Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet AB måste börja tänka skejt


Pole position

Recommended Posts

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Vilket lopp ska man ta bort från Vasaloppsveckan så att skejtvasan får plats i schemat?
Läser man tex här så har försök gjorts, https://sv.wikipedia.org/wiki/Skejtvasan
1995–1999 provades en skejtdag i Öppet spår, där valet stod mellan fristil och klassisk stil, men det blev ingen stor succé. och 2002 hade Skejtvasan premiär. Skejtvasan försvann till Vasaloppsveckan 2013. Detta på grund av att Stafettvasan hade ökat så mycket i popularitet och vuxit deltagarmässigt, och slog då ut Skejtvasan som inte kunde köras under någon annan dag på veckan.

 

Läser man där så kan man utläsa att intresset för skejtloppet var lägre än för klassiskt.

 

Måste bara få fråga också i vilket spår som det är 90% av alla utövare som skejtar? Själv åker jag mestadels spår runt Falun, tex Vällan, Stångtjärn, Vintjärn, Sundborn, Övertänger, osv... och där finns det inte många skejtare... De få gånger jag är på Lugnet så är det aldrig 90% som kör skejt, en bra dag så kanske det är hälften men för det mesta kör de flesta klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

Skidskyttarna har ju varit förståndiga nog att lägga klistertuberna i bingen. Denna gren är tokigt stor i mellan Europa. Norge kan matcha något sånär, men Finland o Sverige ligger låånngt efter. Undrar om det finns ett samband?

Eller så beror det på att vi inte har någon skidskyttekultur och har väl inte ens tusen aktiva, medans det i tex Tyskland är större än längd.

 

Däremot så har ju svenska längdlandslaget allt som oftast varit lite bättre i fristil än i klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

Det där lät ju riktigt kul! Och på ganska bekvämt avstånd för oss sörlänningar.

 

Det var en riktigt högtidshelg i bygderna senast det begav sig. Runt 1000 startande och den tidens världselit i långlopp på plats. Hoppas att dom kan återskapa något av glansen från förr.

 

Link to comment
Share on other sites

Måste bara få fråga också i vilket spår som det är 90% av alla utövare som skejtar? Själv åker jag mestadels spår runt Falun, tex Vällan, Stångtjärn, Vintjärn, Sundborn, Övertänger, osv... och där finns det inte många skejtare... De få gånger jag är på Lugnet så är det aldrig 90% som kör skejt, en bra dag så kanske det är hälften men för det mesta kör de flesta klassiskt.

Det är väl klart att det inte är många skejtare där då de bara drar klassiska spår (Gäller åtminstone Stångtjärn och Vällan).

På Lugnet är det ju som sagt inte långt ifrån 50-50 men bland motionärer är det nog klar övervikt för klassiskt.

 

Om du syftar på ladiagonelas inlägg så skrev han väl att det i Schweiz var runt 90% skateåkare.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gärna se att vasaloppet ordnade fler skejtlopp men har också förstelse för att det måste finnas tillräckligt intresse, vilket det tyvärr inte funnits tidigare. Det enklaste som vasaloppet kan göra för att bredda skidåkningen är att låta skejtlopp bli seedningsgrundande. Tror detta skulle öka intresset för att ordna längre skejtlopp betydligt.

Link to comment
Share on other sites

Hade nog funkat om någon befintlig arrangör av ett långlopp skulle välja att köra ett skatedito dagen innan eller efter befintligt lopp samt hitta någon sponsor (skidtillverkare kanske) som är intresserad av hitta på något spännande.

Kan man få till ett rullskidslopp mitt i sommaren och med fler startande än skejtvasan, få dit världseliten, direktsändning i svensk och norska tv samt seedningsgrundande till VL så ska det väl inte vara omöjligt att få till ett populärt skejtlopp?

Verkar dock vara dåligt med eldsjälar och engagemang bland skatefolket, att vänta på andra ska göra jobbet för en funkar inte speciellt inte om det innebär en försämring för den man tycker ska göra jobbet.
Sluta gnäll och agera, jag skulle kunna tänka mig att köra skate om konceptet, plats och tidpunkt är lockande, dock känns 9mil i Vasaloppsveckan rätt dödsdömt då är nog VL/ÖS prio för de flesta.
 

Link to comment
Share on other sites

Måste man åka båda loppen eller kan man bara välja skejtloppet ? Kommer banan att vara som tidigare och i så fall hur är det med topografin, skarpa uppför och nedförsbackar månntro ?

 

Står bra med info om halvvarianterna om man kollar runt lite på sidan =)

 

Banan dag ett mellan Grövelsjön och Idre by är ny. Förut startade man på sjön Femunden i Norge och gick i mål i Idre. Dag två mellan Idre Fjäll och Särna är samma som Idre-Särnaloppet har haft på senare år. Lätt bana med mkt nedför från Idre Fjäll, dock ej några större svårigheter som jag minns det.

 

Link to comment
Share on other sites

Åtminstone internationella skatelopp är seedningsgrundande och nån kommer snart att ge nåt svenskt/nordiskt exempel om jag inte har i huvet.

 

Enligt vasaloppets hemsida är det bara klassiska lopp som gäller (i Sverige åtminstone)

 

Seedningsgrundande lopp

Seedningsgrundande lopp är Vasaloppet, Öppet Spår, HalvVasan, TjejVasan samt externa seedningslopp som uppfyller kriterierna nedan. Fullständig förteckening över lopp i Sverige hittar du på skidor.com. Kriterier för seedningslopp till Vasaloppet:

  • Loppet ska vara sanktionerat av Svenska Skidförbundet.
  • Loppet ska vara minst 40 km.
  • Loppet ska ha minst 100 startande deltagare för att tabell ska göras.
  • Endast lopp i klassisk stil.
Link to comment
Share on other sites

Om jag minns rätt eller kolla nån gammal seedningstabell så var det Sgambeda när den gick i skate, Dolomitenlauf (skateversionen), La Transjurasienne (skateversionen) och Engadin som var några exempel.

Loppen i Worldloppet är seedningsgrundande oavsett teknik tror jag.

Men kunde Alliansloppet kan väl en hugad och framåt svensk arrangör (om det finns nån) av skatelopp försöka blidka Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Står bra med info om halvvarianterna om man kollar runt lite på sidan =)

 

Banan dag ett mellan Grövelsjön och Idre by är ny. Förut startade man på sjön Femunden i Norge och gick i mål i Idre. Dag två mellan Idre Fjäll och Särna är samma som Idre-Särnaloppet har haft på senare år. Lätt bana med mkt nedför från Idre Fjäll, dock ej några större svårigheter som jag minns det.

 

Helt klart ett lopp att rikta in sig emot, om kroppen håller och det går att hitta ett acceptabelt logi. Var inne och kollade på hemsidan och där finns mycket bra information tex att det är veteranklasser. Det enda jag saknade var, om det ordnas med transport från målet till starten på morgonen, det skulle underlätta i planeringen.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart ett lopp att rikta in sig emot, om kroppen håller och det går att hitta ett acceptabelt logi. Var inne och kollade på hemsidan och där finns mycket bra information tex att det är veteranklasser. Det enda jag saknade var, om det ordnas med transport från målet till starten på morgonen, det skulle underlätta i planeringen.

Jag antar att arrangörerna kan fixa transporter, både från Idre by till Lövåsen dag 1 och från Idre by upp till Idre fjäll dag 2. Men jag hittade heller ingen info om det på hemsidan.

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att arrangörerna kan fixa transporter, både från Idre by till Lövåsen dag 1 och från Idre by upp till Idre fjäll dag 2. Men jag hittade heller ingen info om det på hemsidan.

Men dag 2 har ju mål i Särna och då vill man ju kunna ställa bilen där och få transport till starten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I senaste numret av Birkenmagasinet läste jag att det på Fredagsbirken införs en fristilsklass. Nu är det här forumet (eller så bär webläsaren skulden) inte lätt att lägga in länkar på, men med hjälp av google ska ni nog kunna hitta till birkens hemsida och informationen om fredagsbirken.

Link to comment
Share on other sites

Man kan inte bara utveckla och utveckla, att sedan det är ont om utrymme att skejta är en helt annan grej. Men det är inte Vasaloppet som skall bära det hundhuvudet. Vasaloppet är ett av de mest, kanske till och med det allra mest, ikoniska skidloppen och skall gå i klassisk stil. Däremot tycker jag det är extremt trist att det inte startas fler fristilslopp runtom i Sverige, om ni frågar mig är det där ansvaret ligger. På alla utom Vasaloppet AB!
Link to comment
Share on other sites

I senaste numret av Birkenmagasinet läste jag att det på Fredagsbirken införs en fristilsklass. Nu är det här forumet (eller så bär webläsaren skulden) inte lätt att lägga in länkar på, men med hjälp av google ska ni nog kunna hitta till birkens hemsida och informationen om fredagsbirken.

Yes, nästa år får sonen också åka. Då kör vi!

Tycker faktiskt det börjar röra på sig med fler långlopp i skate i både Sverige och Norge och inte bara i Finland och alpländerna. Även om det är nattlopp och dylikt så ökar det intresset för skatelopp, och har man åkt ett lopp och gillat det vill man ju säkert åka fler. Och med mer folk som vill åka borde det väl bli intressantare att ordna lopp.

Drömmer om Nordensköldsloppet i fristil.... Slippa fästvallaproblem och ensidigt stakande.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Såg på kinesiska Vasaloppet. Man skejtar sakta fram till starten för att ställa sig i ett spår, man tycker skejt är enklast men får inte... Denna gren av längdskidåkning kommer bli dödsstöten för längdsporten - tro mig. Såg inte EN enda icke nordbo i täten. Hur har man tänkt sig att klassisk skidåkning ska utvecklas ? Ett kritiskt skede nu. Sporten kommer ju självdö om man inte får med sig de viktiga nationerna  runt alperna. Max stavlängd ? Stakpartier ? Vem kan va så korkad och börja en karriär av DP ? Nej öppna upp för den mycket mer intressanta och enklare grenen fristil med hårdare konkurrens. Att det inte finns spårbredd är ju helt enkelt för att man envisas med att dra dubbelspår runt om i Sverige. Det argumentet köper jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...