Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Styrketräning under vintern


Thorrez

Recommended Posts

En perfekt vecka har jag sen i somras gymmat må, on, fr och kört SkErg ti, to i primärt syfte att det ska gå snabbare på skidorna i vinter. Jag kör Stronglifts 5*5 men borde egentligen inte spela någon roll vilket program man kör.

 

Ni som kör liknande upplägg, hur gör ni med styrketräningen under vintersäsongen?

Jag ser några alternativ:

1. Köra på som vanligt

2. Köra passen som vanligt men färre reps och set (med eller utan viktökning)

3. Köra ett pass i veckan med samma rullande schema

4. Köra ett pass i veckan med samtliga övningar, men sänka vikten och/eller repsen för att orka.

 

Jag har gymmet vägg i vägg med jobbet och kör oftast före jobbet. Så det är inte ett alternativ att byta ut ett gympass mot rullskidor, däremot kan det bytas mot SkiErg. Självklart kommer jag att lägga in långpass på rullskidor på helgerna också (eller snö om det finns).

Link to comment
Share on other sites

Här finns en artikelserie på fem delar som är läsvärd om man tar sin träning på allvar: https://breakingmuscle.com/learn/off-season-strength-training-for-cyclists-a-well-planned-transition-phase

och sen en artikel för i säsong:

https://breakingmuscle.com/learn/in-season-strength-training-for-cyclists-keeping-what-you-ve-gained

 

Är skriven för cyklister så kanske inte är helt överförbart till skidåkning då tävlingssäsong ser annorlunda ut och styrketräningen känns något viktigare för just skidåkare.

Själv har jag vart skadad och kör nästan uteslutande styrketräning nu men hoppas att snön ska vara mer skonsam mot min handled. Vanligtvis i säsong brukar jag dra ner till ett pass i veckan men den här säsongen blir det nog annorlunda då jag inte tänker tävla och mer ser skidåkningen som krydda på träningen :)

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar ju rekommendera styrketräning för att bli bättre i stakåkningen, men själv brukar jag minska på styrketräningen under själva skidsäsongen. Då lägger jag mer fokus på andra delar: Kondition, uthållighet, teknik.

 

I mina öron låter det lite felprioriterat att köra maxstyrka tre dagar i veckan om man har som mål att bli snabb på skidor. Om man känner att styrkan är det som begränsar ens åkning, eller om man kör det i ett uppbyggnadsskede kanske det är bra (jag tror t ex att många kvinnor skulle tjäna på att köra mer överkroppsstyrka). Men för de flesta tror jag ett en större andel konditions- och uthållighetsträning är att föredra, speciellt när man kommer närmare inpå säsongen. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...