Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet AB måste börja tänka skejt


Pole position

Recommended Posts

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply
  • 2 weeks later...

Vid närmare eftertanke så inrymmer trådrubriken "Vasaloppet måste börja tänka skejt" hela problembilden. Det är de som sitter på nyckeln till skejtåkningens utveckling. Sålänge VL kategoriskt inte vågar starta upp Skejtvasan dagtid kommer intresset fortsatt att vara ljumt bland skidåkare, sportaffärer, spårdragare att jobba för skejtens utveckling. Trots ett par dm snö saknas skejtspår på två golfbanor och en elljusbana hemmavid, men klassiska dubbelspår omöjliggör skejtåkning. Trodde att det skulle gå att åka på skaren efter en köldnatt, men det var för lite vatten i snön och sen blev det plusgrader, så det "sket sig".

Link to comment
Share on other sites

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Vasaloppet är lika mycket en välsignelse som en förbannelse för svenskt skidutövande.
För samtidigt som det på många sätt är just Vasaloppet som håller liv i skidintresset bland stora delar av befolkningen så är Vasaloppet samtidigt själva kärnan i den reaktionism som i längden bara kan leda till idrottens långsamma död (i alla fall som någonting annat än ett årligt Mälardalsjippo i Dalarna).

Man bör dock komma ihåg att Vasaloppet numera i grunden inte är någonting annat än ett vinstdrivande företag. Om det skulle vara ekonomiskt fördelaktigt att köra loppet i skate så skulle man göra det. Tro inget annat. 

Link to comment
Share on other sites

Mälardalsjippo var rätt ord :)

Det jävliga är oxå att Vasaloppet tror dom blidkar fristilsentusiasterna nu med nattvasan. Dom kallar det en succé osv. Klart det blir succé med den promotionen dom gav jippot. Ni vet ”århundrades händelse” , en av Sveriges största kvinnliga popartister släpper egen nattvasalåt osv. Klart det blir succé.

 

Nattvasan har tre fel.

1. Tvingad att åka i par. Alla singlar är uteslutna

2. Åka på natten. Tvingar på oss både extra dyr utrustning m.m

3. Det är ingen tävling. Bara motionsklass.

Link to comment
Share on other sites

Så frågan är; vad kan vi göra för att få Vasaloppet att ändra sig ?

Det som kan få Vasaloppet att ändra sig är nog bara kr, € och £. Så länge dom fyller upp loppen till brädden är det nog svårt att få dom att göra några större ändringar. Den dagen deltagarantalet sjunker och intäkterna minskar kanske dom är mera sugna på att ex köra ett av de öppna spåren i fristil. Om det kan förväntas öka intäkterna.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jag tänkte åka skejt i Sälen idag. Elljusspåren i Tandådalen och Hundfjället (som hänger ihop) brukar ha skejtbädd, men det visade sig att Hundfjällsspåret hade klassiska spår över hela bredden. Återstod alltså ett halvt igenblåst Tandådalsspår på 2,8 km som det enda skejspåret i området, som totalt har över 50 km skidspår. Jag borde stannat hemma i Borås, där är skejtspåren både längre och bättre.
Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte åka skejt i Sälen idag. Elljusspåren i Tandådalen och Hundfjället (som hänger ihop) brukar ha skejtbädd, men det visade sig att Hundfjällsspåret hade klassiska spår över hela bredden. Återstod alltså ett halvt igenblåst Tandådalsspår på 2,8 km som det enda skejspåret i området, som totalt har över 50 km skidspår. Jag borde stannat hemma i Borås, där är skejtspåren både längre och bättre.

Det är bedrövligt och du har mina sympatier. I Borås, Ulricehamn och tranemo är det riktiga skidåkare som håller i trådarna. Jag har besökt Orsa och Långberget i vinter oxå. Där är det ju suveränt med skate. Sälen har väl i alla tider misshandöat längdskidåkning.

 

Förstår dig bäste veteran Volevodin. Jag har till o från samma problem på min hemmaelljusbana. Ibland får dom för sig att preppa dubbla spår. Och där står man med lång näsa. Tyvärr, tyvärr lever fristilen en tynande tillvaro hos läandets motionärer. Vilket är himla synd. Då det torde vara lika lätt/svårt att lära sig som klassiskt och mycket smidigare att slippa tänka fäste. Det är dessutom roligare, mer variation och hela kroppen tränas bättre.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte åka skejt i Sälen idag. Elljusspåren i Tandådalen och Hundfjället (som hänger ihop) brukar ha skejtbädd, men det visade sig att Hundfjällsspåret hade klassiska spår över hela bredden. Återstod alltså ett halvt igenblåst Tandådalsspår på 2,8 km som det enda skejspåret i området, som totalt har över 50 km skidspår. Jag borde stannat hemma i Borås, där är skejtspåren både längre och bättre.

Ta semester i Borlänge nästa gång. Skatespår så det räcker och blir över.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan väl ha en viss förståelse för att korta konstsnöbanor spåras bara för klassiskt, då det inte finns utrymme för skejtbädd men när det spåras i natursnö behövs bara ett par extravarv med skotern för att det skall gå att åka skejt. Vi har två golfbanor och med lite extra arbete på en av dem skulle det ge fina möjligheter för de som vill lära sig skejt.

 

Sen tror jag distriktsskidförbunden skulle ges större möjligheter att styra vilken stil de olika loppen skulle genomföras tex kunde tävlingen gå i skejt vartannant år

Link to comment
Share on other sites

Jag kan väl ha en viss förståelse för att korta konstsnöbanor spåras bara för klassiskt, då det inte finns utrymme för skejtbädd men när det spåras i natursnö behövs bara ett par extravarv med skotern för att det skall gå att åka skejt. Vi har två golfbanor och med lite extra arbete på en av dem skulle det ge fina möjligheter för de som vill lära sig skejt.

 

Sen tror jag distriktsskidförbunden skulle ges större möjligheter att styra vilken stil de olika loppen skulle genomföras tex kunde tävlingen gå i skejt vartannant år

När det gäller skate finns det ju en hel del 10-15km race i kalendern att köra. GM och alla DM går ju vartannat iår i resp stil. Det vi saknar är nåt rejält riktigt långlopp för skejt. Ett seedningslopp till en riktig skatevasa. Det är ju drömmen.

Link to comment
Share on other sites

Ska bara försöka övertyga barnen om att Romme Alpin är bättre än Tandådalen och Hundfjället tillsammans...

Det tycker jag du ska göra, Romme står sig rätt bra Sälenfjällen skulle jag vilja påstå (lite partisk som Borlängebo). Kan tänka mig att ungarna saknar Trollskogen kanske.

Sen kan du skejta i Mellsta, Skräddarbacken och Bergebo :)

Link to comment
Share on other sites

Tittar jag på mitt hemmaspår så tycker jag att det har varit en tydlig ökning av antalet som skejtar i år. Och då menar jag inte sådana som egentligen tränar klassiskt och fulskejtar lite när stakorken brister. Utan folk med skejtutrustning som skejtar. Rolig utveckling!

 

Vad jag tror är viktigt är att alla som vill att fristilen ska utvecklas även på motionsnivå i Mellansverige verkligen påtalar på de anläggningar där de åker att det inte är ok att det inte finns möjlighet att åka fristil, eller att helgerna viks åt klassisk åkning där det faktiskt finns bredd att åka på. Köp inte årskort där det är sådana förutsättningar. 

 

Åk mycket fritt där det går så de andra ser att det är roligt och enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte åka skejt i Sälen idag. Elljusspåren i Tandådalen och Hundfjället (som hänger ihop) brukar ha skejtbädd, men det visade sig att Hundfjällsspåret hade klassiska spår över hela bredden. Återstod alltså ett halvt igenblåst Tandådalsspår på 2,8 km som det enda skejspåret i området, som totalt har över 50 km skidspår. Jag borde stannat hemma i Borås, där är skejtspåren både längre och bättre.

Skatespåren är ju obefintliga runt Tandådalen/Hundfjället tyvärr. De drar dubbelspår med ett mellanrum som är för litet för skate. Ett problem kanske är att det är vilda västern åt vilket håll folk åker åt så de inte vågar dra ihop dubbelspåren? Jag har sett en köra skate och han hade det tungt då det var dåligt med utrymme där det blåst över.

Link to comment
Share on other sites

Tittar jag på mitt hemmaspår så tycker jag att det har varit en tydlig ökning av antalet som skejtar i år. Och då menar jag inte sådana som egentligen tränar klassiskt och fulskejtar lite när stakorken brister. Utan folk med skejtutrustning som skejtar. Rolig utveckling!

 

Vad jag tror är viktigt är att alla som vill att fristilen ska utvecklas även på motionsnivå i Mellansverige verkligen påtalar på de anläggningar där de åker att det inte är ok att det inte finns möjlighet att åka fristil, eller att helgerna viks åt klassisk åkning där det faktiskt finns bredd att åka på. Köp inte årskort där det är sådana förutsättningar. 

 

Åk mycket fritt där det går så de andra ser att det är roligt och enkelt.

 

Jag är en av de ansvariga för en mindre konstsnöanläggning i södra sverige och vi skulle gärna ha skate men det kräver mycket mer av oss, Skate kväver bredare spår, mer snö och en riktigt bra pistmaskin. Så tror jag det är för många anläggningar i södra sverige. Det finns helt enkelt inte förutsättningar för skate. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...