Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stenslipa nyköpta skidor?


Osquar

Recommended Posts

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply
[quote name=ironman]1. Ja tycker du ska stenslipa... Om du inte skall sikla? men de ska du väl inte?=)[/quote]
Man vet aldrig, men jag börjar med vanlig glidvallning. ;)
Men det blir inte borta så mycket belag vid stenslipningen så att det inte går att sickla senare?
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det ingår i Tonys koncept att stenslipa alla nya skidor. Utan extra kostnad.

Det finns ingen risk att bränna belaget om du använder vanligt vax och inte låter järnet stå stilla på en plats. Det skall inte ryka om vallan, i så fall sänk tempen.
Fluorvallor däremot kräver hög smältpunkt, med risk att bränna belag om man är ovan.

Kvaliteten på belagen är mycket bra! Jämförbart skulle jag säga..
Link to comment
Share on other sites

Stenslipas inte alla skidor innan leverans från fabrik? Min försäljare tyckte att det var alldeles onödigt att slipa ett par nya skidor (Fischer) eftersom de redan är slipade med en betydligt dyrare (och därmed bättre?) slip från fabriken.

Att fräscha upp belagen med slip efter en tids användning rekommenderades dock.

Ska tilläggas att butiken själva utför slipning och att det inte ingår vid skidköp.
Link to comment
Share on other sites

Ja, man vet ju inte vad man ska tro.

Pölder hävdar ju att de skickar tillbaka en massa skidor för att de är snea i belagen osv.
Vilka de då hittar om de stenslipas.

Men borde inte fabrikskontrollen också hitta de defekta exemplaren när de stenslipas där?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Vasa]Ja, man vet ju inte vad man ska tro.

Pölder hävdar ju att de skickar tillbaka en massa skidor för att de är snea i belagen osv.
Vilka de då hittar om de stenslipas.

Men borde inte fabrikskontrollen också hitta de defekta exemplaren när de stenslipas där?[/quote]
Det har du ju helt rätt i men några skidor kanske blir "sneda" efter en tids lagring eller så släpper fabriken igenom halvdåliga skidor och så fall så skulle ju Pölders direktslipning vara en slags extra kvalitetskontroll?? Tycker dock det borde vara större risk för att ngt händer med skidan efter viss användning i flera olika temperaturer med belastning, vallning mm. Då bör den alltså slipas igen. För att sen få riktig fart på skidan måste den till slut även stålsicklas:)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Everest][quote=Vasa]Ja, man vet ju inte vad man ska tro.

Pölder hävdar ju att de skickar tillbaka en massa skidor för att de är snea i belagen osv.
Vilka de då hittar om de stenslipas.

Men borde inte fabrikskontrollen också hitta de defekta exemplaren när de stenslipas där?[/quote]
Det har du ju helt rätt i men några skidor kanske blir "sneda" efter en tids lagring eller så släpper fabriken igenom halvdåliga skidor och så fall så skulle ju Pölders direktslipning vara en slags extra kvalitetskontroll?? Tycker dock det borde vara större risk för att ngt händer med skidan efter viss användning i flera olika temperaturer med belastning, vallning mm. Då bör den alltså slipas igen. För att sen få riktig fart på skidan måste den till slut även stålsicklas:)[/quote]
Hmm, min teori också att det inte finns någon anledning att slipa skidorna på stört men att kanske kosta på dem en slip innan VL och då ev. lägga in någon struktur baserat på väderleksutsikterna.

Everest, hur menar du med sickling för att få fart på skidorna? Var det allvarligt menat eller bara ett inlägg i sickel-valla debatten i och med smileyn? Missförstå mig inte, jag misstror dig inte på något sätt men det här med skidpreparering verkar komplext och får det att gå runt i skallen på mig.
Jag var först helt inne på sickling men har nu svängt om till vallasniffarnas klubb.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Hilding]Everest, hur menar du med sickling för att få fart på skidorna? Var det allvarligt menat eller bara ett inlägg i sickel-valla debatten i och med smileyn? Missförstå mig inte, jag misstror dig inte på något sätt men det här med skidpreparering verkar komplext och får det att gå runt i skallen på mig.
Jag var först helt inne på sickling men har nu svängt om till vallasniffarnas klubb.[/quote]
Du har rätt det var ett halvklumpigt försök att skoja till det. Har kört stålsicklat de två senaste VL men är inte ngn fundamentalist (längre). Vad som går bäst beror som sagt på extremt många faktorer och är dessutom oerhört svårt att mäta. Men är man en riktig extrem vallaexpert och har ett stort urval skidor att välja på tycks stenslip/valla gå bäst men stålsickling sparar helt klart tid och pengar. Det senare alternativet borde definitivt vara det bästa för de flesta motionärer. Anser inte att valla är enkelt om man vill få det optimala.
Har inte bestämt mig ännu för nästa VL. Kommer att variera mer under denna säsong och fösöka testa lite mer efter mina mkt begränsade förutsättningar. Skulle vilja testa mer kombinationer av stenslip/stålsicklat/rillning/pulver/olika skidmärken/olika fören. Men för att får reda på vad som går bäst för mig och mina två par skidor på VL ( har alltså två par att välja på men får ju bara köra med ett:) så krävs de nästan att jag kör minst 4 mil på varje par samma dag och SEN testar glidet. Några enstaka såna pass kan det kanske bli men knappast i alla olika fören.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Everest]Du har rätt det var ett halvklumpigt försök att skoja till det. Har kört stålsicklat de två senaste VL men är inte ngn fundamentalist (längre). Vad som går bäst beror som sagt på extremt många faktorer och är dessutom oerhört svårt att mäta. Men är man en riktig extrem vallaexpert och har ett stort urval skidor att välja på tycks stenslip/valla gå bäst men stålsickling sparar helt klart tid och pengar. Det senare alternativet borde definitivt vara det bästa för de flesta motionärer. Anser inte att valla är enkelt om man vill få det optimala.
Har inte bestämt mig ännu för nästa VL. Kommer att variera mer under denna säsong och fösöka testa lite mer efter mina mkt begränsade förutsättningar. Skulle vilja testa mer kombinationer av stenslip/stålsicklat/rillning/pulver/olika skidmärken/olika fören. Men för att får reda på vad som går bäst för mig och mina två par skidor på VL ( har alltså två par att välja på men får ju bara köra med ett:) så krävs de nästan att jag kör minst 4 mil på varje par samma dag och SEN testar glidet. Några enstaka såna pass kan det kanske bli men knappast i alla olika fören.[/quote]
Ingen fara, är så förvirrad att jag inte ens fattar ironi...

Det blir valla till en början och därefter bestämmer jag mig om jag ska valla eller sickla beroende på om jag tröttnar eller roas av vallningen.

Betr stenslipning så vore det intressant att höra Tony Pölders åsikter igen eftersom de tidigare inläggen var ett par år gamla. Har skidfabrikanterna blivit bättre?
Som jag uppfattade hemsidan så ingår inte stenslip vid köp utan kan köpas till inkl grundpreparering till en rätt billig peng.
Jag har stor förståelse för att han inte vill lämna ifrån sig ett par undermåliga skidor men ifrågasätter behovet av att slipa alla nya skidor. Går det inte att se om ett belag behöver slipas utan att slipa det? Billig analysmetod? ...å andra sidan, har man en slip kan man lika gärna använda den och på så sätt gardera sig. En reklamation är ju inget som gör någon glad.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...