Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

TURNAMIC® - nytt bindningssystem från Fischer och Rossignol


Sunlake

Recommended Posts

Jag tycker också att den ser ur som en råttefella med salomonkudde. Det jag ställer mig frågande till är om den sitter kvar vid ett fall eller om det tom är meningen att den skall utlösas som en utförsåkningsbindning.

Undrar vad det betyder att det endast går att sätta på Turnamic-bindning på nya Fischer och Rossignol - går det inte att skruva dit en bindning ?

Enligt Pölder ska man kunna skruva fast Salomonbindningar.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Känns ju lagom kul att man har investerat en smärre förmögenhet (för en arbetare) i ett sjunkande skepp. Salomon SNS, som verkar fasas ut, på stora delar av familjens skid och pjäxpark. Svårt att byta ut bit för bit också då flera, med olika skostorlek, använder samma skidor.....
Link to comment
Share on other sites

Är vridmekanismen för att fästa pjäxan och/eller för att flytta bindningen?

Sitter hälplattan fast på nåt sätt förutom de två stagen från bindningen?

Jag får leta lite på Fischers och Ross sidor för att bli klokare.

Ser ut som att man ska böja upp den röda plattan bakom kudden för att frigöra bindningen och justera placeringen på skidan.

 

Så man har nog valt att göra en vridfunktion för pjäxa - bindning. Smart då det ju hänt att folk tappat skidorna då andra åkare har petat upp bindningen med stavar och skidspetsar, även om chansen till det är små.

Link to comment
Share on other sites

Känns ju lagom kul att man har investerat en smärre förmögenhet (för en arbetare) i ett sjunkande skepp. Salomon SNS, som verkar fasas ut, på stora delar av familjens skid och pjäxpark. Svårt att byta ut bit för bit också då flera, med olika skostorlek, använder samma skidor.....

Köpte Salomons Prolinkbindning. Känns som det endast är styrplattan som skiljer mot SNS. Kanske man kan hoppas på någon börjar kopiera dessa plattor och sälja dem för sju kronor på Alibaba så man kan få användning av alla gamla salomonbindningar som man samlat på sig genom åren :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte samma sak att kanske någon gör en kopia såvida inte Salomon behåller SNS för motions- och turåkningssidan. NN 75 mm levde ju kvar i många år med inriktning på samma kundkategori, som sedan togs över av SNS. Det som kan bli problem är att det inte kommer att tillverkas pjäxor för tävlingsbruk utan endast motionspjäxor.

Link to comment
Share on other sites

De sponsrade åkarna kommer att ha mindre val. Fischer/Ross-åkare kommer kunna välja pjäxor men det blir nog likartat skidmärke. Det kommer nog färga av sig på den stora massan.

Salomon/Atomic kanske hakar på vad det lider men grundfrågan är hur viktigt flyttbar bindning är vs fastskruvad?

Link to comment
Share on other sites

En fundering; Efter att ha sett bindningen med så stora likheter med Rottefella, vad är syftet med att introducera den ? ? Vi har ännu inte sett hur ifästningen i skidorna ser ut, om det är något genialt med den ? ?

Syftet är väl att inte behöva betala royalties till Rottefella för bindningar och pjäxor.

Link to comment
Share on other sites

Det står att att på Fischer och Rossignol kommer bara deras bindning att kunna monteras...då blir det till för många som kör SNS att köpa nya pjäxor om man vill fortsätta på de märkena.

Kan de inte vara så att de syftar på att det inte kommer att vara några NIS-plattor framöver? Antingen får man hitta gamla skruvbara Rottefella eller skruva Salomons SNS/Prolink. Tror SNS dagar är räknade och att Amer (Salomon/Atomic) har hittat en accepterbar brygga för att minimera skadorna.

Link to comment
Share on other sites

Går väl säkert och kräver, vad är det, 18 skruvar.

Vi får höra med skåningen vad han har hört?

Varför skruva dit en NISplatta på en skida med turnamic? Med turnamic har man ju redan en flyttbar bindning som är kompatibel med alla NNN skor.

Men vill man ha sina SNS skor skruvar man dit som vanligt. Detta är egentligen ingen skillnad för er konsumenter. Era skor komma passa precis som förut.

Om man har en NNN sko ny eller gamal så passar den ju lika bra i en Rottefella el Prolink el Turnamic. Enkelt!

Link to comment
Share on other sites

Men för Rottefella betyder det allt, vem köper en rottefellabindning efter det här ? Skall bli intressant att se deras nästa drag för att inte hamna helt offside.

Rottefella har haft två större intäktsströmmar på längdsidan; bindningar och sulor. Eftersom patent har gått ut så går Salomon och Fischer/Rossignol ut med alternativa lösningar som är kompatibla med NNN-sulor. Sen, rätta mig om jag har fel, börjar de olika leverantörerna göra alternativa sulor till Rottefellas licensierade. Vet inte om även patent som omfattar sulorna gått ut? Carbon-pjäxorna har helt annan konstruktion undertill, t.o.m. utbytbart på Salomon, och tittar man på en del skating-pjuck så har man hoppat över det dubbla styrspåret och har en bredare fåra som täcker bredden på båda.

 

Ur perspektivet intellektuella tillgångar så är det väldigt intressant att Rottefella m.fl. bygger upp en marknadsdominans och sen får huvudaktören benen undanslagna för att man kanske inte kan leverera tillräckligt bra tekniska lösningar till rätt ekonomiska villkor (licenskostnader). Nu kan det ju också vara så att Rottefella får nån form av del av både Salomons Prolink och Fischer/Rossignols Turnamic. Uppgörelsen med Amer är inte offentlig och hur Turnamic har framkommit vet vi inte heller så mycket om. Fischer har spelat huvudrollen antar jag och kommer säkert bli än mer dominant.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är också hur långt Turnamicsystemet och dess platta är skyddat, för att det ska bli tal om patentskydd krävs ju att man gör något innovativt som tidigare inte gjorts, dvs man måste addera funktion, det räcker inte att göra en platta med annorlunda monteringssystem om det inte tillför något mer än att det inte passar med NIS.

Kanske finns det en öppning för både Salomon och Rottefella att göra bindningar som passar Turnamicplattan?

Om Rottefella har patent på NIS-plattan kan ju fortfarande det gälla och då skulle Turnamic kunna tänkas strida mot det patentet om inte lösningen är väsenligt annorlunda.

Nån som har koll på patentlagen?

Link to comment
Share on other sites

Det är Madshus som äger NIS-plattan inte Rottefella. Rottefella får tillverka den på licens mot Madshus. Sen är bindningen och sulorna Rottefella. Madshus är alltså uppfinnaren bakom flyttbara bindningar.

Men som det är idag så går en slant till Madshus varje gång Fischer säljer en skida t.ex. Det tror jag inte Fischer vill. Vem vill gynna sin konkurrent om man kan undvika det.

Link to comment
Share on other sites

De tre grundpuckarna för patent är nyhetsvärde, innovationshöjd och reproducerbarhet. Det ska vara nytt, ha en teknisk höjd och kunna produceras [industriellt].

 

Är det inte så att Madshus har kontroll på NIS-plattan?

Skillnaden verkar beskrivas som att istället för att gjuta/limma på en bindningsplatta så gör de en integrerad konstruktion i skidan som inte ska påverka skidans egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Om jag får leka med tanken själv och utan att ha sett alltför detaljerade bilder på Turnamic så skulle jag göra tvärtom mot NIS-plattan och bara ett fåtal fästpunkter i skidan och bygga in flyttbarheten i bindningen.

 

Sen har ju Rottefella haft lite strul med bindningar som gått upp och det har de löst med en annan låsfunktion.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...