Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

TURNAMIC® - nytt bindningssystem från Fischer och Rossignol


Sunlake

Recommended Posts

  • Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Välrenommerade nordiska skidmärkena...... talas det om i en översatt artikel på langrenn.com.... Hö hö... ☺️ Snacka om felöversättning! De avser ju Fischer och Rossignol... ☺️

Rottefella borde väl klara sig i och med att det är kompatibelt med NNN; är det inte Pölder som är partisk och lite neg i överkant och väl gillar Salomon? Eller vad tror ni? Bara en undran.

Syftar "nordiska" inte på att Rossignol och Fischer används inom de s k nordiska grenarna? Dvs längdåkning och backhoppning.

Link to comment
Share on other sites

Rottefella har väl ingen skruvbar toppbindning kvar väl?

Oki. Rottefella får komma med nytt kanske. För egen del kommer jag nog köpa Madshus lr Peltonen om jag köper nytt. Edit: Har haft Rottefella nu så många år så vill nog fortsätta med det men vi får se vad Rottefella säger om detta... Lite spännande... Flyttbart vill jag ha iaf. Undrar om Turnamic är det.

Link to comment
Share on other sites

Ja, sns är på väg att dö ut såsom jag förutspådde när Prolink kom, detta skyndar på processen. Nu kanske t o m Dundeklumpen förstår att det kommer att bli så :).

Varför då? Nu verkar det ju som det är Rottefella som är på väg ut! ;)

 

Pilot tycker jag är en bättre skate-bindning och i klassiskt ser jag ingen större fördel med NNN. NIS har jag själv tyckt varit en meningslös produkt. Så själv hoppas jag på en comeback av sns tack vare detta ;) Dvs bort med NIS-plattor på Fischer och Ross!!! ;)

 

Men i det stora hela håller jag inte med Pölder om att detta var någon jättebomb. Att fästa ihop skidskon med skidan är väl ingen stor grej. Känns ungefär som att Swix lanserar ett "nytt klister". 

 

Men jag får väl köpa på mig på lite skor om nu sns-systemet skulle försvinna. Så jag slipper byta bindningar på 20 par skidor och ca 10 par rullskidor...  ;)

Link to comment
Share on other sites

Självklart. Nordic skiing... Men folk översätter färdiga artiklar utan att använda hjärnan

☺️

 

 

Oki. Rottefella får komma med nytt kanske. För egen del kommer jag nog köpa Madshus lr Peltonen om jag köper nytt. Tänker inte gå ifrån NNN iaf

Hur är det om du själv också skulle använda hjärnan. Turnamic kommer ju också att vara NNN baserat, så du behöver ju inte gå ifrån NNN även om du skulle köpa nya Fischer/Ross skidor med Turnamic bindningar nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Du får ju skruva på NIS-platta på Atomic o Salomon men vet inte om den höjden gör så mkt. Men Rottefella kommer väl med svar lr går ihop m Prolink lr Turnamic kan tänka

Eller så blir kontentan av det att på några års sikt försvinner Rottefella och SNS kvar bli Salomon/Prolink och Turnamic båda kör Rottefellas NNN-sula. Ödets ironi.

Link to comment
Share on other sites

Eller så blir kontentan av det att på några års sikt försvinner Rottefella och SNS kvar bli Salomon/Prolink och Turnamic båda kör Rottefellas NNN-sula. Ödets ironi.

Jo så kan det bli. Vi får la se vad Rottefella säger...Men flyttbart ska det vara om jag ska köpa... Men jag skulle vilja ha fler steg bakåt än vad som finns nu!!

Link to comment
Share on other sites

Varför då? Nu verkar det ju som det är Rottefella som är på väg ut! ;)

 

Pilot tycker jag är en bättre skate-bindning och i klassiskt ser jag ingen större fördel med NNN. NIS har jag själv tyckt varit en meningslös produkt. Så själv hoppas jag på en comeback av sns tack vare detta ;) Dvs bort med NIS-plattor på Fischer och Ross!!! ;)

 

Men i det stora hela håller jag inte med Pölder om att detta var någon jättebomb. Att fästa ihop skidskon med skidan är väl ingen stor grej. Känns ungefär som att Swix lanserar ett "nytt klister". 

 

Men jag får väl köpa på mig på lite skor om nu sns-systemet skulle försvinna. Så jag slipper byta bindningar på 20 par skidor och ca 10 par rullskidor...  ;)

Fast Turnamic är väl inte en skruvapåbindning , den har väl NIS-liknande förmonterad platta så plattorna blir nog kvar.

 

För Rottefella är det nog lite mer än att det kommer ett nytt klister...

Link to comment
Share on other sites

Sorry jag har ju själv skrivit om att det är NNN-kompatibelt... Men jag menade att jag vill fortsätta med Rottefella.... ☺️ Vi får se vad Rottefella säger om detta... Flyttbar bindning vill jag ha iaf! Undrar om Turnamic är flyttbar...?

Enligt den info som kom igår är den flyttbar ja.

Link to comment
Share on other sites

Har ju varit patentstrider hit och dit... Men kan Rottefella köpa upp Turnamic kanske? Ja ja, den som lever får se. Sen är det ju om det finns snö också... ☺️

 

Inte riktigt för helt plötsligt, dagen efter aviseringen av Turnamic så är Rottefella och Amer (Salomon) bästa kompisar:

http://www.langrenn.com/nnn-og-prolink-forlik-mellom-rottefella-og-amer-sports.5939332-1743.html

Link to comment
Share on other sites

Pölder som väl (?) gillar Salomon, är nöjd kanske?

☺️

 

Inte riktigt för helt plötsligt, dagen efter aviseringen av Turnamic så är Rottefella och Amer (Salomon) bästa kompisar:

http://www.langrenn.com/nnn-og-prolink-forlik-mellom-rottefella-og-amer-sports.5939332-1743.html

Där ser man men kanske ändå inte så konstigt, Rottefella har inget annat än bindningar, inga skor eller bindningar, man hade förlorat tvisten mot Salomon/Prolink i första rundan men överklagat med oviss utgång som grädde på moset tappar de två av sina viktigaste plattformar för längdåkning. 

 

Kanske då lika bra att bli kompis med en tidigare konkurrent för att möta den nya fienden?

 

Kan vi nu få se en utveckling mot en sko som funkar på båda bindningarna och en bindning som gör samma?

 

Tänkte igår att Turnamic kanske är ett resultat av att Salomon vann mot Rottefella i patenttvisten och på så sätt öppnade för andra aktörer att använda NNN i sina produkter?

Link to comment
Share on other sites

Där ser man men kanske ändå inte så konstigt, Rottefella har inget annat än bindningar, inga skor eller bindningar, man hade förlorat tvisten mot Salomon/Prolink i första rundan men överklagat med oviss utgång som grädde på moset tappar de två av sina viktigaste plattformar för längdåkning. 

Kanske då lika bra att bli kompis med en tidigare konkurrent för att möta den nya fienden?

 

Kan vi nu få se en utveckling mot en sko som funkar på båda bindningarna och en bindning som gör samma?

Tänkte igår att Turnamic kanske är ett resultat av att Salomon vann mot Rottefella i patenttvisten och på så sätt öppnade för andra aktörer att använda NNN i sina produkter?

Rottefella licensierar ut sulorna också. Fast det blev ju mer ovisst när patenten tidsmässigt löpt ut.

Link to comment
Share on other sites

Fischer och Ross har nog jobbat ett tag på detta, Madshus har patentet på NIS och det lär väl svida för dem att gynna Madshus i varje skidpar de säljer. Jag tycker att det blir spännande även om det blir ännu rörigare i bindningsdjungeln.

Låter ju som att alla går mot NNN-kompatibla sulor inklusive Salomon som sitter på ett konkurrerande system.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...