Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Stenslipa nyköpta skidor?

• Vänligen logga in för att kunna svara
67 svar till detta ämne

Lars_P

Lars_P

Medlem

• Members
  • Pip
  • 142 inlägg
Det börjar bli en riktigt intressant tråd det här. Sen har Dunderklumpen mfl? snackat om "budgetskidor" vilket jag tolkat som fjolårets racingmodell som brukar reas ut för cirka 2000 (brukar ingå i prisvärda skidpaket oxå). Jag har aldrig trott att dessa skidor skulle vara sämre än modellen anger. Är det verkligen så att dessa skidor TILLVERKAS sämre än de modeller som inte reas? Låter mycket märkligt isåfall.

Jag skulle köpa resonemanget att allt bara är en sorteringsfråga enligt:

1. först plockar nån ut de bästa skidorna och stämplar dem med en klassificering = "stämplade"
2. sen plockar "nån" ut de bästa av ett ganska stort sortiment => "plockade"
3. sen finns det en del som säljs i butik till fullpris. Givetvis tar varje kund det som känns bäst => "ordinarie-dyrt" c.a 3500
4. Dom som inte säljs reas eller går runt bland butiker under vasaloppsdriver etc. => "budget"

Ni som vet, är det såhär det går till? Men även med detta resonemang borde man väl kunna få bra skidor ur klass 4 "budget" så länge dom känns bra och passar, eller är jag helt fel ute?

och sen, är skillnaden verkligen så stor?

Redigerat av Lars_P, 06 december 2005 - 13:26 .

canyon

canyon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 211 inlägg

1. först plockar nån ut de bästa skidorna och stämplar dem med en klassificering = "stämplade"
3. sen finns det en del som säljs i butik till fullpris. Givetvis tar varje kund det som känns bäst => "ordinarie-dyrt" c.a 3500
4. Dom som inte säljs reas eller går runt bland butiker under vasaloppsdriver etc. => "budget"

Ni som vet, är det såhär det går till? Men även med detta resonemang borde man väl kunna få bra skidor ur klass 4 "budget" så länge dom känns bra och passar, eller är jag helt fel ute?

Skulle vilja säga ---
att detta är en mycket bra sammanfattning.

Komplettera även med att "fjolårets skidor" kan vara nyproducerad skidor spm kan säljas som fjolårets skidor = mycket bra affär för att få upp volym - vissa skidmärken gör så vissa slutar göra så. Sedan kan det ju också i vissa sällsynta fall vara så att folårets skida var en bättre produktion/modell än årets skida.

finn2

finn2

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

Skulle vilja säga ---
att detta är en mycket bra sammanfattning.

Komplettera även med att "fjolårets skidor" kan vara nyproducerad skidor spm kan säljas som fjolårets skidor = mycket bra affär för att få upp volym - vissa skidmärken gör så vissa slutar göra så. Sedan kan det ju också i vissa sällsynta fall vara så att folårets skida var en bättre produktion/modell än årets skida.

Riktigt stämplade skidor görs på en egen del av fabriken. har inget med resterande tillverkning att göra.

Lars_P

Lars_P

Medlem

• Members
  • Pip
  • 142 inlägg

Riktigt stämplade skidor görs på en egen del av fabriken. har inget med resterande tillverkning att göra.

Hm, är det så på alla ställen? Nu låter det som om stämplade skidor är av helt annan klass eller modell än de ur det ordinarie sortimentet. Skulle det alltså vara så (lite tillspetsat) att det är endast färgsättning och modellbeteckning som dom har gemensamt?

finn2

finn2

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

Hm, är det så på alla ställen? Nu låter det som om stämplade skidor är av helt annan klass eller modell än de ur det ordinarie sortimentet. Skulle det alltså vara så (lite tillspetsat) att det är endast färgsättning och modellbeteckning som dom har gemensamt?

jag vet bara hur det går till på fischer. men skulle nog inte vara helt otroligt.

Riktigt stämplade skidor på fischer är enhelt annan grejj bättre känsla annan kvalitet. både spann och egenslap.

dom har mycket gemensamt men man kan väl säga så att när motionärerna åkte skatecut åkte eliten på skidtyp 610 och nu är alla skidor som 610 dvs raka igen. men inte samma spann ändå på butik å race. kan nog säga att de e ytterst få av de bästa som någonsin åkte på skatecut.

sen har vi tex skate skida typ 115 och V9 dom är hårdare lite "ross" känsla i dem och dom är nästan 0.5cm smalare framtill.

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
Oj...nu börjar man ju bli deprimerad...;)
Jag har inte blivit klokare av det som jag läst... Men men...hoppas det finns någon som vet hur det går till på de andra fabrikerna...

//
Tobbe
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

canyon

canyon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 211 inlägg
VAR INTE DEPRIMERAD - VAR GLAD

Jag är ganska säker på att på de flesta skidfabriker så är det samma produktionslina för alla Racing-skidor.
Sedan har säkert alla tillverkare sina idéer hur "Superskidan" tillverkas. T ex vilket belagsmaterial skall vi ta, vilken tid på dagen och av vilka produktionslag, vilken maskin etc etc

Den här Fischer-sanningen om Skate-cut:en var beskriven på ett krångligt sätt.

Det vart många som åkte på Skate-cut:en - men tyvärr så gick de skidorna i de flesta tävlingsbanorna lite sämre än traditionella raka. Så därför ville så klart Tävlingsåkarna åka på raka skate-skidor. Så därför tillverkade Fischer raka skidor med design som Skate-cut

Så för de flesta skidmärken så kan det mycket väl vara så att den som köper en butiksskida kan mycket väl få den Fabrikens bästa skidpar - men tänk om "fel" person får det skdiparet - då kommer han aldrig att veta hur fort han/hon kunnat åka

Rubb

Rubb

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg
#Finn2: Undrar lite kring Fischer´s olika spann och belag. I vilka fören de är tänkta att vara optimala i osv. Kan du beskriva skillnaderna mellan spannen 610, 61Q, 61Q N, V9 och 115.
Skillanderna mellan 5, A5, och 36 belagen?

man ser ju i nästan alla stora sport butiker ett gäng med stämplade skidor...skidor som är ett par år gamla iofs...

Hur ser ni att skidorna är stämplade? Var sitter "stämpeln"?

På fischer så är dom i brättet de står tex 812 5 på ett par klassika så är de ett kallföres spann med kallbelag.

vanligast på skate fischer är är spannen 610 61Q men de finns även 61Q N, V9, 115 m.m har säkert glömt något sen finns de ju en specialbyggen oxå som ja sett på M.Fs skidor å andra storåkare har

på belag är det lika ex 5, A5, B49, 11(används inte så ofta nu) 36, 28

Sen finns de ju sånna som stämpar skidorna sjävla oxå ;P de var lättare att se innan år 2000 får då var första siffran i serienummret en nolla. då kom dom från "riktiga" racing verkstaden

på atomic är de instansat och i lagdt med vitt belag längst bak på belaget olika symboler stjärna cirkel fyrkant osv.

på mashus så står de ibland några siffror skrivna i styrspåret bak på skidan. men mads håller bra klass påsina skidor raktigenom tycker jag.

Wenna

Wenna

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg
Vissa som hoppar på Tony i den här tråden och underförstått pekar på att han "säljer på" folk att stenslipa nya skidor för att tjäna pengar (och förmodligen är det många av er som aldrig ens haft med Tony att göra).

Jag kan bara prata av egen erfarenhet och har ingen aning om hur stenslipade skidor går jämnfört med oslipade skidor. Men när jag köpte mina första par skidor någonsin av Tony stenslipades dom för att han verkligen anser att det behövs. Som en komplett nybörjare vad gäller skidor skulle han lätt kunnat "lura" mig på pengar för att stenslipa, men istället fick jag det helt gratis. Därav tror jag inte för en sekund att Tony slipar nya skidor för ekonomisk vinning, utan tror att han innerligt anser att det är det bästa.

Om det är bäst att slipa skidorna nya eller begagnade har jag ingen aning om med min okunskap och måste därför välja att lita på någon annan.

Redigerat av Wenna, 23 januari 2009 - 20:40 .

---------------------------------------------------------------------------------------
2:a plats är 1:a förlorare!!

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 180 inlägg
Radar upp några frågor nedan:

Tänkte kanske slå till på ett par Madshus Hypersonic-klipp hos Pölder innan midnatt då rabatten försvinner.

1.)
Ska man välja till stenslip eller inte?
Riskerar man att få defekta belag om de inte slipas och kontrolleras?
Man hade viljat se statistiken över returer hos Pölder jämte andra butiker.

Har tänkt att till att börja med köra glidvallningskonceptet.

2.)
Om man är nybörjare med vallajärn. Är risken att bränna belaget större med Madshus som har skumkärna jämte Fischer som har någon bikupskonstruktion.

3.)
Om man jämför Madshus och Fischer, hur är belagskvalitén. Skiljer det något?
Läser man trådar får man för sig att Fischer har en bra och jämn kvalitet.

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg
1. Ja tycker du ska stenslipa... Om du inte skall sikla? men de ska du väl inte?=)

2. jag har bränt ett belag och de va madshus och ja de sägs att de e lättare o bränna men de e nog ingen stor skillnad...

3. vet ej..
Train hard win easy!

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 180 inlägg

1. Ja tycker du ska stenslipa... Om du inte skall sikla? men de ska du väl inte?=)

Man vet aldrig, men jag börjar med vanlig glidvallning. ;)
Men det blir inte borta så mycket belag vid stenslipningen så att det inte går att sickla senare?

wille

wille

Medlem

• Members
  • Pip
  • 493 inlägg
Jag tror att det ingår i Tonys koncept att stenslipa alla nya skidor. Utan extra kostnad.

Det finns ingen risk att bränna belaget om du använder vanligt vax och inte låter järnet stå stilla på en plats. Det skall inte ryka om vallan, i så fall sänk tempen.
Fluorvallor däremot kräver hög smältpunkt, med risk att bränna belag om man är ovan.

Kvaliteten på belagen är mycket bra! Jämförbart skulle jag säga..

Hilding

Hilding

Medlem

• Members
  • Pip
  • 381 inlägg
Stenslipas inte alla skidor innan leverans från fabrik? Min försäljare tyckte att det var alldeles onödigt att slipa ett par nya skidor (Fischer) eftersom de redan är slipade med en betydligt dyrare (och därmed bättre?) slip från fabriken.

Att fräscha upp belagen med slip efter en tids användning rekommenderades dock.

Ska tilläggas att butiken själva utför slipning och att det inte ingår vid skidköp.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 180 inlägg
Ja, man vet ju inte vad man ska tro.

Pölder hävdar ju att de skickar tillbaka en massa skidor för att de är snea i belagen osv.
Vilka de då hittar om de stenslipas.

Men borde inte fabrikskontrollen också hitta de defekta exemplaren när de stenslipas där?

Redigerat av Vasa, 15 november 2009 - 19:27 .

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Pölder hävdar ju att de skickar tillbaka en massa skidor för att de är snea i belagen osv.

Men borde inte fabrikskontrollen också hitta de defekta exemplaren när de stenslipas där?

Det har du ju helt rätt i men några skidor kanske blir "sneda" efter en tids lagring eller så släpper fabriken igenom halvdåliga skidor och så fall så skulle ju Pölders direktslipning vara en slags extra kvalitetskontroll?? Tycker dock det borde vara större risk för att ngt händer med skidan efter viss användning i flera olika temperaturer med belastning, vallning mm. Då bör den alltså slipas igen. För att sen få riktig fart på skidan måste den till slut även stålsicklas:)
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

Hilding

Hilding

Medlem

• Members
  • Pip
  • 381 inlägg

Det har du ju helt rätt i men några skidor kanske blir "sneda" efter en tids lagring eller så släpper fabriken igenom halvdåliga skidor och så fall så skulle ju Pölders direktslipning vara en slags extra kvalitetskontroll?? Tycker dock det borde vara större risk för att ngt händer med skidan efter viss användning i flera olika temperaturer med belastning, vallning mm. Då bör den alltså slipas igen. För att sen få riktig fart på skidan måste den till slut även stålsicklas:)

Hmm, min teori också att det inte finns någon anledning att slipa skidorna på stört men att kanske kosta på dem en slip innan VL och då ev. lägga in någon struktur baserat på väderleksutsikterna.

Everest, hur menar du med sickling för att få fart på skidorna? Var det allvarligt menat eller bara ett inlägg i sickel-valla debatten i och med smileyn? Missförstå mig inte, jag misstror dig inte på något sätt men det här med skidpreparering verkar komplext och får det att gå runt i skallen på mig.
Jag var först helt inne på sickling men har nu svängt om till vallasniffarnas klubb.

Växjöskidare

Växjöskidare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 156 inlägg
Det är en travesti på hur Pölder uttrycker sig.

wille

wille

Medlem

• Members
  • Pip
  • 493 inlägg
Hilding, du kan lungt lägga stålsickeln i lådan. Valla är enkelt, det räcker med plastsickel och borste. Glidet försämras just ingenting på äldre skidor. Vissa går t. o. m. bättre än nya.
Att slipa nya skidor, det håller jag med Pölder om!

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 180 inlägg
Det blev ett par Madshus Hypersonic med stenslipning efter mycken vånda!
Får hoppas att Pölder väljer ut ett riktigt Kingarnas King-King-King-par...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar