Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

TURNAMIC® - nytt bindningssystem från Fischer och Rossignol

• Vänligen logga in för att kunna svara
170 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 227 inlägg

Jag tycker att samma regler som gäller för reservdelar för bilar borde gälla för skidbindningar. Jag tänker på den enorma mängd skidor som finns monterade med SNS inom den breda skidallmänheten och att skrota det skulle bli kostsamt för många skidåkare. Pilot kan  skrotas då det mer är inriktad på tävlingsåkning på hög nivå, men Profilbindningar är ju dominerande på den stora skaran motionsåkare och tävlande på lägre nivå bör behållas många år framåt i synnerhet som Salomon tog tillbaka den då Piloten hade vissa nackdelar i långlopp.

Jag talar inte i egen sak, då jag kör på NNN.

Lappen, vad anser du negativt med NIS-plattan ?

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Förtydligande mitt inlägg på förra sidan
☺️

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 721 inlägg
Vad är positivt med nis-platta om man kör Salomon?
Ökar bara höjden och vikten. (Då jag undrade hur mina rcs skate från år 2000 kunde vara lättare än Carbonlite Skate från 2012 angavs att nis-plattan höjde vikten)

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 284 inlägg

Välrenommerade nordiska skidmärkena...... talas det om i en översatt artikel på langrenn.com.... Hö hö... ☺️ Snacka om felöversättning! De avser ju Fischer och Rossignol... ☺️
Rottefella borde väl klara sig i och med att det är kompatibelt med NNN; är det inte Pölder som är partisk och lite neg i överkant och väl gillar Salomon? Eller vad tror ni? Bara en undran.

Nnn-sulan är kompatibel men Rottefellas bindning passar inte, det är isåfall den skruvningsbara bindningen

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 160 inlägg

Delade till en ny tråd om Turnamic.

Vet inte om jag fattade rätt med franskan så att trådtiteln blev korrekt!?  :ph34r:

Ska vara kompatibelt med NNN.

Jag som la energi på att hitta en Pöldertråd för att inte spamma med nya trådar ;)

ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 032 inlägg

Ja, sns är på väg att dö ut såsom jag förutspådde när Prolink kom, detta skyndar på processen. Nu kanske t o m Dundeklumpen förstår att det kommer att bli så:).

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Men skruvbar Rottefella passar? Pölder som - känns det som iaf - gillar Salomon, är väldigt negativ mot Rottefella tycker jag

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 330 inlägg

Välrenommerade nordiska skidmärkena...... talas det om i en översatt artikel på langrenn.com.... Hö hö... ☺️ Snacka om felöversättning! De avser ju Fischer och Rossignol... ☺️
Rottefella borde väl klara sig i och med att det är kompatibelt med NNN; är det inte Pölder som är partisk och lite neg i överkant och väl gillar Salomon? Eller vad tror ni? Bara en undran.

Syftar "nordiska" inte på att Rossignol och Fischer används inom de s k nordiska grenarna? Dvs längdåkning och backhoppning.

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 160 inlägg

Men skruvbar Rottefella passar? Pölder som - känns det som iaf - gillar Salomon, är väldigt negativ mot Rottefella tycker jag

Rottefella har väl ingen skruvbar toppbindning kvar väl?
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg

Syftar "nordiska" inte på att Rossignol och Fischer används inom de s k nordiska grenarna? Dvs längdåkning och backhoppning.

Självklart. Nordic skiing... Men folk översätter färdiga artiklar utan att använda hjärnan
☺️

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg

Oki. Rottefella får komma med nytt kanske. För egen del kommer jag nog köpa Madshus lr Peltonen om jag köper nytt. Edit: Har haft Rottefella nu så många år så vill nog fortsätta med det men vi får se vad Rottefella säger om detta... Lite spännande... Flyttbart vill jag ha iaf. Undrar om Turnamic är det.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 284 inlägg

Kanske dem inte har, jag har salomon har inte koll på Rottefella. Man kan alltså inte köra Rottefella om man har Atomic eller Salomon?

Bara Peltonen och Madshus kvar för Rottefella då.

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Du får ju skruva på NIS-platta på Atomic o Salomon men vet inte om den höjden gör så mkt. Men Rottefella kommer väl med svar lr går ihop m Prolink lr Turnamic kan tänka

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Ja, sns är på väg att dö ut såsom jag förutspådde när Prolink kom, detta skyndar på processen. Nu kanske t o m Dundeklumpen förstår att det kommer att bli så :).

Varför då? Nu verkar det ju som det är Rottefella som är på väg ut! ;)

Pilot tycker jag är en bättre skate-bindning och i klassiskt ser jag ingen större fördel med NNN. NIS har jag själv tyckt varit en meningslös produkt. Så själv hoppas jag på en comeback av sns tack vare detta ;) Dvs bort med NIS-plattor på Fischer och Ross!!! ;)

Men i det stora hela håller jag inte med Pölder om att detta var någon jättebomb. Att fästa ihop skidskon med skidan är väl ingen stor grej. Känns ungefär som att Swix lanserar ett "nytt klister". 

Men jag får väl köpa på mig på lite skor om nu sns-systemet skulle försvinna. Så jag slipper byta bindningar på 20 par skidor och ca 10 par rullskidor...  ;)

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 975 inlägg

Självklart. Nordic skiing... Men folk översätter färdiga artiklar utan att använda hjärnan
☺️

Oki. Rottefella får komma med nytt kanske. För egen del kommer jag nog köpa Madshus lr Peltonen om jag köper nytt. Tänker inte gå ifrån NNN iaf

Hur är det om du själv också skulle använda hjärnan. Turnamic kommer ju också att vara NNN baserat, så du behöver ju inte gå ifrån NNN även om du skulle köpa nya Fischer/Ross skidor med Turnamic bindningar nästa år.

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg
Sorry jag har ju själv skrivit om att det är NNN-kompatibelt... Men jag menade att jag vill fortsätta med Rottefella.... ☺️ Vi får se vad Rottefella säger om detta... Flyttbar bindning vill jag ha iaf! Undrar om Turnamic är flyttbar...?

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 284 inlägg

Du får ju skruva på NIS-platta på Atomic o Salomon men vet inte om den höjden gör så mkt. Men Rottefella kommer väl med svar lr går ihop m Prolink lr Turnamic kan tänka

Eller så blir kontentan av det att på några års sikt försvinner Rottefella och SNS kvar bli Salomon/Prolink och Turnamic båda kör Rottefellas NNN-sula. Ödets ironi.

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 258 inlägg

Eller så blir kontentan av det att på några års sikt försvinner Rottefella och SNS kvar bli Salomon/Prolink och Turnamic båda kör Rottefellas NNN-sula. Ödets ironi.

Jo så kan det bli. Vi får la se vad Rottefella säger...Men flyttbart ska det vara om jag ska köpa... Men jag skulle vilja ha fler steg bakåt än vad som finns nu!!

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 284 inlägg

Varför då? Nu verkar det ju som det är Rottefella som är på väg ut! ;)

Pilot tycker jag är en bättre skate-bindning och i klassiskt ser jag ingen större fördel med NNN. NIS har jag själv tyckt varit en meningslös produkt. Så själv hoppas jag på en comeback av sns tack vare detta ;) Dvs bort med NIS-plattor på Fischer och Ross!!! ;)

Men i det stora hela håller jag inte med Pölder om att detta var någon jättebomb. Att fästa ihop skidskon med skidan är väl ingen stor grej. Känns ungefär som att Swix lanserar ett "nytt klister". 

Men jag får väl köpa på mig på lite skor om nu sns-systemet skulle försvinna. Så jag slipper byta bindningar på 20 par skidor och ca 10 par rullskidor...  ;)

Fast Turnamic är väl inte en skruvapåbindning , den har väl NIS-liknande förmonterad platta så plattorna blir nog kvar.

För Rottefella är det nog lite mer än att det kommer ett nytt klister...

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 975 inlägg

Sorry jag har ju själv skrivit om att det är NNN-kompatibelt... Men jag menade att jag vill fortsätta med Rottefella.... ☺️ Vi får se vad Rottefella säger om detta... Flyttbar bindning vill jag ha iaf! Undrar om Turnamic är flyttbar...?

Enligt den info som kom igår är den flyttbar ja.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar