Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vart får men bäst resulat på stenslipning


drivernicke

Recommended Posts

Detta har varit upp tidigare år.
Men nu har det gått lite tid och det kan ha förändras. Finns många ställen som slipar.
flera har börjat använda Tazarislip. Men vart har ni fått bra resultat och vill rekomendera, antar
att det är risk för att jag kommer få skicka mina skidor.
Träffade Lasse på Allsport häromdagen tyckte han verka riktigt duktig och använder nya moderna strukturer om man ska säga säga så. Enda jag tyckte att strukturerna såg grova ut som han visa. Många propagerar fortfarande för raka strukturer typ LJ02 medan andra
pratar om bryt och kryss strukturer funerar bra i kallt. Någon som provat Thomas på HWK i Mora? Är ju inte så långt bort från där jag bor fall han skulle vara grym.

Link to comment
Share on other sites

Ja vore ju kul och höra om någon slipat där. Verkar riktigt bra när man läser det i alla fall.

Jag har slipat mest där och nåt enstaka par på fd Ski&Run och med Örjans slip blev det rekordfart på VL 2012. Vallningen hjälpte nog till också men minns att jag stod och skrattade i nedförsbackarna första halvan när jag gled ifrån ALLT med ett grymt högfartsglid.

Link to comment
Share on other sites

Bra nu är diskussionen igång och det kommer tips från flera håll. Markus i Orsa har jag nyss slipa ett par S-lab ska bli spännande och testa hur de blev. Vallning kan jag ganska bra så i år är det hitta bra struktur för olika fören och skidor som gäller.
Tror att strukturen har mer betydelse många gånger än vallningen.

Link to comment
Share on other sites

Valsans skidservice i Borlänge är riktigt bra. De har engagemang, kunskap och är flexibla. Resultatet är ljusår bättre än de vanliga sportaffärerna. Har åkt på skidor som är slipade därifrån i många år och har alltid varit nöjd :)

Googlade på Valsans Skidservice men klarade inte hitta någon kontaktinformation?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bra nu är diskussionen igång och det kommer tips från flera håll. Markus i Orsa har jag nyss slipa ett par S-lab ska bli spännande och testa hur de blev. Vallning kan jag ganska bra så i år är det hitta bra struktur för olika fören och skidor som gäller.

Tror att strukturen har mer betydelse många gånger än vallningen.

Har också ett par s-lab varmföresskida som ska slipas någonstans :)

 

Antar att det är uppe i Grönklitt han håller till? Hur länge behöver man vara utan sina skidor, kan man lämna in dem på morgonen och sedan få dem efter lunch?

Link to comment
Share on other sites

Jag har snart slipat skidori 10 år och läste tråden gällande stenslipning och vill förklara en viss del. Angående att vara en bra slipare eller inte. De flesta leverantörer av stenslipningsmaskiner levererar med en del standardstrukturer. För att kunna utveckla egna strukturer så krävs det en massa tester på skidor som inte är vallade, och dessutom ska dessa skidor vara exakt lika spann på. Jag kan nog säga att ingen testar fram något sådant bland de slipare som finns idag.

 

De som kan skilja mellan olika slipare idag är hur man ställer in maskinen, dvs kalibrerar man vart stenen är?  Gör man inte de så blir en struktur med en viss beteckning olika djup. Själva handhavande genom slipen syns på en gång om det är en dålig slipare. Då blir de mest troligt lite vågigt alt någon grop. 

 

Så lyssna med den slipare ni lämnar till. Brukar dom kalibrera sin maskin? Har de kylning på sin maskin? Kör man rätt struktur till rätt före? ( av de standard strukturer som finns )

Link to comment
Share on other sites

Jag har snart slipat skidori 10 år och läste tråden gällande stenslipning och vill förklara en viss del. Angående att vara en bra slipare eller inte. De flesta leverantörer av stenslipningsmaskiner levererar med en del standardstrukturer. För att kunna utveckla egna strukturer så krävs det en massa tester på skidor som inte är vallade, och dessutom ska dessa skidor vara exakt lika spann på. Jag kan nog säga att ingen testar fram något sådant bland de slipare som finns idag.

 

De som kan skilja mellan olika slipare idag är hur man ställer in maskinen, dvs kalibrerar man vart stenen är?  Gör man inte de så blir en struktur med en viss beteckning olika djup. Själva handhavande genom slipen syns på en gång om det är en dålig slipare. Då blir de mest troligt lite vågigt alt någon grop. 

 

Så lyssna med den slipare ni lämnar till. Brukar dom kalibrera sin maskin? Har de kylning på sin maskin? Kör man rätt struktur till rätt före? ( av de standard strukturer som finns )

Du menar att alla slipare som finns i Sverige idag endast använder förinställda standardstrukturer?

 

Det stämmer definitivt inte på Klas på Alewalds iaf.

Link to comment
Share on other sites

Nästan 100% av de som slipar har fått en antal strukturer av leverantören av maskinen. Men sedan så är de grymt vanligt att man döper om en slip tex LJ04. Den slipningen kan ha flera namn. Som jag skrev så är de ytterst få slipare som uppfinner en egen slipning. De är så otroligt mycket testande + material ( skidor ) som behövs. Och dessutom mycket tid som går åt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...