Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Mnga ungdomar kte Kirunaspelen

Skidsatsning i Skne

Stort intresse fr Trna fr Vasans verksamhet

Charlotte Kalla fortstter med eget upplgg

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Kallas genomklappning

• Vänligen logga in för att kunna svara
23 svar till detta ämne

kretiochpleti

kretiochpleti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 336 inlägg

Instämmer med föregående inlägg. Förmaksflimmer är förhållandevis vanligt. Jörgen Brinks berömda stafettsträcka är ett känt exempel.

Även ambitiösa vasaloppsmotionärer har ökad risk.

http://eurheartj.oxf...tent/34/47/3624

deas

deas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 083 inlägg

Kan ju vara ett wpw-syndrom, dvs ett utlöst flimmer under fysisk belastning.  Hon har ju inte flimmer hela tiden såklart. Framtiden kommer ju också utvisa vad som händer. Sannolikt har de analyserat pulsmätningen från klockan under loppet, men det är ju inget fullständigt EKG och de verkar ju inte ha utlöst ngr nya flimmer under hård belastning. Kombination stress/virus/tävling?

Är i sak inte farlig, hjärtats funktion drar ner så mycket att hon snabbt kommer märka om det funkar eller inte och framöver vet hon ju att hon bara ska kliva av spåret.. Man såg ju på henne att hon tots 4 min differens ändå såg rejält sliten ut i sista backen och upploppet, vilket gjorde mig orolig. Såg inte alls ut som hon gled...

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 438 inlägg

Jag har en kompis, som var landslagsman i en konditionsidrott. Hans hjärta började rusa då och då, men inte kopplat till tävlingssituationen. Undersökningen gav vid handen att det rörde sig om en störning i mellan det centra som styr hjärtfrekvensen och hjärtat. Han slutade med idrott på elitnivå, men fortsatte att träna och även ställa upp på mindre lokala tävlingar utan att gå på maxnivå.

Jag vet inte om det finns några likheter med Kallas fall, man det kan ändå påverka henne mentalt på så sätt att hon blir rädd att ta ut sig tlll 100 %.

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 114 inlägg

Jag vet inte om det finns några likheter med Kallas fall, man det kan ändå påverka henne mentalt på så sätt att hon blir rädd att ta ut sig tlll 100 %.

Björgen fick ju också ta en timeout för något år sedan för något med hjärtat, och hon rusar ju verkligen uppför alla backar, så vi får hoppas att Kalla kan satsa vidare på samma sätt.

Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar