Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ny valla mot äldre, sker nån utveckling?


FredrikE

Recommended Posts

Hej!

 

Jag köper ju givetvis ny valla, men är den bättre?

Start bwlf, tokos gamla hf serie och skitgammalt brikopulver tycker jag ger nog så bra glid som modernare varianter. Har jag rätt eller är jag bara nostalgisk?

 

Vilka nya vallor ger en förbättring?

 

På fästessidan tycker jag de moderna vallorna ger bättre glid, oftast då på bekostnad av superfäste.

 

Mvh Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Du menar om det är värt att spara/använda äldre vallor, om det kommit nya för samma temp. område. Gammalt klister kan man ha ganska länge och använda till träning även om man har nyare och bättre klister, men om det kristalliserat sig är det bara att slänga.

Då uppstår en ny fråga vid sopsorteringen; skall jag slänga i metall eller ta med till återvinningstationen och lägga i miljöfarligt avfall ?

 

Vissa burkar kallvalla står i hyllan oanvända år efter år medan andra används kontinuerligt oftast kompletterad med de senaste versionerna ex Skigo gul var bra, men orange är ännu bättre. Start syntet för gammal snö bra i kombination med annan valla.

Väl använda äldre burkar, som håller än kan man stoppa med i ryggväskan för VL. Vauhti Morot den äldre hårdare brukar jag ta som förstalager i grundvaxen och värma in, den nyare mjukare med flour i lagren ovanpå ensam eller i kombination med annan valla osv.

 

Även om man använder gamla vallor till träningsvallning, får man inte glömma att även testa de nya man har i lådan, så man inte "står där" inför VL och inte vet hur och när de skall användas.

Link to comment
Share on other sites

Nytt är inte alltid bättre. Tex gamla Cera användes länge efter att swix konmit med FC pulvren., Vauhtis Zero fox fortfarande bättre än Vauhtis nya varianter i vissa förhållanden....

 

Tillverkarna kan inte ha så många varianter på marknaden och då kan en gammal i ett speciellt område vara bättre än de nya.

 

På HF sidan har alla tillverkare gjort sina vallor hårdare för att bättre klara aggressiv konstsnö, smustig snö osv. Därför kan ett gammalt HF gå tom bättre i mjuk riktig snö på speciellt kortare distanser.

Link to comment
Share on other sites

Lite okvalificerad gissning:

När det gäller kemi och teknik är nog inte skidvalla generellt särskilt nära forskningen framkant. Nya produkter handlar nog mer om nya paketeringar och ny design på nya produktlinjer än på nån omfattande utveckling av produkten i sig. Visst kommer det nyheter, som t ex tejp och fluid. Men där handlar det mer om nya sätt att få på samma valla än nytt material i sig.

 

En blå burk är en blå burk är en blå burk, fast den kostar 100+ istället för 30 kr. Visst är utbudet större, och det finns fler kletigare burkar för svåra fören än bara de gamla blå-lila-röd (silver-gul med tjära i). Många här i trådarna skriver om hur deras äldre favoritburkar fungerar minst lika bra som nya. Skulle iofs kunna vara ett tecken på att de/vi som skriver är medelålders!

 

På glidsidan har det kommit fluider. Men samtidigt vittnar många om att strukturen betyder nästan allt, och att rent belag glider väldigt bra i sig. Jag ser få eller inga praktiska tester som skulle visa på att ett visst pulver/nytt dyrt glid på en identisk skida vallad på identiskt sätt skulle glida bättre än med betydligt äldre o billigare fluortoppning. Och som FredrikE skrev här ovan verkar t ex BWLF fungera lika bra som en helt ny HF.

Link to comment
Share on other sites

För att ta en fråga jag har lite koll på, avfallshantering. Det man är osäker på kan man alltid lämna som farligt avfall. Det man lämnar där sorteras manuellt, så har man lagt i sånt som egentligen inte behöver hanteras som farligt avfall är det ingen skada skedd. Men i de flesta fall skulle jag säga att det inte behövs. Formellt är det knappast några fästvallor som klassas som farligt avfall när de ska slängas. I princip är det bara produkter som är farlighetsklassade i sig som blir farligt avfall. Om vallan inte har någon farlighetsmärkning blir den inte heller farligt avfall  För fästvalla eller paraffin med mycket fluor skulle det kunna vara motiverat att lämna det som farligt avfall, även om det inte krävs formellt, (sen kan man undra hur den som går genom det som lämnats in bedömer ett HF-paraffin. Jag skulle tro att det kommer hamna i högen för brännbart avfall.). 

 

Ska man sedan vara renlärig ska man göra rent förpackningar innan man slänger det i förpackningsinsamlingen, men med en klistertub... En full tub är kanske bättre att slänga i brännbart.

 

Fluorpulver och fluider skulle jag tycka passar bättre som farligt avfall (hur är det med fluider, är de klassade som brandfarliga?), men det är kanske ingen som slänger så dyra grejor.

Link to comment
Share on other sites

För att ta en fråga jag har lite koll på, avfallshantering. Det man är osäker på kan man alltid lämna som farligt avfall. Det man lämnar där sorteras manuellt, så har man lagt i sånt som egentligen inte behöver hanteras som farligt avfall är det ingen skada skedd. Men i de flesta fall skulle jag säga att det inte behövs. Formellt är det knappast några fästvallor som klassas som farligt avfall när de ska slängas. I princip är det bara produkter som är farlighetsklassade i sig som blir farligt avfall. Om vallan inte har någon farlighetsmärkning blir den inte heller farligt avfall  För fästvalla eller paraffin med mycket fluor skulle det kunna vara motiverat att lämna det som farligt avfall, även om det inte krävs formellt, (sen kan man undra hur den som går genom det som lämnats in bedömer ett HF-paraffin. Jag skulle tro att det kommer hamna i högen för brännbart avfall.). 

 

Ska man sedan vara renlärig ska man göra rent förpackningar innan man slänger det i förpackningsinsamlingen, men med en klistertub... En full tub är kanske bättre att slänga i brännbart.

 

Fluorpulver och fluider skulle jag tycka passar bättre som farligt avfall (hur är det med fluider, är de klassade som brandfarliga?), men det är kanske ingen som slänger så dyra grejor.

Bra information. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...