Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet AB måste börja tänka skejt


Pole position

Recommended Posts

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Vasaloppet har ett enormt ansvar till att klassisk skidåkning är totslt dominerande bland motionärer i Sverige. Det som saknas är seedningslopp till en riktig skatevasa och inte ett jippo som nattvasan.

Är man stor och stark följer ett stort ansvar.

Vasaloppet har under lång tid gjort och kommer säkerligen även fortsatt göra sitt för skateåkningen. Intresset för skatevasan dagtid var minimalt medans nattvasan är en framgång med betydligt fler åkare än skatevasan nånsin lockade.

 

Det är ett trlttsamt gnällande på att någon annan ska arrangera lopp hit och dit, att framgångsrika lopp egentligen borde gå i fristil också. De lopp som arrangeras gnälls på för att det är fel på upplägget, åk de lopp som finns och visa att det finns en marknad för skatelopp eller hitta en arrangör och ett koncept son lockar fler än en de närmast sörjande.

 

Däremot är jag säker på fristilens tid kommer på motionssidan, hur lång tid tar är dock en annan fråga.

Kan man få folk ta sig rakt ut i ingenstans för att göra något så tråkigt och förhatligt som att staka 20mil borde det ju vara ett lätt match att fixa ett fristilslopp med ett par tusen deltagare i bebodda trakter?

Link to comment
Share on other sites

Såg på kinesiska Vasaloppet. Man skejtar sakta fram till starten för att ställa sig i ett spår, man tycker skejt är enklast men får inte... Denna gren av längdskidåkning kommer bli dödsstöten för längdsporten - tro mig. Såg inte EN enda icke nordbo i täten. Hur har man tänkt sig att klassisk skidåkning ska utvecklas ? Ett kritiskt skede nu. Sporten kommer ju självdö om man inte får med sig de viktiga nationerna  runt alperna. Max stavlängd ? Stakpartier ? Vem kan va så korkad och börja en karriär av DP ? Nej öppna upp för den mycket mer intressanta och enklare grenen fristil med hårdare konkurrens. Att det inte finns spårbredd är ju helt enkelt för att man envisas med att dra dubbelspår runt om i Sverige. Det argumentet köper jag inte.

Det är väl upp till kineserna att bestämma vilken teknik loppet skall gå i och inte tror jag det skulle bli fler skejtlopp i Sverige om det kinesiska VL gått i fristil. Basen för all skidåkning är klassisk stil, det är först när man kommer från motionsåkning upp till tävlingsåkning som fristil kan bli ett alternativ.

Jag tycker det var ett småtrevligt lopp att titta på, där fö en ryska vann damklassen och tom använde stakning med frånskjut på andra varvet. Om loppet skulle gått i fristil hade inte alla kunnat starta samtidigt, ty då hade det blivit svårare för eliten att komma förbi motionärerna i loppets slutskede.

Jag har svårt att se att kinesiska vasaloppet i klassisk stil skulle vara någon fara för skidsporten, snarare tvärtom.

 

Och som kl säger, åk de fristilslopp som erbjuds (utan att ställa Vasaloppet i skamvrån), det är det effektivaste sättet att öka intresset för fristil.

Link to comment
Share on other sites

Hemma i Falun så kör vi varje onsdag en träningstävling som heter onsdags OS. Varanan onsdag så körs vi i den friastillen och varanan onsdag körs klassiskt. I dag vecka 3 så är det skate. Finns en hemsida på FB om någon av er vågar att ha ett konto där :) . Start klockan 19:00 ingen avgift och inget krav på klubbtillhörighet.

Varmt Välkomna.  
Link to comment
Share on other sites

Där jag åker skidor är det faktiskt så att motionärer nästan uteslutande åker skate och det bara är tävlingsåkare, däribland några vasaloppsåkare, som åker klassiskt. (Jaja, farmor Olga 93år, och några stockholmare på sportlovet också då.)

Alla motionslopp går även i fristil. De klassiska loppen är tävlingar, med Prispall.

Så att påstå att skate bara är för tävlingsåkare är rent bullskit!

Link to comment
Share on other sites

Men sett över hela Sverige är det en förkrossande majoritet som åker klassiskt om man så bara åker för motionens skull eller skall åka Vasaloppet. Jag skulle tippa 90-10 klassiskt-skate och av de 90 procenten en del som kör både och. Min uppskattning är att 10 procent enbart kör skate kan vara i överkant, det kanske bara är 5 procent ??.

Nu kan man inte dra för stora växlar av enskilda platser, men i år har jag varit på två olika konstsnöspår i Småland. På båda ställena var det jag och en till som åkte skate, resten klassiskt.

Jag tror att vägen är lång till att få motionärer och vasaloppsåkare att välja fristil före klassiskt, åtminstone i södra halvan av Sverige, varken nattvasor eller "ylmaror" kommer att påverka i någon större omfattning. Vad som sker på längre sikt är svårt att sia om, men det varmare klimatet  är en hämmande faktor för att ändra attityden i den breda massan.

Om det skulle komma fram ett lopp som ger samma status om vasaloppet finns väl chansen att inställningen till fristil kan ändras över tid, men vi skall inte ha för stora förhoppningar att Vasaloppets AB startar ett fristilsarrangemang som skulle kunna utmana det historiska Vasaloppet. Så Vasaloppet har knappast någon anledning att "måste  tänka skejt" som det står i rubriken, deras målsättning är att bevara och utveckla sitt redan framgångsrika koncept.

Link to comment
Share on other sites

Men sett över hela Sverige är det en förkrossande majoritet som åker klassiskt om man så bara åker för motionens skull eller skall åka Vasaloppet. Jag skulle tippa 90-10 klassiskt-skate och av de 90 procenten en del som kör både och. Min uppskattning är att 10 procent enbart kör skate kan vara i överkant, det kanske bara är 5 procent ??.

Nu kan man inte dra för stora växlar av enskilda platser, men i år har jag varit på två olika konstsnöspår i Småland. På båda ställena var det jag och en till som åkte skate, resten klassiskt.

Jag tror att vägen är lång till att få motionärer och vasaloppsåkare att välja fristil före klassiskt, åtminstone i södra halvan av Sverige, varken nattvasor eller "ylmaror" kommer att påverka i någon större omfattning. Vad som sker på längre sikt är svårt att sia om, men det varmare klimatet  är en hämmande faktor för att ändra attityden i den breda massan.

Om det skulle komma fram ett lopp som ger samma status om vasaloppet finns väl chansen att inställningen till fristil kan ändras över tid, men vi skall inte ha för stora förhoppningar att Vasaloppets AB startar ett fristilsarrangemang som skulle kunna utmana det historiska Vasaloppet. Så Vasaloppet har knappast någon anledning att "måste  tänka skejt" som det står i rubriken, deras målsättning är att bevara och utveckla sitt redan framgångsrika koncept.

Framförallt tror jag det är svårt att utmana Vasaloppet med ett skatelopp i samma vecka som Vasaloppet. 

Även bland de som skatar och skulle kunna tänka sig att köra ett långlopp i skate så tror jag att Vasaloppet är ett högprioriterat lopp. Förmodligen en delförklaring till varför Skatevasan aldrig blev nåt lyft och varför man kör Nattvasan med ett annat koncept och mot delvis en annan målgrupp kanske.

Vasaloppet har nog rätt bra koll på vad och varför man gör som man gör, i princip har ju allt de rört vid de senaste 10åren blivit guld.

Link to comment
Share on other sites

Nu åker jag väldigt lite skejt, men krävs det inte en ganska bred skejtbädd (eller förstås gott om snö + skare = norra Sverige frampå vårkanten) jämfört med att rafsa ihop en sträng för klassiskt eller slinga ett klassiskt spår över stock och sten i skogen? Dvs där man åker på  "små" spår o naturspår finns det mindre av skejt?

Link to comment
Share on other sites

Det är egentligen framförallt två saker som stör med nattvasan. Nummer ett att det inte är en tävling ochningen officiell tidtagning. Således minskar motivationen för oss som inte ser distansen som en utmaning. Nummer 2 att man MÅSTE köra i par. Förstår inte alls den grejen. Man är ju fri att köra i par även om regeln inte fanns!

 

Det här kommer inte bli långvarigt. När Silva gjort sin grej med detta som sponsorjippo kommer det läggas ner. Det är vad jag hoppas. Sen kan vi hoppas på en återuppstådd Skatevasa. Kanske med nåt nytt upplägg för att locka fler. Seedningsgrundande för VL, snygg vasamedalj till alla, guldpläterad till de 20% första i mål och alla slipper kladda med klister. Vad kan gå fel?

Link to comment
Share on other sites

Håller med, fånigt att inte räkna nattvasan som ett vasalopp eller seedningsgrundande. Ja Nattvasan läggs ner till förmån för ett 90km korrekt skejtvasalopp, som går helgen innan Vasaloppssöndagen. Många backade nog ur på skejtvasan mitt i veckan som var 30 eller 45km. Skejtvasa försöket sist blev ju aldrig på riktigt så att säga.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller tummarna! Det finns två tekniker i längdsporten och det är för sorgligt hur få motionärer som använder skejten. Jag åker helt ensam på skatebädden och i ett smalt klassiskt spår trängs 20-30 personer på eljjusspåret. Vi i längdsverige måste få ett slut detta. Vi är en ledande skidnation i världen, men vi är ett uland bär det handlar om att på motionsnivå åka skejt. Och vasaloppet är boven till detta. Hoppas västgöta återupptar skaten nu och att alla skatemotionärer ställer upp och kör :)
Link to comment
Share on other sites

I Umeå är det inte så dominant med klassisk åkning. Givetvis finns det segstakarna som satsar på Vasaloppet, men eftersom IFK Umeå och Täfteå har så mycket ungdomar blir det mycket skate där givetvis föräldrar och ledare hakar på. Men det finns i stort sett inga skatelopp för motionärer i krokarna. De flesta lopp lever på att vara seedningslopp till Vasaloppet. 

Link to comment
Share on other sites

Idag var jag och åkte på Landsbros konstsnöspår - fantastiskt både för klassiskt och skejt. Jag var ensam om att skejta, alla andra åkte klassiskt, varav en stakade. Banan där går ner i en ravin och sen vänder den och man har en brant tuff backe upp, där det krävs enorm styrka att kunna staka uppför.

Jag körde 7x3km och fem varv funkade förvånansvärt bra även i den branta backen, sista två tappade jag orken. På denna bana kommer DM 15 km fristil att arrangeras i slutet av februari - en och annan åkare utanför distriktet brukar ställa upp, så för de som är sugna för ett fristilslopp är det bara att hänga på. :)

Link to comment
Share on other sites

Idag var jag och åkte på Landsbros konstsnöspår - fantastiskt både för klassiskt och skejt. Jag var ensam om att skejta, alla andra åkte klassiskt, varav en stakade. Banan där går ner i en ravin och sen vänder den och man har en brant tuff backe upp, där det krävs enorm styrka att kunna staka uppför.

Jag körde 7x3km och fem varv funkade förvånansvärt bra även i den branta backen, sista två tappade jag orken. På denna bana kommer DM 15 km fristil att arrangeras i slutet av februari - en och annan åkare utanför distriktet brukar ställa upp, så för de som är sugna för ett fristilslopp är det bara att hänga på. :)

Jag räknar med att köra. Allt för få medverkar tyvärr på dessa fina tävlingar. Allt fokus är på vasaloppet och dess seedning, tyvärr. Ibland undrar jag om verkligen folk har nån kärlek till skidåkning eller om allt handlar om att få "bocka av" Vasaloppet och klassikern eller skryta om sub 6 på VL. Varför kör inte fler av dessa stakmonster lokala tävlingar? Kanonarrangemang med trevlig stämning. Men det ger väl inte lika många likes att skejta hem Hellidsloppet som att ta medalj i fäderns spår.
Link to comment
Share on other sites

Jag räknar med att köra. Allt för få medverkar tyvärr på dessa fina tävlingar. Allt fokus är på vasaloppet och dess seedning, tyvärr. Ibland undrar jag om verkligen folk har nån kärlek till skidåkning eller om allt handlar om att få "bocka av" Vasaloppet och klassikern eller skryta om sub 6 på VL. Varför kör inte fler av dessa stakmonster lokala tävlingar? Kanonarrangemang med trevlig stämning. Men det ger väl inte lika många likes att skejta hem Hellidsloppet som att ta medalj i fäderns spår.

Jag kan då gott tänka mig att det lika gärna är att folk inte vågar tävla på en elljusbana som att det är i fristil. Har du bra åkare på gång att varva bakom är det nog inte så kul att ploga igenom en kurva. Det är inte många som ställer upp i klassiska lopp på elljusbana heller. På långloppen som arrangeras med många varvningar brukar de väl gena förbi de värsta backarna men det gör de ju inte på DM och KM.

 

Lokala löptävlingar har ju inte det problemet att det är tekniskt svårt utan det är bara att springa så fort som möjligt och ta ut sig det som går.

 

Företagsstafetter på snö verkar locka vanliga motionärer trots att de är korta och icke seedningsgrundande:

http://skidspelen.se/tavlingarna/foretagsstafett/

Link to comment
Share on other sites

Jag kan då gott tänka mig att det lika gärna är att folk inte vågar tävla på en elljusbana som att det är i fristil. Har du bra åkare på gång att varva bakom är det nog inte så kul att ploga igenom en kurva. Det är inte många som ställer upp i klassiska lopp på elljusbana heller. På långloppen som arrangeras med många varvningar brukar de väl gena förbi de värsta backarna men det gör de ju inte på DM och KM.

 

Lokala löptävlingar har ju inte det problemet att det är tekniskt svårt utan det är bara att springa så fort som möjligt och ta ut sig det som går.

 

Företagsstafetter på snö verkar locka vanliga motionärer trots att de är korta och icke seedningsgrundande:

http://skidspelen.se/tavlingarna/foretagsstafett/

Jag håller med dig och jag tror att det handlar mycket om att i elljuslopp eller traditionella tävlingar blir deltagarnas prestationer väldigt utlämnade och i resultatlistan syns hur långt man är efter toppen. I ett långlopp är det mer accepterat att prestera på sin nivå och bara att orka genomföra loppet är en prestation + att man har ett antal runt omkring som man kanske "tävlar" mot.

Jag tror att ultrakonceptet från löpningen är överförbart till skidåkningen tex 1 tim och 6 tim, som går utmärkt att genomföra på en kortare varvbana och man tävlar i första hand mot sig själv. Med breda banor på konstsnö borde det kunna sluka många åkare och framkomligheten skulle kunna vara OK. Fristil innebär ju att man åker vilken teknik man vill och skulle man inte orka skejta eller staka i 6 tim kan man ju alltid stanna och lägga på fäste. Det finns dock en risk med fristil och det är att det kan kännas lite pinsamt att bli ifrånåkt av en klassisk åkare

Link to comment
Share on other sites

Vidare vet man väl inte ens med 100% säkerhet om självaste Gustav Vasa åkte i klassisk eller skejt teknik. Ryktet säger att GV tog några skejtskär för mycket vid raksträckan i Mångsbodarna och skulle egentligen aldrig tillgodoräkna sitt lopp som ett Vasalopp. Men det är ju faktiskt bara ett rykte (än så länge).

Link to comment
Share on other sites

Vidare vet man väl inte ens med 100% säkerhet om självaste Gustav Vasa åkte i klassisk eller skejt teknik. Ryktet säger att GV tog några skejtskär för mycket vid raksträckan i Mångsbodarna och skulle egentligen aldrig tillgodoräkna sitt lopp som ett Vasalopp. Men det är ju faktiskt bara ett rykte (än så länge).

Det är högst tveksamt om han ens åkte skidor! Troligen med häst och släde. För övrigt hette han Gösta Eriksson och var vad vi idag skulle kalla för en riktig överklass nollåtta :) Där är det iofs likhet med median-vasaloppsåkaren ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...