Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kallas genomklappning


Volevodin

Recommended Posts

Det såg inte bra ut, knappt styrfart på slutet. Det måste vara något som inte står rätt till medicinskt, möjligen att den tidigare förkylningen sitter kvar i kroppen. Det är bara att hoppas att det inte är något allvarligare som twar, då är ju säsongen mer eller mindre körd.

Att det skulle ha något med att hon tränat utanför landslaget tror jag inte ett dyft på, det måste vara något annat.

Förhoppningsvis hittar de felet vid undersökningen i Stockholm och kan åtgärda det på ett bra sätt, så att vi snart har tillbaka Kalla i spåret igen. Hon är den som kan matcha norskor och finskor om pallplatserna i WC, Stina är inte där ännu, och i de kommande VM-tävlingarna.

Efter att ha varit nere i botten kan det bara gå bättre i fortsättningen......

Link to comment
Share on other sites

Det såg inte bra ut, knappt styrfart på slutet. Det måste vara något som inte står rätt till medicinskt, möjligen att den tidigare förkylningen sitter kvar i kroppen. Det är bara att hoppas att det inte är något allvarligare som twar, då är ju säsongen mer eller mindre körd.

Att det skulle ha något med att hon tränat utanför landslaget tror jag inte ett dyft på, det måste vara något annat.

Förhoppningsvis hittar de felet vid undersökningen i Stockholm och kan åtgärda det på ett bra sätt, så att vi snart har tillbaka Kalla i spåret igen. Hon är den som kan matcha norskor och finskor om pallplatserna i WC, Stina är inte där ännu, och i de kommande VM-tävlingarna.

Efter att ha varit nere i botten kan det bara gå bättre i fortsättningen......

Inte där ännu? Hon vann kontrollerat sprinten igår och slog alla inklusive giganten Falla, hon är i allra högsta grad där. Hon är ju trots allt sprinter i första hand.
Link to comment
Share on other sites

Fem veckor med alldeles för lite överkroppsträning är naturligtvis inte bra, men det räcker nog inte för att förklara genomklappningen. Nånting i Kallas kropp är uppenbarligen inte som det ska. I bästa fall är problemet tillfälligt, i värsta fall är säsongen över. Jag hoppas i alla fall inte att det är Ingesons träningsmetoder som skadat Kallas karriär lika mycket som det norska läkarteamet skadat Johaugs. Men visst ska hon få en astmadiagnos, det skadar inte.  

Link to comment
Share on other sites

Hur har det gått för Kalla förut i Rukka, och har föret varit lite "svårt att få fäste-före"? Jag menar till en sån bana i det föret är det ju inte så bra ta den som har svårt att åka bra när det är brant uppför och brant nerför.... Ebba Andersson hade nog passat bättre för uppför. Dessutom hade ju Kalla varit sjuk...!
Link to comment
Share on other sites

Det var ingen astma, den yttrar sig inte på det sättet, utan det var något som mattade ner hennes krafter fullständigt (fö kan man inte önska att någon skall få en sjukdom, som denne får dras med resten av livet)

Håller tummarna för att dagens undersökning inte visar något allvarligt.

Link to comment
Share on other sites

En lagom virusinfektion lär väl vara tillräckligt för att man ska tappa så mycket ork. Det märkligaste i sammanhanget tycker jag är att Kalla inte avbröt, utan knegade runt, fast det uppenbarligen var något fel med kroppen. Lite Gundevarning på det..

Jag skulle också tippa på något sådant, finns ju mycket som kan sopa bort all dagsform för den bästa (förkyining, influensa, twar, mykoplasma, whatever), men rätt meningslöst att spekulera. Om hon kommer en eller fyra minuter efter kvittar ju, så ville hon inte bryta så var ju helt rätt att bara ta sig runt i (för att vara henne) promenadtempo, så är ju bara fullt fokus sedan på att utreda vad hon fått för skit i kroppen, kurera det ordentligt och sedan planera om säsongsupplägget efter de nya förutsättningarna. Fram till dess får vi glädjas åt att formen verkar vara på gång för Stina Nilsson, Johan Olsson, Halvarsson och säker någon till (kommer inte ihåg övrigas placeringar nu).  :)

Link to comment
Share on other sites

Förmaksflimmer säger läkarna. Sen säger de att det nu inte föreligger några hinder för fortsatt tävlande och tränande. 

 

Låter ju lite underligt måste jag säga. Någon med lite medicinsk kunskap som kan förklara hur förmaksflimmer inte är ett hinder för elitidrott? 

Link to comment
Share on other sites

Förmaksflimmer säger läkarna. Sen säger de att det nu inte föreligger några hinder för fortsatt tävlande och tränande. 

 

Låter ju lite underligt måste jag säga. Någon med lite medicinsk kunskap som kan förklara hur förmaksflimmer inte är ett hinder för elitidrott? 

Ja, det var väl det Sundby hade för nåt år sen? Om man har det och astma så blir man bättre än alla andra.

Link to comment
Share on other sites

Det är förhållandevis vanligt att elitskidåkare drabbas av förmaksflimmer. Extrem träning skapar ett onormalt hjärta som är lättretligt. Det tillfälliga förmaksflimret får hjärtat att slå ineffektivt men är inte skadligt i sig. För en skidåkare så är det 'business as usual' till nästa lopp.

Link to comment
Share on other sites

Kan ju vara ett wpw-syndrom, dvs ett utlöst flimmer under fysisk belastning.  Hon har ju inte flimmer hela tiden såklart. Framtiden kommer ju också utvisa vad som händer. Sannolikt har de analyserat pulsmätningen från klockan under loppet, men det är ju inget fullständigt EKG och de verkar ju inte ha utlöst ngr nya flimmer under hård belastning. Kombination stress/virus/tävling?

 

Är i sak inte farlig, hjärtats funktion drar ner så mycket att hon snabbt kommer märka om det funkar eller inte och framöver vet hon ju att hon bara ska kliva av spåret.. Man såg ju på henne att hon tots 4 min differens ändå såg rejält sliten ut i sista backen och upploppet, vilket gjorde mig orolig. Såg inte alls ut som hon gled...

Link to comment
Share on other sites

Jag har en kompis, som var landslagsman i en konditionsidrott. Hans hjärta började rusa då och då, men inte kopplat till tävlingssituationen. Undersökningen gav vid handen att det rörde sig om en störning i mellan det centra som styr hjärtfrekvensen och hjärtat. Han slutade med idrott på elitnivå, men fortsatte att träna och även ställa upp på mindre lokala tävlingar utan att gå på maxnivå.

 

Jag vet inte om det finns några likheter med Kallas fall, man det kan ändå påverka henne mentalt på så sätt att hon blir rädd att ta ut sig tlll 100 %.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det finns några likheter med Kallas fall, man det kan ändå påverka henne mentalt på så sätt att hon blir rädd att ta ut sig tlll 100 %.

Björgen fick ju också ta en timeout för något år sedan för något med hjärtat, och hon rusar ju verkligen uppför alla backar, så vi får hoppas att Kalla kan satsa vidare på samma sätt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...