Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

bästa skidaffär i Luleåtrakten ?


Lars-Erik

Recommended Posts

Jag köper ju nya skidor si så där vart fjärde år och det är dags igen (vilket märks eftersom det sitter 11 Vasalappar på mitt nuvarande favoritpar till min vän Stefan Sands fasa  :) ). Jag har tidigare mest köpt mina nya skidor på TeamSportia men jag kan nu inte se mina favorithandlare där så jag undrar bland er skidfoumvänner (FredrikE, Artur, Niklas, Deas, Skeijter, etc. i Luleåtrakten (inklusive Boden bl.a.): Vilken affär är bäst (beträffande bl.a. kunnig personal, bra testmetoder, bra urval etc) i detta avseende i Luleåtrakten ?

Link to comment
Share on other sites

En bra fråga som jag tyvärr inte vet svaret på. Jag har själv varit tveksam till att köpa skidor i en butik då jag inte vet om den man får hjälp av verkligen kan hantera ett bladmått. Nu har ju många butiker i Luleå en Skiselektor och även om jag inte kan tolka kurvorna i minsta detalj så tycker jag ändå det ger en uppfattning om skidan och en trygghet att man inte måste förlita sig enbart på det säljaren säger.
Link to comment
Share on other sites

Måste också förespråka Mats på m-ski.se, väldigt sympatisk och kunnig herre. Har inte köpt skidor av honom själv men har vänner som åker på hög nivå som kör på Peltonenskidor plockade av honom. Även om han inte har så många par hemma verkar han lyckas hitta bra par åt många. Jag kommer att köpa av honom nästa gång.

 

Han marknadsför dessutom stålsickling och säljer Skimaterias grejer vilket bör glädja dig Lars-Erik.

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars-Erik och tack för den korta pratstund vi hade på Ormberget. Som svar på din fråga så får jag säga att jag inte handlat skidor kring Luleå med omnejd. Jag kan däremot varmt rekommendera Skistart, där jag fått bra skidor ifrån. Garantin som dom erbjuder blev avgörande för mig när jag letade efter vart jag skulle våga köpa skidor ifrån.

/Nisse

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla goda tips ovan. Jag har kollat de flesta av dem , de är absolut bra utom möjligen Pöldertipset i mitt fall. När jag köpte skidor av honom för några år sedan och jag och Niklas testade var det överraskande dåligt, de gled klart sämre än alla par jag och Niklas testade mot. Vid närmare kontroll är de helt enkelt för mjuka för mig Det har dock inte varit någon katastrof eftersom jag ofta använder dem på träning. Jag har alltid bra fäste och det blir ju inte sämre fysisk träning att de går lite trögt.

 

Jag har nu glort mitt val. Slutligen köpte jag mina skidor på TeamSportia i Luleå av samma noggranna säljare jag köpte mitt förra Vasaloppspar av (med numera 11 klisterlappar på, till vännen Stefan Sands fasa  :) ) och med hjälp av den jag litar mest på vid skidval nämligen  Jan.Erik Hasselström (far till världsmästarinnan i skidOL, Lena Turesson). Det blev ett nytt Fischerpar (RCS Carbonlite). Jag kommer nu att börja med att bara borsta ur skyddsparafinet ordentligt och börja med att använda den struktur som finns och testa detta nya par mot mitt gamla (standardsicklade och borsated) par som i spann är mer eller mindre identiskt det nya. Jag kommer eventuellt även att testa mot att toppa med pulver (Jag gör dock i så fall mina glidtest efter att ha åkt si så där 5-6 mil).

 

OM jag förstår det rätt FredrikE så hjälpte dig Jan-Erik också när du köpte dina nya kanonskidor ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...