Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

TURNAMIC® - nytt bindningssystem från Fischer och Rossignol


Sunlake

Recommended Posts

  • Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

SNS er det jo bare å legge død. Håper de slutter med det tullet nå og alt blir NNN som er en åpen standard.

 

Du kommer nog att få rätt. NNN är ju mer eller mindre öppen nu när patent har löpt ut. Nästa pilsner är infästningen i skidan; skruvat, NIS eller Turnamic.

 

Sen kan ju kanske SNS Pilot integreras i NNN, men det låter på er som kört båda systemen att NNN är fullt jämförbart med Pilot.

Link to comment
Share on other sites

SNS er det jo bare å legge død. Håper de slutter med det tullet nå og alt blir NNN som er en åpen standard.

 

Jag tror den fasas ut. Finns en alldeles för stor användarbas för att lägga ned den rakt av. Kanske dyker det upp någon variant på NNN som är SNS kompatibel nu när Salomon och Rottefella är kompisar :)

Link to comment
Share on other sites

Du kommer nog att få rätt. NNN är ju mer eller mindre öppen nu när patent har löpt ut. Nästa pilsner är infästningen i skidan; skruvat, NIS eller Turnamic.

 

Sen kan ju kanske SNS Pilot integreras i NNN, men det låter på er som kört båda systemen att NNN är fullt jämförbart med Pilot.

Jag har inte kört jättemycket med NNN, men till skate tycker jag fortfarande om pilot-lösningen. Klassiskt spelar för mig bindningen ingen roll. Bara att jag råkar ha minst 20 par skidor med sns-bindning...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Varför skruva dit en NISplatta på en skida med turnamic? Med turnamic har man ju redan en flyttbar bindning som är kompatibel med alla NNN skor.

Men vill man ha sina SNS skor skruvar man dit som vanligt. Detta är egentligen ingen skillnad för er konsumenter. Era skor komma passa precis som förut.

Om man har en NNN sko ny eller gamal så passar den ju lika bra i en Rottefella el Prolink el Turnamic. Enkelt!

Skåningen, är det alldeles säkert att det går att skruva sns-bindning på Turnamic-platta? Enligt sporttipalvelu.fi år det inte möjligt och inte heller haijaa.fi levererar nästa års Fischer och Rossignol med sns.

Link to comment
Share on other sites

Skåningen, är det alldeles säkert att det går att skruva sns-bindning på Turnamic-platta? Enligt sporttipalvelu.fi år det inte möjligt och inte heller haijaa.fi levererar nästa års Fischer och Rossignol med sns.

Det skall tydligen komma en adapter som gör det möjligt. Men ha inte sett den ännu. Så det bör gå bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Hörde i omklädningsrummet efter en rullskidtävling att någon hävdade att kontraktsåkare på Fischer, som kört med Alpinaskor inte längre får ha den kombinationen. Någon som vet något om detta ?

Nja, det beror väl på vilken åkare du är och vilket kontrakt du har. Halva svenska landslaget har ju Alpina (oftast på Fischer) och dom lär inte bara byta. Men självklart vill Fischer att åkare med deras skidor också har deras pjäxor. Så Kalla eller Northug lär inte byta för det. Om du däremot är god nationell åkare så kanske du inte får skidor från Fischer om du inte åker på deras pjäxor. Dom försökte ju få ut sina stavar på det sättet för nått år sedan, gick ju sådär.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte hela bilden klar för mig om vad som passar med vad för de bindningar, skor och skidor som är aktuella den kommande säsongen. Undrar om Pölder kommer att klargöra det på ett lättfattligt sätt i den nya katalogen, som väl snart är ute hos oss skidåkare.

Det är rätt enkelt.

 

Ross och Fischer har Turnamic platta på sina skidor från i höst, på den plattan passar bara Turnamic-bindningar.  Rottefellas bindningar passar inte på deras plattor.

 

Madshus, Peltonen och någon till har Rottefellas Nis-platta som tidigare, på den kan man skjuta på en Rottefella-bindning. Turnamic bindning passar inte på den plattan.

 

Salomon (Atomic) har ju sitt nya Prolink med bindningar som man skruvar fast.

 

Alla dessa tre bindningssystem håller ju NNN-måtten och således kan man använda pjäxor från alla märken som har dessa mått, dvs, Fischer, Ross, Alpina, Madshus, Salomon, Atomic osv

 

Salomon SNS ärsom vanligt ett eget system.

Link to comment
Share on other sites

Det kan rimligtvis inte vara något problem så länge det går att borra genom plattan, och det lär det gå att göra.

Jag har bläddrat igenom Pölderkatalogen och studerat sidan med bindningar (sid 29) Där finns Turnamicbindningar märkta Fischer eller Rossignol och som jag fattade av step-in-typ. Lite förvånande är att inte Rottefellas rullskidbindning finns med på den sidan, då de borde gå att skruva fast på en Turnamicplatta likaväl som på en NIS-platta, eller ?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Dårlig dag for Turnmatic i TdS, to stk. med Turnmatic mister skien.

Precis vad jag tänkte att deras konstruktion där man vrider fast skidan lätt kan få en smäll och gå upp. De har nog inte tänkt på att det kan bli problem i täta masstarter som det var idag, borde vara en låsningsmekanism som förhindrade dylika intermezzo.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag bara provat att vrida på ett par helt nya Turnamic men man fick ta i lite för att komma över spärren. Fast det kan vara en spärr som slits efter bruk och blir lättare, det är ju inget som suger till. På gamla hederliga Rottefella R3/R4 och även väl på Salomon Prolink är det som att man spänner till en mekanism och det gör kanske att de inte blir lika utsatta för många av/påtagningar?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...