Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet AB måste börja tänka skejt


Pole position

Recommended Posts

Jag hävdar att Vasaloppet AB är den största bromsklossen till svensk skidutveckling. Vi är ett U-land när det kommer till fria stilen - skejt. Går man in i en skidbutik får man leta i ett trångt hörn efter ett par skejtskidor och inte sällan flera årsmodeller gamla. Dubbla klassiska spår i hela södra sverige gör chansen minimal att skejta.

Varför? Jo för Vasaloppet AB har bestämt att inte fristilslopp räknas som riktig skidåkning. Och alla ska tydligen därför åka klassisk skidåkning. Punkt.

Tittar man lite söderut så ser det helt annorlunda ut. Skejt är dominerande. Skejt är enkelt och kräver ingen vallningsexpert för motionären. Skejt är mjukare för muskulaturen än klassiskt.

Vasaloppet AB tjänar inga pengar på rena skejtlopp, därför förvinner loppet som produkt. Skejta på natten, nattvasan, ja då slipper man se eländet tänkte väl AB, men ändå tjäna in pengarna.

EN kontroll har man råd med. Jo jo, så kan det gå när produkter ska va lönsamma. Bedrövligt dåligt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply
Behöver inte åka söderut för att skejt ska vara dominerande eller iallafall lika vanligt som klassisk skidåkning. Som jag påpekat i tidigare trådar är det så i Finland också. Är nog bara i Sverige och i viss mån Norge man "inte särar på benen". Tror nog att det är positivt för skejt ändå att nattvasan och dess efterföljare ändå blir av och ökar intresset för skejt i detta "u-land". Vasans dominerande roll i svensk skidåkning är nog på gott och ont.
Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet är motorn i svensk skidsport, utan Vasaloppet hade skidåkningen varit en sällsynt sport söder om Dalälven.
Det är givetvis på gott och ont, men Vasaloppet har givetvis ingen skyldighet att erbjuda lopp som inte lockar lika många åkare som andra lopp de arrangerar.

Tror däremot att tiden snart är mogen att Vasaloppet eller någon arrangör med rätt muskler drar igång ett riktigt långlopp i skate. Tyvärr har ju skatevasan varit ett sorgebarn som inte lockat fler åkare än ett ordinärt seedningslopp så jag förstår att Vasaloppet inte körde vidare. Även lopp på kontinenten har ju svårt att få ihop startfälten i skate, Marcialonga blev ju riktigt stort först när det gick över till klassiskt.

Tack vare det skidintresse som finns i Sverige mycket tack vare Vasaloppet men givetvis även pga landslagets popularitet och den motionsvåg som nu råder har nog timingen dock aldrig varit bättre för ett skatelopp. Går det att starta lopp i Åre och Jokkmokk borde det väl gå att få till skatelopp?  

Många skäller på Vasaloppet och ropar efter skatelopp men få gör något?

 

Link to comment
Share on other sites

När ni talar om bristen på skejtlopp i södra Sverige, så tänker ni långlopp i skejt. Men på kortare sträckor finns en hel del lopp att välja på säsongen 16/17. I Småland har jag tittat på inlagda lopp i kalendern och kommit fram till att lopp för både vuxna och ungdomar finns det 5 st; Nybro, Landsbro, Eksjö, Jönköping, Landsbro. Därtill kommer veteran-SM, som prel går i Borås i slutet av mars, där en av tre distanser går i skejt. Hur det är i övriga distrikt har jag inte kollat, men jag antar att det finns ett antal lopp där också.

Börja med att ställa upp i några av de lokala skejtloppen, så får ni bra träning, ifall det skulle startas ett långlopp i skejt i södra Sverige eller  inför nattloppen  i Mora och Orsa.

Link to comment
Share on other sites

 

Många skäller på Vasaloppet och ropar efter skatelopp men få gör något?

 

 

 

 

När ni talar om bristen på skejtlopp i södra Sverige, så tänker ni långlopp i skejt. Men på kortare sträckor finns en hel del lopp att välja på säsongen 16/17. I Småland har jag tittat på inlagda lopp i kalendern och kommit fram till att lopp för både vuxna och ungdomar finns det 5 st; Nybro, Landsbro, Eksjö, Jönköping, Landsbro. Därtill kommer veteran-SM, som prel går i Borås i slutet av mars, där en av tre distanser går i skejt. Hur det är i övriga distrikt har jag inte kollat, men jag antar att det finns ett antal lopp där också.

Börja med att ställa upp i några av de lokala skejtloppen, så får ni bra träning, ifall det skulle startas ett långlopp i skejt i södra Sverige eller  inför nattloppen  i Mora och Orsa.

 

Jag kan bara hålla med om ovanstående!

 

Ni som är riktigt intresserade, sluta gnäll på Vasaloppet och ta tag i saken och arrangera ett långlopp i fri stil!

Om ni inte vill föra det så kan ni åtminstone åka de lopp som finns och visa att det finns ett intresse för motionslopp i fri stil!

 

För övrigt tycker jag pole position har fel när det gäller fri stil. Det är bara att besöka en barn och ungdomsträning i din lokala skidklubb så tror jag du får en annan bild. Ungarna åker mycket hellre skejt än klassiskt! 

Link to comment
Share on other sites

Hur betydande sport är skidåkningen i de länder där skejt är den dominerande åkformen. Är det verkligen i absoluta tal populärare än vad skejt är i sverige eller norge?

 

Jag har inga siffror på hur många åkare de finns i Schweiz men man lyckas i alla fall få ihop runt 13 000 personer varje år för att åka 42km skate! http://www.engadin-skimarathon.ch Tittar man i spåren så är det runt 90% skate oavsett ålder och förmåga.

Link to comment
Share on other sites

En sak har jag funderat på och det är hur långt i förväg ett lopp skall bestämmas med tanke på den osäkra tillgången på natursnö. Periodvis är det jättebra förhållande och om man med 14 dagars varsel bestämde ett lopp och sedan spred det via de sociala medierna. Tror ni att det gick att få folk att ställa upp med kort varsel ?

Link to comment
Share on other sites

Jag hävdar att Vasaloppet AB är den största bromsklossen till svensk skidutveckling. Vi är ett U-land när det kommer till fria stilen - skejt. Går man in i en skidbutik får man leta i ett trångt hörn efter ett par skejtskidor och inte sällan flera årsmodeller gamla. Dubbla klassiska spår i hela södra sverige gör chansen minimal att skejta.

Varför? Jo för Vasaloppet AB har bestämt att inte fristilslopp räknas som riktig skidåkning. Och alla ska tydligen därför åka klassisk skidåkning. Punkt.

Tittar man lite söderut så ser det helt annorlunda ut. Skejt är dominerande. Skejt är enkelt och kräver ingen vallningsexpert för motionären. Skejt är mjukare för muskulaturen än klassiskt.

Vasaloppet AB tjänar inga pengar på rena skejtlopp, därför förvinner loppet som produkt. Skejta på natten, nattvasan, ja då slipper man se eländet tänkte väl AB, men ändå tjäna in pengarna.

EN kontroll har man råd med. Jo jo, så kan det gå när produkter ska va lönsamma. Bedrövligt dåligt.

Mycket bra skrivet. Håller med om varenda ord. Droppen är ju nattvasan. Göm skiten på natten. Vasaloppet är en stor bromskloss för att bredda längdsporten för motionären. Det tragiska är ju att dom förhindrar motionären att lära sig skejt då alla långlopp går i klassisk teknik. Är man stor och stark som vasaloppet är, då har man också ett stort ansvar. Det tycker iallafall jag. Men pengarna styr allt. Kan man ha ett nattlopp för skate är det klart man kan ha ett riktigt långlopp dagtid. Tänk om pengastinna vasaloppet! I längden kommer ni inte överleva utan bredden

Det finns flera trådar som tar upp detta ämne.

Link to comment
Share on other sites

Pole position och Näbbskon; slå er ihop och författa en skrivelse till Vasaloppets AB och/eller starta en namninsamling för saken och överlämna till VL AB.

Att uttrycka sin besvikelsen över uteblivet daglopp i skejt här på forumet påverkar inte Organisationskommitten för vasaloppet ett dyft.

Gå i clinch med dem och hör hur det resonerar efter att ha fått vederhäftiga argument framlagda för sig !

Link to comment
Share on other sites

Pole position och Näbbskon; slå er ihop och författa en skrivelse till Vasaloppets AB och/eller starta en namninsamling för saken och överlämna till VL AB.

Att uttrycka sin besvikelsen över uteblivet daglopp i skejt här på forumet påverkar inte Organisationskommitten för vasaloppet ett dyft.

Gå i clinch med dem och hör hur det resonerar efter att ha fått vederhäftiga argument framlagda för sig !

Det är väl ingen som tror att ett inlägg i detta forum gör en stor påverkan? Det är nog inte därför man postar och hänger här. Isåfall är det väl ingen idé att nån skriver nåt överhuvudtaget om det bara gick ut på att påverka andra. Ett forum har man väl för att diskutera, byta åsikter, sprida tankar och skriva av sig?

Sen kan jag meddela dig att jag redan har haft mailkontakt med vasaloppet om detta. Det vi fick var nattvasan. Ett reklamjippo för en stor pannlampetillverkare, utom tävlan, i par och med ryggsäckskrav.

Link to comment
Share on other sites

Skejtvasan fanns under 10år och samlade några hundra åkare de flesta förmodligen redan inbitna skidåkare. Stafettvasan lockar tusentals åkare många av dem via företagslag och nya som skidåkare. Ur ett bredd och folkhälsoperspektiv är det solklart vilket lopp som har mest berättigande.

 

Den utskällda nattvasan blev utsåld direkt och samlar dubbelt så många åkare än skejtvasan gjorde.

 

Tycker Vasaloppet gör helt rätt som känner sig fram och testar nya koncept och sorterar ut sånt som inte funkar. Fristilens tid kommer även på motionssidan, det är inte omöjligt att vasaloppet kommer att leda den utvecklingen också precis sin man gjort på många andra områden.

Link to comment
Share on other sites

Skejtvasan fanns under 10år och samlade några hundra åkare de flesta förmodligen redan inbitna skidåkare. Stafettvasan lockar tusentals åkare många av dem via företagslag och nya som skidåkare. Ur ett bredd och folkhälsoperspektiv är det solklart vilket lopp som har mest berättigande.

 

Den utskällda nattvasan blev utsåld direkt och samlar dubbelt så många åkare än skejtvasan gjorde.

 

Tycker Vasaloppet gör helt rätt som känner sig fram och testar nya koncept och sorterar ut sånt som inte funkar. Fristilens tid kommer även på motionssidan, det är inte omöjligt att vasaloppet kommer att leda den utvecklingen också precis sin man gjort på många andra områden.

En väsentlig skillnad är ju att nattvasan är på full distans medan skejtvasan var väl typ 45 (eller 30?) km

Link to comment
Share on other sites

Skejtvasan fanns under 10år och samlade några hundra åkare de flesta förmodligen redan inbitna skidåkare. Stafettvasan lockar tusentals åkare många av dem via företagslag och nya som skidåkare. Ur ett bredd och folkhälsoperspektiv är det solklart vilket lopp som har mest berättigande.

 

Den utskällda nattvasan blev utsåld direkt och samlar dubbelt så många åkare än skejtvasan gjorde.

 

Tycker Vasaloppet gör helt rätt som känner sig fram och testar nya koncept och sorterar ut sånt som inte funkar. Fristilens tid kommer även på motionssidan, det är inte omöjligt att vasaloppet kommer att leda den utvecklingen också precis sin man gjort på många andra områden.

 

+1. Håller med om allt!

 

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ingen som tror att ett inlägg i detta forum gör en stor påverkan? Det är nog inte därför man postar och hänger här. Isåfall är det väl ingen idé att nån skriver nåt överhuvudtaget om det bara gick ut på att påverka andra. Ett forum har man väl för att diskutera, byta åsikter, sprida tankar och skriva av sig?

Sen kan jag meddela dig att jag redan har haft mailkontakt med vasaloppet om detta. Det vi fick var nattvasan. Ett reklamjippo för en stor pannlampetillverkare, utom tävlan, i par och med ryggsäckskrav.

Det är lätt att kritisera, men jag tycker att man också skall komma med konkreta förslag som alternativ till det man kritiserar. Även om man "diskuterar, byter åsiker, sprider tankar, skriver av sig" hindrar väl inte att man gör något konkret också.

 

Du skriver att du varit i mailkontakt med VL, sen säger du "Det vi fick var nattvasan". Var det tack vare Dig som vi fick nattvasan eller var det det svar du fick av VL ?

Jag tycker inte man skall kritisera VL för att de testar ett nattlopp i skejt som mera är ett äventyr än en tävling. Jag skulle också gärna vilja att de skulle plocka in en skejttävling dagtid och det kan kanske bli verklighet om några år, om nattvasan blir så populär att det blir så många som ej kommer med att man kan erbjuda dem ett daglopp i ersättning.

 

(ps. kopian "vargloppet" kunde ha gått på dagtid)

Link to comment
Share on other sites

Jag hävdar att Vasaloppet AB är den största bromsklossen till svensk skidutveckling. Vi är ett U-land när det kommer till fria stilen - skejt. Går man in i en skidbutik får man leta i ett trångt hörn efter ett par skejtskidor och inte sällan flera årsmodeller gamla. Dubbla klassiska spår i hela södra sverige gör chansen minimal att skejta.

Varför? Jo för Vasaloppet AB har bestämt att inte fristilslopp räknas som riktig skidåkning. Och alla ska tydligen därför åka klassisk skidåkning. Punkt.

Tittar man lite söderut så ser det helt annorlunda ut. Skejt är dominerande. Skejt är enkelt och kräver ingen vallningsexpert för motionären. Skejt är mjukare för muskulaturen än klassiskt.

Vasaloppet AB tjänar inga pengar på rena skejtlopp, därför förvinner loppet som produkt. Skejta på natten, nattvasan, ja då slipper man se eländet tänkte väl AB, men ändå tjäna in pengarna.

EN kontroll har man råd med. Jo jo, så kan det gå när produkter ska va lönsamma. Bedrövligt dåligt.

Klokt skrivet. Vi som håller på med fristil som motion får vänta på ett riktigt långlopp. Bedrövligt av Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Största problemet VL är troligtvis att få tillräckligt med ideella krafter till ett sånt lopp. Det är inte jättestor skillnad i antal funktionärer på ett lopp med 1000 deltagare som 8000.

Jag tror inte att det är så djävla lätt att ordna en skejttävling dagtid för dem.

Jag skulle gissa på att om det blir en skejtvasa så måste de ta bort ett annat lopp....

Link to comment
Share on other sites

Det är sant att Vasaloppet paradoxalt både är en drivande faktor för skidintresset (skidförsäljningen) och en bromsande faktor för skidsportens utveckling i Sverige.

Min erfarenhet är dock att man måste skilja på de utövare som är intresserade av skidåkning som motionsform och de som primärt är intresserade av att genomföra ett Vasalopp en gång i livet.

Jag bor i Stockholm och här är det nästan likhetstecken mellan längdskidåkning och Vasaloppet. Men i mina hemtrakter uppe i norr så är skate numera den dominerande tekniken bland yngre motionärer.

Och i just detta tycker jag mig se ytterligare en paradox. Flertalet av de som åker skate (däribland mig själv) har ibland en lite tråkig och nedlåtande syn på Vasaloppet som företeelse, d.v.s. att det är ett arrangemang för "blåbär från Mälardalen".
Jag vet således inte om det finns något egentligt intresse för ett Vasalopp i fri stil bland de som swishar fram i skidspårens vänsterfil?

Link to comment
Share on other sites

Det är sant att Vasaloppet paradoxalt både är en drivande faktor för skidintresset (skidförsäljningen) och en bromsande faktor för skidsportens utveckling i Sverige.

 

Min erfarenhet är dock att man måste skilja på de utövare som är intresserade av skidåkning som motionsform och de som primärt är intresserade av att genomföra ett Vasalopp en gång i livet.

Jag bor i Stockholm och här är det nästan likhetstecken mellan längdskidåkning och Vasaloppet. Men i mina hemtrakter uppe i norr så är skate numera den dominerande tekniken bland yngre motionärer.

 

Och i just detta tycker jag mig se ytterligare en paradox. Flertalet av de som åker skate (däribland mig själv) har ibland en lite tråkig och nedlåtande syn på Vasaloppet som företeelse, d.v.s. att det är ett arrangemang för "blåbär från Mälardalen".

Jag vet således inte om det finns något egentligt intresse för ett Vasalopp i fri stil bland de som swishar fram i skidspårens vänsterfil?

Man kan försöka analysera hur detta enorma intresse för att åka Vasaloppet uppkommit. Från ett litet intresse bland skidåkare och allmänhet ökade intresset lavinartat i båda kategorierna på 70-talet. För allmänheten var det lätt att ta till sig att klara av att åka 9 mil på skidor var en STOR prestation och för den vanlige skidåkaren var det lätt att gömma sig i de stora resultatlistorna och inte riskera att hamna i slutet av listan på en DM-tävling. Störst status har det "riktiga" Vasaloppet och ÖS tror många att det är någon kortare variant av vasaloppet.

Då kan man ställa sig frågan, om det finns något som går att överföra till ett lopp i skejt, då jag tror att ett vasalopp över 9 mil i skejt inte betraktias som ett riktigt vasalopp.

Det som skulle kunna ge skejten status är ett lopp som övertrumfar vasaloppet i prestation och är tillgängligt för alla  och lätt för allmänheten att ta till sig. Utan beundran från allmänheten kan det inte få den STATUS som är en förutsättning för att växa.

Link to comment
Share on other sites

Tycker att Nordenskiöldsloppet borde undersöka intresset för att låta loppet gå i fristil i stället. Med tanke på årstiden loppet går blir förets växlingar under dagen då inte lika påverkande för åkarna. 22 mil är nog utmanande oavsett stil. Och kopplingen vad gäller åkstil till det historiska loppet oavsett vilken är ändå ungefär noll. I Norbotten finns det också gott om skejtande motionärer. Får jag säga det utan att säga det direkt till Nordenskiöldsloppet eller utan att starta ett eget lopp :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...