Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

TURNAMIC® - nytt bindningssystem från Fischer och Rossignol


Sunlake

Recommended Posts

  • Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jobbar du på rottefella?

Hver gang jeg har hatt problemer med en binding har det vært Rottefella og NIS. De har falt av eller f.eks bakplaten flytter seg fremover automatisk. Jeg går mange mange fler kilometer på Salomon og har ikke en gang hatt problemer.Plastikk-interface på NIS og Turnmatic mener jeg er en dårlig løsninger da det ikke er stivt nok og jeg kjører mye bedre svinger og styrer skiene bedre med Salomonbindinger med skruer. Ingen flytter bindingene sine, det er bare tull.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så Stina Nilsson i Davos i reprise og hun mister faktisk skia og bindingen er tydelig i låst posisjon. Disse nye bindingene fra Rottefella og Turnmatic gir ikke annet enn problemer. Det har vært så mange typer problemer med Xcelerator. Flexer, bakplater som flytter seg, NIS plater som løsner eller sprekker, bindinger som er umulige å få opp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så Stina Nilsson i Davos i reprise og hun mister faktisk skia og bindingen er tydelig i låst posisjon. Disse nye bindingene fra Rottefella og Turnmatic gir ikke annet enn problemer. Det har vært så mange typer problemer med Xcelerator. Flexer, bakplater som flytter seg, NIS plater som løsner eller sprekker, bindinger som er umulige å få opp.

 

Vi har sett en del tappade skidor med Rottefella senaste åren, men finns det några med Salomon som har tappat skidan? Vi kanske minns Nelson på OS eller Johan Olsson i Sverige som hade problem med bindningen. Jag håller precis på att byta från SNS till Rottefella. Har aldrig tappat en SNS skida i hela mitt liv, men förra träningen tappade jag en skida med Rottefella.

Link to comment
Share on other sites

Största misstaget i skidväg jag gjort var att byta från SNS till Rottefella. Hädanefter blir det väl nog Prolink om det inte sker någon förbättring av Turnamic. Har gått och ältat på att skaffa skin-skidor, men får nog vänta med det ännu då det med skins skulle vara bra att kunna flytta bindningen.

Link to comment
Share on other sites

Vi har sett en del tappade skidor med Rottefella senaste åren, men finns det några med Salomon som har tappat skidan? Vi kanske minns Nelson på OS eller Johan Olsson i Sverige som hade problem med bindningen. Jag håller precis på att byta från SNS till Rottefella. Har aldrig tappat en SNS skida i hela mitt liv, men förra träningen tappade jag en skida med Rottefella.

Både Nelson och Olsson på Rottefella

Link to comment
Share on other sites

Har länge varit sugen på flyttbara bindningar men har tvekat pga problemen med råttfällorna. Tappade bindningar, kuddar som spricker(exelator), lossnar(exercise), sulor som går av mm. för ungarna mina.

Hade hoppats att Turnamic skulle vara bättre, men tydligen inte. Kör nog vidare på mina blåvita Addidas Nagano från -98, för 20;e året. Bytt ett par sns-kuddar under alla dessa år, bara för att dom var slitna och mjuka, annars var funktionen utan problem.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med Rottefella NNN1 rak kudde på ett tiotal skidor och har inte haft ett problem sen de introducerades för sådär 30 år sedan, sen kom RII-bindningen och den har ju fungerat bra även om kuddarna inte är lika slitstarka som 1:ans. Det var ju när NIS kom som problemen uppstod, då man tänkte funktion före säkerhet. Jag tror att rottefella gjorde ett stort fel och det var att de hade lite för bråttom att introducera sina nya modeller innan de testats under tuffa förhållanden. Det som de skulle kunna användas till är att testa ut var bindningen är optimal för just den skidan och åkare och sen montera en skruvbindning där.

Jag tycker rottefella skulle ta om och ta fram en bindning som var bomdsäker i alla situationer både vad gäller att pjäxan sitter fast och att bindningen inte lossnar från plattan (hur svårt kan det vara med en säkerhetsskruv - frivillig att använda)

Link to comment
Share on other sites

Som med allt nytt så finns det något fel som tillverkaren ej har hunnit räkna med... De första årsmodellerna brukar i regel alltid ha något slags fel oavsett vad saken gäller. Till att sedan bli fixad efter något år. Tror själv att det är bäst att avvakta när en nyhet har kommit för att sedan köpa den när den väl har blivit beprövad.

 

Ingenting är helt perfekt när den lanseras... och en bindning är ändå trots allt bara en binding

Link to comment
Share on other sites

Som med allt nytt så finns det något fel som tillverkaren ej har hunnit räkna med... De första årsmodellerna brukar i regel alltid ha något slags fel oavsett vad saken gäller. Till att sedan bli fixad efter något år. Tror själv att det är bäst att avvakta när en nyhet har kommit för att sedan köpa den när den väl har blivit beprövad.

 

Ingenting är helt perfekt när den lanseras... och en bindning är ändå trots allt bara en binding

 

Bättre stå på benen ;)

Link to comment
Share on other sites

Som med allt nytt så finns det något fel som tillverkaren ej har hunnit räkna med... De första årsmodellerna brukar i regel alltid ha något slags fel oavsett vad saken gäller. Till att sedan bli fixad efter något år. Tror själv att det är bäst att avvakta när en nyhet har kommit för att sedan köpa den när den väl har blivit beprövad.

 

Ingenting är helt perfekt när den lanseras... och en bindning är ändå trots allt bara en binding

Just därför så blir man ju lite förvånad, att man inte idag kan göra just bara en bindning som funkar. En så enkel konstruktion borde man kunna fixa utan barnsjukdomar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
I Kaiser Maximilian Lauf krokade tre åkare, alle med Fischer, alle mistet minst en ski. Har Turnamic utløsermekanisme? Er dette noe nytt på bindingsfronten? Har aldri sett så mange miste ski i elitskidåkning som i år, alle Fischer og Rossignol. I NM mistet en løper en ski. Bindingen satt fast i skoen. Fischer ski, Fischer sko, usikker på om det var NIS eller IFP, var helsvarte ski, mulig IFP. Dette skjer aldri aldri med skruer.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

Finns det någon adapter så att man utan att skruva kan få till en NIS-skena på Turnamic (IFP)-skenan?
Hade gärna använt en av mina R4-bindningar istället.

 

Jag har ingen bra erfarenhet av Turnamic.

Dels finns en överhängande risk att någon lätt slår till bindningen med en skida och öppnar den. Det har väl hänt nu i vinter på SkiClassics.

Dels krävs att pjäxorna är väl rengjorda under sulan i jämförelse med gamla R3/R4.

Var med som sällskap till ett seedningslopp och hade pjäxskydd så det blev besvärligt när vi skulle testa glid då det satt Turnamic-bindningar på skidorna. När vi sedan stod och langade hade en av de andra langarna ett par Rottefella Xcelerator-bindningar, även de är hemska att få på sig om det inte är perfekt under sulan. Så han fick låna mina skidor med gamla hederliga bindningar för att kunna pendla till langastation 2 under loppet.

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen mer som tappar skidor?

Kollade på Bobs skidor idag, han tappade ju en skida under ett lopp nu i vintras. Han har fått bytt till nya modellen av Turnamic som har en spärr som måste (kommer inte ihåg nu om man drar ut eller trycker in) lossas innan det går att vrida.

Vad ska vi som inte är sponsrade göra, dra i en skruv ner i skidan?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...