Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Invallning av skidor(glid) a´la Madshus style!


FredrikE

Recommended Posts

Hej!

 

Skistart.com länkar till Madshus modell av att valla in nya skidor, inte så krångligt...

Nån som testat?

 

http://blogg.skistart.com/ovrigt/manual-fran-madshus-for-grundprepparering-av-racing-skidor/

 

Hur gör ni? Känner mig själv lite vilsen i att snabbt få skidorna att gå bra.

Jag sicklar själv belaget först, (skimateria) sen vallar jag med rätt hårt HF parafin ett par gånger, måste kanske prova med mjukare. Efter sicklingen och vallningen rillar jag efter före.

 

Snyggt avslut på meningen va?

 

Mvh F

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du frågar hur andra gör: Jag brukar köpa skidan, sen kör jag på den. Det glider bra nog för mig. Sen lagom till tävling får någon som kan fixa till den. Jag undrar om det är så jäkla stor skillnad egentligen? Tycker man att det är roligt ska man så klart hålla på men jag tror inte det spelar SÅ stor roll i längden. 

Link to comment
Share on other sites

Enl. Vauhtis vallainstruktion skall man ALLTID börja med ett flourfritt paraffin i botten, vanligtvis det blåa paraffinet.

Varför fluorfritt??? Var hittar du det? Och varför?

 

I en hotbox kör man ju fluorfritt med tanke på fluorångor, men annars förstår jag inte vitsen. Jag förstår inte heller varför blått! Det är ju ett hårt paraffin!

 

Vissa menar väl att för att inte "klumpa ihop" mikrohåren ska man använda ett mjukt paraffin på låg värme som första efter en stenslipning. 

 

Om detta skulle vara riktigt så borde man kanske inte heller göra som Skistart-länken till Madshus, dvs återvärma första paraffineringen ett ental ggr. 

 

Själv brukar jag ta en snabb gång med Star racing base eller annan riktigt mjukt paraffin som smälter lätt. Ibland tar jag ett gult högfluor, det beror på… Sedan något hårt

Link to comment
Share on other sites

Enl Vauhti skall man vid grundpreparering (om det inte är gjort vid fabrik eller efter slipning) smälta in mjukt paraffin och sickla bort 2 ggr, sen är skidan klar för preparering. I alla typer av fören använder man grundvallning med blå flourfri glidbit och avsikten är att härda skidornas yta och sen följer olika typer av flourbaserade glidvallor.

 

Min favorit är Pink högflourkloss vid nysnö och temp från 0-4 gr.

Link to comment
Share on other sites

Enl Vauhti skall man vid grundpreparering (om det inte är gjort vid fabrik eller efter slipning) smälta in mjukt paraffin och sickla bort 2 ggr, sen är skidan klar för preparering. I alla typer av fören använder man grundvallning med blå flourfri glidbit och avsikten är att härda skidornas yta och sen följer olika typer av flourbaserade glidvallor.

Du motsäger ju dig själv V! En blå Vauhti är väl inte mjuk!

 

Sedan att man skulle härda en skida mer med fluorfritt paraffin får du gärna länka till eller förklara. ;)

Link to comment
Share on other sites

Enl Vauhti skall man vid grundpreparering (om det inte är gjort vid fabrik eller efter slipning) smälta in mjukt paraffin och sickla bort 2 ggr, sen är skidan klar för preparering. I alla typer av fören använder man grundvallning med blå flourfri glidbit och avsikten är att härda skidornas yta och sen följer olika typer av flourbaserade glidvallor.

 

Min favorit är Pink högflourkloss vid nysnö och temp från 0-4 gr.

Hur fungerar det med en sådan härdning? Belaget är väl hårdare än glidvallor, och hur kan det bli hårdare av detta - ser fram emot en förklaring på kemi-nivå!

Link to comment
Share on other sites

Med "grundpreparering" menar jag "invallning" som trådrubriken avser och där anbefaller Vauhti ett mjukt paraffin.

 

Med "grundvallning" avser Vauhti det som görs först inför varje vallning i olika fören och där skall enl. deras vallainstruktion alltid användas ett hårt blått flourfritt paraffin, som skall "härda" belaget. För den som är intresserad att veta orsaken kan maila till Kent Nilsson som är Vauhti-representant i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Med "grundpreparering" menar jag "invallning" som trådrubriken avser och där anbefaller Vauhti ett mjukt paraffin.

 

Med "grundvallning" avser Vauhti det som görs först inför varje vallning i olika fören och där skall enl. deras vallainstruktion alltid användas ett hårt blått flourfritt paraffin, som skall "härda" belaget. För den som är intresserad att veta orsaken kan maila till Kent Nilsson som är Vauhti-representant i Sverige.

Ok! Vi är kanske inte helt oense, förutom vad gäller förvirringen angående "grundpreparering" och "grundvallning". ;) Där har du förvirrat mig totalt! ;) Sedan kanske jag inte tror på att ett fluorfritt paraffin "härdar". Men att ett hårt paraffin ofta är att föredra innan en "vallning för dagen" tycker jag nog kan stämma. 

 

Var och en får väl göra det som den tycker fungerar bra. En "grundvallning" som jag gör efter en stenslip skiljer sig mot hur jag gjorde förr. Jag använder inte längre fibertex eller liknande. Detta då jag tycker att slipningar numera är så pass bra att problem med mikrohår inte är alls stora. Som jag skrev ovan kör jag ofta en gång med ett riktigt mjukt paraffin (ofta Star "racing base) med plastsickling och borstning, sedan oftast en gång med en mjuk HF (t ex gul Vauhti) som jag återvärmer. Blir det för lite paraffin på skidan brukar jag ta några droppar till vid återvärmning för att inte riskera att "bränna" skidan. Sist tar jag ett hårt paraffin, oftast något grönt HF. (Jag har lite olika - Start, Start molybden, Star, Vahuhti och Toko. Fast mitt gamla stenhårda Toko HF är ljusblått ;) )Detta paraffin brukar få ligga kvar som skyddsparaffin tills jag använder skidan. 

 

Ovan förfarande gäller tävlingsaktiga skidor. De ligger alltid och väntar med ett HF-paraffin. Några par kanske med lite mjukare HF än grönt. Men då jag är skadad och inte tävlar längre, har dessa skidorna nästan somnat för alltid med sina HF-paraffiner… :( Träningsaktiga skidor vallas lite enklare, t.ex med BWLF. 

 

Vauhtis HF-paraffiner tycker jag generellt är relativt hårda och slitstarka. Även den gula är ganska hård för att vara för de varmaste förhållandena. Det gillar jag, då jag tycker hårda paraffiner är mer slitstarka. Just "pink" har jag inte provat. Jag har dock flera av deras andra (gul, silver, lila och grön). 

 

Sedan om man vill tro på paraffiner eller tycker allt är voodo är upp till var och en ;)

Link to comment
Share on other sites

 

 

Sedan om man vill tro på paraffiner eller tycker allt är voodo är upp till var och en ;)

Det jag mest vände mig emot var förfarandet med oändliga upprepningar som oavsett tro torde vara ganska onödigt precis som du beskriver med tanke på dagens slipar är bättre än förr och har man stålsicklat och borsta så finns inte problemet med sk "microhår".

 

Jag undrar också lite över beskrivningar där man beskriver vallor som härdande speciellt med tanke på att det inte är sista lagret utan det ska värmas upp igen och blandas med toppningsvallor, där tar nog ändå vodoon vid?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...