Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet AB måste börja tänka skejt


Pole position

Recommended Posts

Mer snö tror jag knappast. Skate går att köra på 5cm tillplattad natursnö på elljusspår(med grusskidor) , men ok bredare spårgata krävs. Dock tror jag en del oinsatta tror att skate kräver flera meter brett spår. Det går fint o skejta relativt smalt.

 

Jag håller med om att det gäller att ligga på sina anläggningar och alltid påpeka bristen av skatebädd när dom får för sig sånna dumheter som dubbla spår. Ett årskort på klassiskt anläggning, aldrig livet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Tvärt om så är det mycket lättare att preparera för fristil än för klassiskt. Jag har jobbat med spår på både natursnö och konstsnö i 15 år, med allt från gamla skotrar via fyrhjulingar med groomers till pistmaskin. Och allt utom bredden på spårgatan är enklare när man slipper spåren. Det behövs inte så mycket natursnö, om det är det man kör på och man behöver inte fräsa så djupt om man jobbar med konstsnö. Spårets bredd är inte så kinkig. En fristilsåkare klarar av att vika ihop skidorna någon meter över en bro, exempelvis. Har man flera klassiska spår så är det mycket bökigare i smala passager. Samma med kurvor och backar.

 

Lägger man konstsnö direkt i spåret så behövs det ändå en bredd på gatan som motsvarar typ dubbelklassiskt och skatebädd om man inte ska förlora mycket av snön ut i skogen.

 

Så nej, jag ser ingen orsak att inte preparera för fristil.

Link to comment
Share on other sites

Jag är en av de ansvariga för en mindre konstsnöanläggning i södra sverige och vi skulle gärna ha skate men det kräver mycket mer av oss, Skate kväver bredare spår, mer snö och en riktigt bra pistmaskin. Så tror jag det är för många anläggningar i södra sverige. Det finns helt enkelt inte förutsättningar för skate.

 

En skatebädd kräver några få cm snö om underlaget är någorlunda jämnt, betydligt mindre än ett klassiskt spår.

En skoter eller fyrhjuling med en hemmasnickrad sladd gör man utmärkta skatespår med. Lite mer bredd än ett enkelt klassiskt spår behövs såklart, men får man till dubbelspår klassiskt räcker bredden till. Så detta var oerhört krystade undanflykter!

Link to comment
Share on other sites

Hoppas på rejäl skare imorgon bitti här i Götet så att jag kan ta så breda skär jag vill på golfbanan intill :D

Idag var det julafton, födelsedag, fars dag och nationaldan på samma gång. Förhoppningarna infriades med råge och på Albatross golfbana kunde jag skejta runt var jag än ville i över tre mil. Helt fantastiskt, i stil med skaråkning i fjällen på våren. Vem behöver pistmaskin när moder natur slår till och överraskar. Hoppas på en kall natt till inför imorgon.

 

Albatross, Göteborgs Holmenkollen?

post-235-0-13727400-1518873018_thumb.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...