Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Världscupen i längdskidåkning 2016/2017


Hoppskate

Recommended Posts

Nej Sverige med den tunna tillväxten borde främja och göra längdskidåkning till en åkar och publikattraktiv tillställning med sprint i ordets rätta bemärkelse, som går på stadens gator och torg, genom gallerior och mäter korta sträckor, under 800-900 meter, ja då jävlar får vi fart på intresse både bland barn och ungdomar och även bland föräldrar som tycks ha för liten "egentid" och i förlängningen en ökad tillväxt och förhoppningsvis en och annan stackare som vill underkasta sig den mängdträning som tydligen krävs (oavsett talang) för att komma längre.

 

Det körs en hel del skicross på barn och ungdomstävlingar även om traditionella distanser dominerar. Jag är övertygad om att du kommer att se mer tävlingar som skicross, supersprint, backrace, etc framöver. Barn och ungdomar gillar variation! Stadsrace vore verkligen intressant men krasst sätt blir det för dyrt och krångligt att arrangera för de flesta.

 

Efter säsongen som varit i största allmänhet och helgens VC-avslutning i synnerhet...

...är Kläbo verkligen vad sporten behöver?

Jag har liksom gått och hoppats på att nästa stora dominant skulle komma från Tyskland eller Frankrike (men allra helst Tyskland).

Att Kläbo vid sin ringa ålder kan skåpa ut de flesta etablerade åkare på det sätt som han gör bådar onekligen gott för hans framtida karriär i skidspåren. Man kan inte annat än gratulera honom och önska honom lycka till.

Jag sätter dock mitt hopp till att Ustiugov och Niskanen kan ge sporten någon form av dramaturgiskt värde framöver. Frågan är dock om Sverige någonsin kommer att kunna hävda sig på herrsidan igen? Vad tror ni?

 

Nästa säsong kan bli jättespännande.

Men den kan även bli en väldigt ensidig historia ...med Björgen bättre förberedd och med en revanschsugen Johaug. Här får man kanske hoppas på Nilsson och Pärmäkoski?

 

Jag är helt säker på att Sverige kommer att vara med och konkurrera på herrsidan framöver. Kanske kan Halvfarsson få till det nästa säsong? Annars tror jag Oskar Svensson, Jens Burman och Viktor Thorn kommer närma sig topp10 och pallplaceringar nästa säsong!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Jag tror att svensk skidåkning kommer att leverera ungefär på samma sätt som tidigare med toppar och dalar, vi har inte den bredd som krävs för att alltid vara på topp men enstaka åkare och generationer kommer fortsättningvis även att kunna hävda sig. Årets säsong har ju varit ett positiv och stort steg framåt jämfört med förra året.

En skillnad mellan norska och tex svenska debutanter är ju att de norska är klara att konkurrera i toppen när de debuterar, övriga länders nya åkare behöver växa in i WC. Konkurrensen i Norge är ju så stor att blir du uttagen i landlslaget så är du med automatik toppkandidat.

Tycker man i år kunnat skönja lite av överlödets förbannelse i det norska herrlaget med dålig stämning och öppna bråk mellan åkare och ledare. Får vi se norska åkare (ungefär som afrikanska löpare) som byter nationalitet för att vara säkra på att få köra WC och mästerskap?  Måste vara trist att veta att man är given i vilken landslag som helst och medaljdkandidat men inte ens bli uttagen landslaget.



 

Link to comment
Share on other sites

Du menar att det kan bli som i skidskytte, där hela det sydkoreanska landslaget består av ryssar. Hoppas verkligen inte det, då det inom friidrotten nästan är patetiskt med rika nationer som köper in afrikanska löpare och tvingar den att byta namn.

 

Vad gäller de svenska herråkarna ser det ganska mörkt ut - verkar inte som Halvarsson får ordning på sina sjukdomsperioder, vilket gör honom högst mänsklig. Burman kan nog sticka upp topp 10 fler gånger, men vinnare knappast. Hellner har nog några år kvar i skate, där han kan konkurrerar om pallplatserna, speciellt om han får en sån dag som i stafetten. För övrigt ser det tunt ut, tror varken Svensson eller Thorn tar de stora kliv som fordras för att nå toppen. På sprint kan de nog sticka upp i nån enstaka världcuptävling, men i OS är konkurrensen och fokuseringen järnhård, så där kan det max bli semifinal. Johan Ohlsson tror jag insett att det inte går att nå pallen med "nödträning" och att han helt enkelt tappat lite av sin toppkapacitet. Richardsson tror jag skulle ha större chans i skidskytte med sitt lugn, skulle bli förvånad om han kommer högre än max topp 10 i OS

 

Klaebo har haft maximalt flyt i år utan skador o sjukdomar, behövs inte mycket för att han skall ramla ner ett pinnhål. Sen kan vi nog inte räkna bort "den gamle" helt än, Petter kanske gör ett sista ryck till OS.

 

Niskanen blir nog fortsatt farlig i OS speciellt på klassiskt och Pärmekoski är i toppen för att stanna. På damsidan får vi som tidigare lita till Kalla på distans och Stina i sprint och det skulle inte förvåna om Stina tar ytterligare ett kliv på distans, sen har ju Falken och Ida samt Dyrvik och på distans kan Ebba få ett genombrott nästa år. Alltså på damsidan helt klart större potensial till kommande säsonger.

Link to comment
Share on other sites

Du menar att det kan bli som i skidskytte, där hela det sydkoreanska landslaget består av ryssar. Hoppas verkligen inte det, då det inom friidrotten nästan är patetiskt med rika nationer som köper in afrikanska löpare och tvingar den att byta namn.

 

Vad gäller de svenska herråkarna ser det ganska mörkt ut - verkar inte som Halvarsson får ordning på sina sjukdomsperioder, vilket gör honom högst mänsklig. Burman kan nog sticka upp topp 10 fler gånger, men vinnare knappast. Hellner har nog några år kvar i skate, där han kan konkurrerar om pallplatserna, speciellt om han får en sån dag som i stafetten. För övrigt ser det tunt ut, tror varken Svensson eller Thorn tar de stora kliv som fordras för att nå toppen. På sprint kan de nog sticka upp i nån enstaka världcuptävling, men i OS är konkurrensen och fokuseringen järnhård, så där kan det max bli semifinal. Johan Ohlsson tror jag insett att det inte går att nå pallen med "nödträning" och att han helt enkelt tappat lite av sin toppkapacitet. Richardsson tror jag skulle ha större chans i skidskytte med sitt lugn, skulle bli förvånad om han kommer högre än max topp 10 i OS

 

Klaebo har haft maximalt flyt i år utan skador o sjukdomar, behövs inte mycket för att han skall ramla ner ett pinnhål. Sen kan vi nog inte räkna bort "den gamle" helt än, Petter kanske gör ett sista ryck till OS.

 

Niskanen blir nog fortsatt farlig i OS speciellt på klassiskt och Pärmekoski är i toppen för att stanna. På damsidan får vi som tidigare lita till Kalla på distans och Stina i sprint och det skulle inte förvåna om Stina tar ytterligare ett kliv på distans, sen har ju Falken och Ida samt Dyrvik och på distans kan Ebba få ett genombrott nästa år. Alltså på damsidan helt klart större potensial till kommande säsonger.

Tar Burman ett lika stort kliv till nästa säsong som han gjort  till i år är han med däruppe. Oscar Svensson har också utvecklats mkt iår och blir intressant att se nästa år.

Kom också ihåg att både Johan Olsson och Daniel Rickardsson var 28år när de tog sina första individuella WC-segrar, Burman är 23, Thorn 21 och Oskar 22 så det är lite tidigt att döm ut dem  när kurvan pekar uppåt speciellt för Burman.

Sundby tog sin första seger när han var 24 men det var först 2012/2013 som han på allvar började dominera dvs vid runt 28 års ålder. 

 

På damsidan ser det ju riktigt bra ut med svenska mått mätt..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tar Burman ett lika stort kliv till nästa säsong som han gjort  till i år är han med däruppe. Oscar Svensson har också utvecklats mkt iår och blir intressant att se nästa år.

Kom också ihåg att både Johan Olsson och Daniel Rickardsson var 28år när de tog sina första individuella WC-segrar, Burman är 23, Thorn 21 och Oskar 22 så det är lite tidigt att döm ut dem  när kurvan pekar uppåt speciellt för Burman.

 

På damsidan ser det ju riktigt bra ut med svenska mått mätt..

 

 

 

Jag håller med. Vet inte vilken grund Volvedine dömer ut dessa tre herrar men det känns som en märklig slutsats åtminstone när det gäller Burman och Svensson som utvecklats ordentligt den här säsongen. Sedan får vi se hur långt det räcker redan till nästa säsong. Jag tror Burman kommer att bli en stabil topp 15 åkare och Svensson kan kanske nå någon sprintpall i vc. Men visst, pratar vi om att på allvar konkurrera om pallplatser vid varje start så tror inte heller jag att de kommer att nå dit redan nästa säsong.

Link to comment
Share on other sites

Jag dömer inte ut Burman, tror han har störst kapacitet att blanda sig i toppstriden av de tre, hoppas jag har fel avs Svensson och Thorn.

Om Calle Halvarsson kan få ordning på sin hälsa är han ett givet kort att konkurrera om pallplatserna, dock bör han jobba med sin teknik i skate, hans vänsterskida flänger ut alldeles för långt, vilket tar tid i en spurt och kan vara det som avgör. De bästa spurtarna som Harvey, Klaebo, Krogh, Pellegrino är klockrena i sina skejtskär även i de högsta farter.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...