Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dåligt fäste


Nobbe

Recommended Posts

Åkte i går på Hallstaberget.

 

-2 grader, kornig konstfrusen snö som var uppriven och lite halvlösa spår.

 

Rode violet klister i botten som grund täckt med blåextra, fyllde på med Start Purple som inte fungerade och sen Skigo Orange. Men inget funkade. Väldigt lurigt och inget klisterföre som jag bedömde det. Skulle jag gått på rent klister istället kanske?

Link to comment
Share on other sites

Vid förhållandena du beskriver så är det viktigt att du har en tillräckligt tjock och elastisk fästvalla. Violett klister med en relativt mjuk burk fungerar ofta bra. Wide + tex VR70 går ner till - 8.

 

Rex 1814 burk är gjord för konstsnö och funkar alltid bra. Om Skigo's Gula Finlandsburk finns i Sverige så är den ett bra alternativ. Violett eller universal klister under lite beroende på hur isig/hård snön är.

Link to comment
Share on other sites

Bedömning utifrån erfarenhet sen tidigare. Det var inte isigt och inte direkt blanka spår. Blev lite lurad av det. Har en Rex Powergrip som inte fick följa med men det kanske hade varit ett bra val för dagen Finn?

Jag undrar varför du bedömde det som icke klisterföre? Låter i mina öron som typiskt klisterföre

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har med hell brukt Powergrip burk i isige spor med lett fin snø som gjør at klister kan lugge/fryse. I grov snø, spesielt kunstsnø som ikke pakker seg(sukker) er Guru Extreme kongen. Jeg kan spassere opp bakkene i Holmenkollen WC-arena. Et par tynne lag med Hallgeir burk på toppen gir litt bedre glid og da lugger det ikke så mye.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...