Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Förändra stavlängden med olika handtag


Pask

Recommended Posts

Det är väl ganska välkänt att stavhandtag av olika fabrikat har lite olika mått och kan påverka stavlängden lite grann. Men hur mycket handlar det om? Och påverkar det även måttet som är den nya standarden, alltså längden från spetsen till stavremmens infästning?

 

Jag mätte på några handtag och insåg att det skiljde mer än jag trodde. Har man Swix-handtag (naturkork) på sina stavar och byter till Madshus så ökar man längden med 9 mm. Byter man till Oneway ökar man längden med hela 14 mm jämfört med Swix.

 

Det omvända gäller ju givetvis också: Har man Oneway-handtag kan man minska stavlängden med 14 mm utan att såga av sina stavar genom att byta till Swix-handtag.

 

Någon som har mätt på andra handtag än dessa tre?

Link to comment
Share on other sites

1987/88 hade Rossignol en stav, som var avfasad längst upp, så att man kunde förlänga staven ca 2 cm. Jag testa med ett tumme-pekfingergrepp på mina stavar, som var avrundade upptill och det funkade ganska bra. Jag gick upp i det övre läget vid stakning och gick ner i remmen vid diagonal. Jag försökte få Normark att importera Rossignolstaven, men det var de inte intresserade av.

 

Jag tillskrev då Rossignol, Formelprodukter mfl med mitt förslag, men fick ingen respons och det hela rann ut i sanden. Idag när det jagas cm på stavarna efter den nya regeln hade Rossignols stavar varit klart intressanta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...