Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fel längd på nyköpta stavar


boffi

Recommended Posts

Fick mina nya stavar i dag från, Skistart LEKII strike Carbon.

Tyvärr valde jag att dom skulle kapa stavarna, jag skrev längden enligt nedan (detta finns även med på orderbekräftelsen):

 

157 cm enligt FIS 83% regeln:
(Mätt från spets till reminfästningen, Jag är 189,5 cm med pjäxor)

 

Nu när jag mäter stavarna har dom kapat fel och totallängden är 157 cm och till reminfästningen är det bara 153 cm dvs. dom har kapat stavarna 4 cm för kort. Se bilden.

 

Är det jag som har fel?

När jag googlar så är det spets till reminfästningen som gäller.

 

post-16129-0-81212200-1482508745_thumb.jpg

post-16129-0-81212200-1482508745_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Med den skrivningen i order och orderbekräftelse borde det inte vara några problem att få nya stavar även om det är lite jobbigt att skicka tillbaka långa grejer eftersom det väl ska komma en lastbil och hämta, lättare att bara lämna in.

 

Det är ett tips till skidaffärerna också att man får kryssa i alternativ vid köp enligt vilken mätmetod man vill ha kapat sina stavar.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte Swix ct1 star TBS stavar förra året av dom och där stod det under produktbeskrivning av den staven exempelvis om hur man räknar på längden ,det stod bl.a. att staven är 3 cm kortare om man räknar från reminfästningen, än om man räknar hela längden så om jag förstod det rätt så räknar dom hela längden ,kolla under produktbeskrivning på den staven så ser du det hur det menas,och precis som Vasa skrev så borde den informationen synas på alla stavar, på en del finns den infon på andra inte ,nu menar jag färdiga längder,men det borde även framgå hur dom räknar när dom kapar ,
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte Swix ct1 star TBS stavar förra året av dom och där stod det under produktbeskrivning av den staven exempelvis om hur man räknar på längden ,det stod bl.a. att staven är 3 cm kortare om man räknar från reminfästningen, än om man räknar hela längden så om jag förstod det rätt så räknar dom hela längden ,kolla under produktbeskrivning på den staven så ser du det hur det menas,och precis som Vasa skrev så borde den informationen synas på alla stavar, på en del finns den infon på andra inte ,nu menar jag färdiga längder,men det borde även framgå hur dom räknar när dom kapar ,

 

Det står ingen när jag läser på min stav. Det enda som står om längd är:

Säljes i rålängd, vi monterar valfri längd.

 

Och då skrev jag detta vid beställningen:

157 cm enligt FIS 83% regeln:

(Mätt från spets till reminfästningen, Jag är 189,5 cm med pjäxor)

 

För att veta skillnaden mellan totallängden och längden till reminfästningen måste man ju mäta på staven, eller bara mäta på handtaget. Det var därför jag skrev längden enligt 83% regeln och inte totallängden som jag inte visste innan jag får hem staven. Jag har mejlat Skistart men inte fått svar än.

 

I somras beställde jag nya rullskidor av samma firma och då hade dom glömt att montera bindningen som inte ens var med i paketet. Då var det inget problem, fick bindningar på posten och fick gå till valfri sportaffär för montering som dom bekostade.

Hoppas på samma bemötande även denna gång.

Link to comment
Share on other sites

Det står ingen när jag läser på min stav. Det enda som står om längd är:

Säljes i rålängd, vi monterar valfri längd.

 

Och då skrev jag detta vid beställningen:

157 cm enligt FIS 83% regeln:

(Mätt från spets till reminfästningen, Jag är 189,5 cm med pjäxor)

 

För att veta skillnaden mellan totallängden och längden till reminfästningen måste man ju mäta på staven, eller bara mäta på handtaget. Det var därför jag skrev längden enligt 83% regeln och inte totallängden som jag inte visste innan jag får hem staven. Jag har mejlat Skistart men inte fått svar än

 

 

 

 

I somras beställde jag nya rullskidor av samma firma och då hade dom glömt att montera bindningen som inte ens var med i paketet. Då var det inget problem, fick bindningar på posten och fick gå till valfri sportaffär för montering som dom bekostade.

Hoppas på samma bemötande även denna gång.[/

 

 

Precis ,den infon fanns inte på din stav,borde funnits tycker man ju,det skiljer dessutom på olika märken,ex Oneway så skiljer det 3 cm,på Madshus 4,5 ,iallafall dom modeller jag kollade på,så beställer man en 155 lång stav Madshus Nano carbon och räknar från reminfästningen,så får man en stav där hela längden är 155 och 150,5 från reminfästningen räknat.jag räknade hela längden på min stav när jag beställde,men var faktiskt lite osäker på hur man mäter,men på min stav stod det ju info om det.Du borde ju få byta pga bristande information och att du ju faktiskt angav längd räknat från reminfästningen ,tror inte att dom nekar till det.men hoppas att det löser sig!!

Link to comment
Share on other sites

Det säkraste, om de säljer i rålängd, är att montera själv. Det kan väl inte vara så svårt, om man får handtaget löst och en rålängd tillräckligt lång att den tillåter lite kapning.

Skulle det inte lösa sig med Skistart får du göra en egen förlängning av staven. Det gjorde jag, när stavlängden ökade på 80-talet, genom att använda samma rör och sen ett annat rör med mindre diameter inuti staven. Jag limmade med epoxi båd inuti och den del som gick ner i röret och sen trädde jag hantaget över och limmade fast det. 3 -4 cms förlängning borde vara möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Var inne och kollade på Skistart avd stavar. Där står inget om att man skall ange längden enl den nya 0,83-regeln, så det är väl upp tlll köparen att räkna om och lägga till x antal cm från reminfästningen. Det borde dock finnas en manual för de olika stavmärkena hur långt avståndet är reminfästning-topp.

Link to comment
Share on other sites

Var inne och kollade på Skistart avd stavar. Där står inget om att man skall ange längden enl den nya 0,83-regeln, så det är väl upp tlll köparen att räkna om och lägga till x antal cm från reminfästningen. Det borde dock finnas en manual för de olika stavmärkena hur långt avståndet är reminfästning-topp.

Dock har ju FIS nya giv satt en standard på att man mäter spets-reminfästning. Skriver då kunden det i sin beställning så gäller det ju att affären är vaken och mäter så.
Link to comment
Share on other sites

Fick mina nya stavar i dag från, Skistart LEKII strike Carbon.

Tyvärr valde jag att dom skulle kapa stavarna, jag skrev längden enligt nedan (detta finns även med på orderbekräftelsen):

 

157 cm enligt FIS 83% regeln:

(Mätt från spets till reminfästningen, Jag är 189,5 cm med pjäxor)

 

Nu när jag mäter stavarna har dom kapat fel och totallängden är 157 cm och till reminfästningen är det bara 153 cm dvs. dom har kapat stavarna 4 cm för kort. Se bilden.

Står de där instruktionerna med i orderbekräftelsen så är det ju solklart att det är felaktig leverans, så skicka bara samma till dem så fixar de säkert byte direkt.  :)

Link to comment
Share on other sites

Det löste sig med stavarna, fick nya skickade till mig utan problem med rätt längd enligt texten i min beställning.

 

Skidaffärerna borde bli tydligare nu när 83% regeln finns hur längden mäts. Eller kanske man kan välja vid beställning om det är totoallängd eller reminfästning som gäller.

 

Och egentligen är det väl längden till reminfästnngen som alltid varit den "verkliga" stavlängden

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...