Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rysk doping


vasajohan

Recommended Posts

Statsdoping är som störst i länder som inte har demokrati. Det är för att maktskifte drabbar hårdare. Ofta kan de som med våld behåller makten bli avrättade, fängslade, blottade eller förföljda när motståndare kommer till makten.

 

Därför är idrotten ännu viktigare där, som propaganda. Stryk Ryssland från alla OS och VM tills det är uppenbart att de har gjort förändringar.

Link to comment
Share on other sites

Två intressanta inlägg, och jag väljer att vara lite konspiratorisk utifrån dessa inlägg och dagens avslöjande att Legkov är en av de misstänkt dopade i Sotji. Det höjer visst intresse då han i runt den tidpunkten tränade mycket tillsammans med...
Link to comment
Share on other sites

Min teori om den omfattande mixtrandet av dopingprov är att man mixtrat rakt över utan att veta vilka som dopat sig eller inte. I så fall är det ett dubbelt svek, dels att man saboterat Wadas viktiga dopingarbete, dels att dragit ner de rena ryska idrottarna i skiten, så de kommit med "för säkerhets skull". Jag har svårt att tro att man har haft koll på vilka som dopat sig och vilka som varit rena och därför satt hela dopingkontrollen ur spel för att framstå som ett land, där man fått kontroll över dopinganvändandet.

Nu har dock Wada lyckats avslöja ett flertal dopade idrottare ändå, frågan är hur många det hade varit utan den ryska saboteringen av dopingproverna

Det är en grannlaga uppgift att bevisa om ett saboterat dopingprov innehöll förbjuden substans eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Legkov är misstänkt för överdosering av Budesonid det kortison som finns i tex Pulmicort, alltså väldigt nära det norrmännen håller på med.

Pulmicort isig är inte förbjudet, intressant att se högljudda norrmän på andra forum eftrehand radera sina kommentarer när det gick upp för dem att de och ryssarna kör samma grejer.

Link to comment
Share on other sites

Legkov är misstänkt för överdosering av Budesonid det kortison som finns i tex Pulmicort, alltså väldigt nära det norrmännen håller på med.

Pulmicort isig är inte förbjudet, intressant att se högljudda norrmän på andra forum eftrehand radera sina kommentarer när det gick upp för dem att de och ryssarna kör samma grejer.

Inte konstigt att Sundby har sån sympati för Legkov då...

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/kVjgk/sundby-stottar-legkov-javligt-pissigt

Link to comment
Share on other sites

Legkov är misstänkt för överdosering av Budesonid det kortison som finns i tex Pulmicort, alltså väldigt nära det norrmännen håller på med.

Pulmicort isig är inte förbjudet, intressant att se högljudda norrmän på andra forum eftrehand radera sina kommentarer när det gick upp för dem att de och ryssarna kör samma grejer.

Hej!

 

Vilka forum, hittar inga norska skidforum?

 

//F

Link to comment
Share on other sites

Misstänkt för Budesonid ja, men förutom det finns ju rykten som säger att ryssarna använt en doping cocktail innehållande steroider.

 

Bara att googla på "russian doping cocktail".

 

Det är klart man kanske bara kör med smygdoping utanför mästerskap typ astmamediciner...

och tar fram det starkaste till mästerskap.

Link to comment
Share on other sites

Bra att de får sex av de misstänkta avstängda före Tour de Ski i alla fall.

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/de-pekas-ut-i-stora-dopingskandalen/

Tillägg: Men visst kommer diskussionerna att gå om det ändå blir ryska medaljer. Tveksamheten om det är "riktiga" medaljörer eller några några som inte blivit avstängda än, men kommer att bli det efter senare utredningar. (Lär ju ta lång tid inan alla 1000 utpekade utretts ordentligt.)

Link to comment
Share on other sites

Bra att de får sex av de misstänkta avstängda före Tour de Ski i alla fall.

 

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/de-pekas-ut-i-stora-dopingskandalen/

 

Tillägg: Men visst kommer diskussionerna att gå om det ändå blir ryska medaljer. Tveksamheten om det är "riktiga" medaljörer eller några några som inte blivit avstängda än, men kommer att bli det efter senare utredningar. (Lär ju ta lång tid inan alla 1000 utpekade utretts ordentligt.)

De har ju idag släppt namnet på några av de dopade, bl.a, finns Legkov och en annana medaljör med. Så nog känns det lite konstigt att på TV rutan se doparna Sundby och Legkov tampas i täten ? :ph34r: Finns det något sätt att sätta stopp för eländet ? En lösning vore ju att släppa doping helt fritt så det vore lika för alla men det vore ju en katastrof för hälsan, ryktet, etc så vi måste hitta andra lösningar. I min desperation kommer jag bara på ide´n att kanske införa två klasser ?: Klass NRD med dopingregler bestämda av norska och ryska förbundet tillsammans. I denna klass får givetvis även svenska och andra åkare tävla i om de föredrar att ansluta sig till samma villkor. UMD klass helt utan doping eller medicinering (även i gråzon), 

Anm: Jag misstänker att då Volevodin i sann 80 talsanda vill införa en utbrytarklass av den senare: UMD®  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

De har ju idag släppt namnet på några av de dopade, bl.a, finns Legkov och en annana medaljör med. Så nog känns det lite konstigt att på TV rutan se doparna Sundby och Legkov tampas i täten ? :ph34r: Finns det något sätt att sätta stopp för eländet ? En lösning vore ju att släppa doping helt fritt så det vore lika för alla men det vore ju en katastrof för hälsan, ryktet, etc så vi måste hitta andra lösningar. I min desperation kommer jag bara på ide´n att kanske införa två klasser ?: Klass NRD med dopingregler bestämda av norska och ryska förbundet tillsammans. I denna klass får givetvis även svenska och andra åkare tävla i om de föredrar att ansluta sig till samma villkor. UMD klass helt utan doping eller medicinering (även i gråzon), 

Anm: Jag misstänker att då Volevodin i sann 80 talsanda vill införa en utbrytarklass av den senare: UMD®  :rolleyes:

+1
Link to comment
Share on other sites

Eller så gör man det lätt för sig. En klass för Norge och en klass för övriga. Då kan vi få rättvisa tävlingar!

 

I norgeklassen gör man lite som man vill. Moral och idrott ska inte beblandas.

"Klubben för norrmäns inbördes beundran" heter klassen. Här joxar vi inte. Tills nån upptäcker det...

 

I andra klassen tävlar övriga. Här anser vi att etik och moral och att vara goda förebilder är en del av idrotten. Fula fiskar håller vi borta med dopningskontroller. Ryssarna är numer uteslutna. Fair play!

 

Då skulle jag börja kolla på längdskidor igen. Tills dess kollar jag hellre cykrl. Renare!

Link to comment
Share on other sites

Jag fick följande tänkvärda ebrev från  Kuzmin (som han tillåtit mig att visa er andra), Som ni ser håller han inte med mig beträffande möjligheten att släppa doping helt fritt. Vad tycker ni andra ?

 

 

Hej Lars-Erik,

 

Du skriver: «En lösning vore ju att släppa doping helt fritt så det vore lika för alla men det vore ju en katastrof för hälsan, ryktet, etc» - Men det är faktiskt tvärtom. Alla ryktena kommer att försvinna på en gång. Det blir ingen substans att spekulera;

 

Apropå hälsan, låt oss jämföra popbransch och idrott.

Popbranschen:

  • De har ingen dopningslista;
  • De dör i förtid då och då;
  • Men tillströmning till branschen minskar inte. Inte alls!;
  • Med stor sannolikhet deras läkare ordinerar dem något uppiggande, fetförbrännande, etc.;
  • Popstjärnor har kontrakt med läkaren och vet exakt, vad han ordinerar;
  • Vi, åskådare njuter av deras föreställningar, och struntar fullständigt i vad deras läkare ordinerar;
  • Michael Jackson dog i förtid. Hans läkare Conrad Robert Murray fick fyra år fängelse för medicinsk felbehandling;
Elitidrotten:

  • De har WADA:s dopningslista;
  • De dör i förtid då och då;
  • Rekryteringen till uthållighetsidrotter minskar;
  • Med stor sannolikhet deras läkare ordinerar dem något uppiggande, fetförbrännande, prestationshöjande, etc.;
  • Idrottarna har ingen kontrakt med läkaren och ofta vet inte, vad han ordinerar. Medicineringen pågår underground;
  • Vi, åskådare får inte njuta av själva tävling, TV ”experterna” hela tiden pratar dopning;
  • Florence Delorez Griffith Joyner dog 38 år gammal, och ingen idrottsläkare fick sitta i fängelse;
 

Överhuvudtaget, förbjudet brukar inte vara tillräckligt effektiv. Ingen Al Capone utan Dry Law.

Fast ändå, ett totalt dopning förbjud skulle bli bättre än dagens pervers praktik med massa undantag.

 

C'est la vie!

 

Gud Jul!

 

Link to comment
Share on other sites

Legkov och vylegzavin portas från tds. Härligt! Den enda som sörjer är nära vännen Sundby. Han tycker ju att wada och fis är orättvisa. Som jagar stackars fuskare, eller hur ska man tolka honom?

 

Nu ser vi framemot tour de astma!

Håller med. Det känns konstigt om vi igen får se doparen Sundby i täten, och kanske igen förlora sin tor de ski titel (för han fortsätter ju på likartat sätt, dvs på eller över gränsen för att åka dit). Om man fråntagits tour de ski titeln för doping och fått så obefintligt straff att man formellt kan starta så borde det ju finnas tilläggsregler att man åtminstone får vänta något år med att starta. Eller tänker jag fel ?

Link to comment
Share on other sites

Håller med. Det känns konstigt om vi igen får se doparen Sundby i täten, och kanske igen förlora sin tor de ski titel (för han fortsätter ju på likartat sätt, dvs på eller över gränsen för att åka dit). Om man fråntagits tour de ski titeln för doping och fått så obefintligt straff att man formellt kan starta så borde det ju finnas tilläggsregler att man åtminstone får vänta något år med att starta. Eller tänker jag fel ?

Vilka belägg har du för att han "fortsätter ju på likartat sätt, dvs på eller över gränsen för att åka dit"?

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Håller med. Det känns konstigt om vi igen får se doparen Sundby i täten, och kanske igen förlora sin tor de ski titel (för han fortsätter ju på likartat sätt, dvs på eller över gränsen för att åka dit). Om man fråntagits tour de ski titeln för doping och fått så obefintligt straff att man formellt kan starta så borde det ju finnas tilläggsregler att man åtminstone får vänta något år med att starta. Eller tänker jag fel ?

 

Nu är jag riktigt trött på  alla spekulationer utan substans. Låt Wada och övriga experter granska detta, det gör dom ändå.

Att utse sig som åklagare och domare  är otroligt skämmigt.

Det är Volevodin med några till, + dom som avvaktar, som har huvudet över träsket. Tom L-E har åkt dit.

Mycket beklagligt.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag riktigt trött på  alla spekulationer utan substans. Låt Wada och övriga experter granska detta, det gör dom ändå.

Att utse sig som åklagare och domare  är otroligt skämmigt.

Det är Volevodin med några till, + dom som avvaktar, som har huvudet över träsket. Tom L-E har åkt dit.

Mycket beklagligt.

Jag har inte dömt några ryska skidåkare, bara undrat hur Wada skall kunna få rätsida på det här, jag avvaktar till papperen kommer på bordet. (ej heller blandat in norska skidåkare som vissa andra).

 

Jag skall försöka undvika att uttala mig i fortsättningen, det finns viktigare mer närliggande saker inom skidåkningen att ägna sin kraft åt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, vi kan ju ha misstagit oss? Sundby kanske aldrig blivit dömd för doping? Jag litade dock på att de två månadernas avstängning berodde på en dopingdom. Och jag trodde också att han fortsätter med samma doser? (Vet ej säkert detta) men nu med dispens ( vilket inte förändrar dos eller effekt). Men allt detta jan vara fel, jag har inte sökt efter fakta mer än att läsa artiklar, de kan givetvis vara fel ( tänk Trump och nyheter i amerikanska valet)
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte dömt några ryska skidåkare, bara undrat hur Wada skall kunna få rätsida på det här, jag avvaktar till papperen kommer på bordet. (ej heller blandat in norska skidåkare som vissa andra).

 

Jag skall försöka undvika att uttala mig i fortsättningen, det finns viktigare mer närliggande saker inom skidåkningen att ägna sin kraft åt.

JAG tycker du skall fortsätta att uttala dig Volevodin, min käre Veterankollega. Även om vi har olika åsikt i vissa frågor så tycker jag du berikar debatten och tvingar fram en självkritik av mina egna argument. Detsamma gäller givetvis beträffande Wille även om han nästan alltid ser ut att vara extra  kritisk mot just mina inlägg i denna och andra frågor. Jag håller med knappen om att vi inte säkert kan veta allt men vissa saker vet vi faktiskt, t.ex. vilka som DÖMTS för doping och vilka som inte har det, i varje fall ännu. Och att olika skidförbund har olika åsikt (enligt det vi själva hört på Vinterstudion). Det finns dessutom flera INDIKATIONER på att dömda dopade löpare stödjer varandra t.ex. nu senast:http://www.expressen.se/sport/langdskidor/sundby-stottar-ryssarna-forfarligt/

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...