Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

En miljon frågor?? (om spannhöjder)


TEAM136

Recommended Posts

Det kanske var att ta i men jag har försökt att få svar genom att följa tråden ”det här med spannhöjder” Kanske någon kunnig kan vara vänlig och försöka räta ut mina frågetecken.

 

Här följer mina frågor;

 

·      När man som jag bor i Stockholm och mest åker på konstsnö så blir det till att sätta klister som fästvalla men hur mycket bygger t ex 3 lager tunna (med valla järn) klisterlager?

 

·      Jag har ett par nyinköpta Speedmax plus som jag inte har tagit i bruk ännu som mäter hbw 0,96 samt 0,31 fbw. Jag har ju kunnat lista ut att dessa skidor är plus skidor/klisterskidor enligt tråden, jag kan utläsa i skiselectorn att skidorna spretar i båda ändarna och har ganska korta glidzoner osv . Handlaren sa att man ska inte ha så höga spannhöjder?, men det får mig mer att tro att det var säljarsnack mer för att sälja fjolårsmodellen som börjar bli en hyllvärmare. Problemet är att jag är rätt tung och hittar inte så lätt skidor som passar, men gör jag dumt i att behålla skidorna för att dom är så låga, jag vill gärna ha ett par klisterskidor men är risken att jag kommer att tappa glid för att fästvallan kommer att ligga i?

 

·      Är det någon som vet hur spannhöjden ser (om vi utgår från mina höjder enligt ovan) ut när man från ”stakläge” går över till diagonalåkning hur fördelas spannhöjden då mellan främre och bakre foten? Jag läste i någons inlägg att klister bygger 0,3 men om det sen var ett lager eller flera framgick inte men är risken då att när man skall övergå till diagonalåkning att fästet/klistret börjar ta i dvs bromsar framåkningen för att fbw 0,31 är så lågt? Normalt sätt så brukar man väl lägga ett underlagsklister och sen klister för dan så att säga, vilket kan vara flera klisterlager som dessutom kanske toppas med burkvalla. Pratar man 1 mm tjocklek med ”fästvalla” då?

 

·      Finns det någon tabell/formel som räknar om spannhöjden om man går ner i vikt med låt säga 10 kg? Jag vill tro att HBW ökar mer än FBW, stämmer det?

 

·      Hur bör spannhöjden se ut för en klisterskida gällande hel och halvvikt, dvs något slags standardvärden? 1,50/0,45?

 

·      Om jag flyttar nisplattan till -1 hur mycket ökar mina spannhöjder då?

 

Tacksam för svar, gör det inte så svårt och lägg in en massa parametrar osv. osv utan gärna någon form av standard svar/värden.  

Link to comment
Share on other sites

Visst kan man teoretiskt komma fram till vad som krävs för att en skida skall fungera i klisterföre.Generellt har en klisterskida kortare och högre spann än en kallföresskida,  allroundskidan blir en kompromiss för att den skall fungera i både och.

Värden i all ära, men det är i verkligheten som man upplever hur skidorna fungerar efter att ha lagt klister mellan de markerade strecken för klister. Ett tips vid påläggningen av klistret: grundklistret mycket lite så det blir en tunn hinna efter att du värmt ut det med vallajärnet. Sen när du läger på klistret, lägg inte för nära markeringarna, då det har en tendens att breda ut sig vid uppvärmning/tumutbredning, lämna gärna några cm till strecket.

Grund + ett lager vid finkornig snö, grund + 2 lager vid grovkornig snö plus o minusgrader.

Ifrysningrisken ökar om spannet är för lågt, speciellt i finkornig snö, mao kommer du att märka om dina skidor har för lågt eller mjukt spann i förhållande till din vikt.

Generellt köper man skidor efter den vikt man har vid inköpstillfället.

Link to comment
Share on other sites

"Tacksam för svar, gör det inte så svårt och lägg in en massa parametrar osv. osv utan gärna någon form av standard svar/värden."

 

 

Tyvärr är läran om skidor och valla inte så enkel. Jag skulle hemskt gärna också vilja ha en enkel lathund för gur mina skidor ska se ut och vallas. Välkommen in i skidvärldens snåriga djungel där den enda sanna läran är din egen erfarenhet. Så har det blivit för oss alla. Däremot hoppas jag du kan få tips och tricks, men du kommer märka att allt inte funkar för dig.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske var att ta i men jag har försökt att få svar genom att följa tråden ”det här med spannhöjder” Kanske någon kunnig kan vara vänlig och försöka räta ut mina frågetecken.

 

Här följer mina frågor;

 

1      När man som jag bor i Stockholm och mest åker på konstsnö så blir det till att sätta klister som fästvalla men hur mycket bygger t ex 3 lager tunna (med valla järn) klisterlager?

 

2     Jag har ett par nyinköpta Speedmax plus som jag inte har tagit i bruk ännu som mäter hbw 0,96 samt 0,31 fbw. Jag har ju kunnat lista ut att dessa skidor är plus skidor/klisterskidor enligt tråden, jag kan utläsa i skiselectorn att skidorna spretar i båda ändarna och har ganska korta glidzoner osv . Handlaren sa att man ska inte ha så höga spannhöjder?, men det får mig mer att tro att det var säljarsnack mer för att sälja fjolårsmodellen som börjar bli en hyllvärmare. Problemet är att jag är rätt tung och hittar inte så lätt skidor som passar, men gör jag dumt i att behålla skidorna för att dom är så låga, jag vill gärna ha ett par klisterskidor men är risken att jag kommer att tappa glid för att fästvallan kommer att ligga i?

 

3      Är det någon som vet hur spannhöjden ser (om vi utgår från mina höjder enligt ovan) ut när man från ”stakläge” går över till diagonalåkning hur fördelas spannhöjden då mellan främre och bakre foten? Jag läste i någons inlägg att klister bygger 0,3 men om det sen var ett lager eller flera framgick inte men är risken då att när man skall övergå till diagonalåkning att fästet/klistret börjar ta i dvs bromsar framåkningen för att fbw 0,31 är så lågt? Normalt sätt så brukar man väl lägga ett underlagsklister och sen klister för dan så att säga, vilket kan vara flera klisterlager som dessutom kanske toppas med burkvalla. Pratar man 1 mm tjocklek med ”fästvalla” då?

 

4      Finns det någon tabell/formel som räknar om spannhöjden om man går ner i vikt med låt säga 10 kg? Jag vill tro att HBW ökar mer än FBW, stämmer det?

 

5      Hur bör spannhöjden se ut för en klisterskida gällande hel och halvvikt, dvs något slags standardvärden? 1,50/0,45?

 

6      Om jag flyttar nisplattan till -1 hur mycket ökar mina spannhöjder då?

 

Tacksam för svar, gör det inte så svårt och lägg in en massa parametrar osv. osv utan gärna någon form av standard svar/värden.  

1. Man brukar anta att klister bygger ca 0,3 mm. Dvs det krävs ungefär en sådan tjocklek för att klistret skall fungera som det är tänkt.

 

2. En skida som är optimal för klister på tävling är lite svårare att träna (lätta pass) på, så det beror lite på användningsområdet.

 

3. Nej, 1 mm är för tjockt. Sammantaget av alla lager skall vara ungefär 0,3 mm. Lite tjockare kan man ha under trampet.

 

4. Det tror jag inte att finns. Eventuellt har Madshus något i sin app, men vet inte riktigt hur det har slagit igenom eller funkar. Du kan ju testa på 10 kg mindre på skiselector eller annan spannmätare.

 

5. Vet ej.

 

6. Du måste testa detta på skislector eller annan spannmätare.

Link to comment
Share on other sites

4. Mina Redline plus går enl. Madshus appen från hbw: 1,61 till 2,10 och fbw: 0,34 till 0,37 när man drar bort 10kg. Lägg till 10kg visar hbw: 1,26 och fbw: 0,33. Zonerna flyttar sig endast ett par cm år respektive håll. Tolkar det som dessa skidors slutspann är relativt hårt och inte påverkas så mycket av viktförändring. Däremot förändras hbw rätt mycket vilket kanske kan påverka när man glider på skidorna. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...