name=Ragnar_%22F%C3%B

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 511 inlägg

Vackert...

men inte ens i min tanke är jag nära... i verkligheten antagligen ännu längre från denna "riktiga" skidstil :)

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 210 inlägg

Vackert...

men inte ens i min tanke är jag nära... i verkligheten antagligen ännu längre från denna "riktiga" skidstil :)

Vackert javisst.
Men riktigare skidåkning än vad?

Tittar man på klipp från 60-70 talen så diagonalades det större delen av loppen även på platten och till och med lätt utför ibland ganska enformigt och inte speciellt mycket anpassning av växlar efter terrrängen. Tittar man tex på Wassberg från OS 1980 när han spurtar om guldet så är det maxdiagonal som gäller, ser väldigt konstigt ut och inneffektivt ut. Tycker nog att man jobbar mer effektivt med växlarna idag och framförallt är tekniken kraftfullare och effektivare.

Men det går egentligen inte att jämföra skidåkning från olika tider på det sättet med så olika material och spårkvalite, kör 60-talstekniken idag och du är helt chanslös och förmodligen vice versa också.

Tror också det är en generationsfråga vad man är uppvuxen med.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 511 inlägg

Jepp, lite provocerande från mig bara, jag gillar diagonalåkning och jag känner mig mest tillfreds när jag fått till det lite bättre där.

Men ska jag åka snabbast möjligt så blandar jag alla växlarna såklart.

Jag anser inte heller att det finns någon anledning att begränsa växlarna, jag diagonalar så mycket jag vill och vill fortsätta med det. Det finns bara ingen anledning att förbjuda andra att fokusera på andra växlar bara för att jag tycker detta är vackrast.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 481 inlägg

På 1950 och 60-talet fanns ytterligare två tekniker inom den klassiska skidåkningen; tre och fyrtaktsdiagonal. Vid fyrtakt hoppar man över två stavtag samtidigt som man reser sig upp. Användes ute i terrängen tex före en liten backe eller för att få omväxling och hämta in lite extra luft i lungorna. Tekniken påminner mycket om det som i Sverige kallas växel 2 i skateskidåkning. Vid tretakt hoppar man växelvis över ett stavtag på vänster och höger sida, vilket ger en speciell takt. Användes på slätåkning för att avlasta armarna och få lite mer upprätt åkstil, men framför allt användes det vid riktningsförändringar på så sätt att man gjorde ett överhopp med staven på den sida åt vilket spåret svängde, vilket gjorde att man inte förlorade fart vid riktningsförändringen. Tretaktens mästare var Bjarne Andersson.

Tungviktaren

Tungviktaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 36 inlägg

Jag är lite nyfiken, hur menar du att FIS försök att räddat den klassiska skidåkningen har gjort att intresset minskat på internationell nivå?

Hoppskate

Hoppskate

Medlem

• Members
  • Pip
  • 312 inlägg

...och i morgon ska det klättras upp för den där larviga backen i TDS.
För mig är det längdskidåkning när den är som allra sämst (oavsett vem som vinner).

Det är en tävlingsform som premierar lätta (anorektiska) åkare. Det är psykologiskt och dramaturgiskt helt uppåt väggarna.
Varje år får unga killar och tjejer som bänkar sig framför TV-apparaterna höra att den eller den åkaren är för tung för att kunna vinna. 

Det skulle ju gå snabbare att slänga av sig skidorna och gå stavgång rakt upp för stora delar av banan. Det ser ju bara fel ut med elitskidåkare som kliver omkring på ettans växel.

...men det jag antar att det är bra TV-underhållning?

artur

artur

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 864 inlägg

...och i morgon ska det klättras upp för den där larviga backen i TDS.
För mig är det längdskidåkning när den är som allra sämst (oavsett vem som vinner).

Det är en tävlingsform som premierar lätta (anorektiska) åkare. Det är psykologiskt och dramaturgiskt helt uppåt väggarna.
Varje år får unga killar och tjejer som bänkar sig framför TV-apparaterna höra att den eller den åkaren är för tung för att kunna vinna. 

Det skulle ju gå snabbare att slänga av sig skidorna och gå stavgång rakt upp för stora delar av banan. Det ser ju bara fel ut med elitskidåkare som kliver omkring på ettans växel.

...men det jag antar att det är bra TV-underhållning?

Jag håller inte med. Det är ett lopp per år som belönar de som är lätta och med hög syreupptagning jämfört med alla masstarter och jaktstarter som belönar de som är taktiska och med en bra spurt.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 457 inlägg

Jag håller inte med. Det är ett lopp per år som belönar de som är lätta och med hög syreupptagning jämfört med alla masstarter och jaktstarter som belönar de som är taktiska och med en bra spurt.

Tds har ett upplägg som jag tycker är fel. Först och främst. Vad är den totala åktiden? Under 3h? På en vecka? Herregud. Det är ju inte ens ett långlopp! Det är för korta distanser. Jämför med tdf. 3 veckor och typ 20 mil om dagen.

Men det stora felet är att backen blir för avgörande. Stina vinner alltså 4 etapper. Det enda Heidi lyckades vinna var att hon var snabbast upp för en slalombacke. Det är inte längdskidåkning. Ingen kan ju tycka att Stina inte är tourens drottning. Hon var överlägsen alla andra.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 354 inlägg
Årets Tour var förändrad på många sätt. Kortare distanslopp (inklusive masstarter), inga överlånga mass-/jaktstartsetapper (typ Toblach-Cortina) och dessutom bara en renodlad sprintetapp. Nog för att det är utmanande men jag kan lätt ta till gubbdängan "det var bättre förr". ;)
"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)
Planerat 2017: Marcialonga | Åkulla | Vasaloppet | Birken | Skarverennet

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar