Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kinas vasalopp


Volevodin

Recommended Posts

Kollade på sista delen av Kinas vasalopp idag. Det mest intressanta var inte själva tävlingen utan omgivningarna runt spåret. Det slog mig att det saknades hus trots den enorma folkmängden, att det fanns en plantering (träd) i parallella rader i ett trädfattigt landskap, banan gick på stora delar på en lite flod, som var tillfrusen samt inte minst de fantastiska skulpturerna vid målområdet, som gav Kinakänsla. Det måste gått åt många arbetstimmar att skapa dessa skulpturer fast brist på arbetskraft är det ju inte i det folkrika landet.

Vad gäller det sportsliga var det ganska odramatiskt i både herr- och damklassen trots att de tvingades runda ett antal åkare på sitt första varv. Norsk-svensk dubbelseger i herrklassen och damklassen togs hem av ryskan Rotheva en minut före Brita J Norgren. Speciellt roligt var det att det gick att vinna med fästvalla i ett så flackt lopp, det enda jag inte fattade var att M Svahn ansåg att man blev mer trött i armarna att som ryskan staka med frånskjut.

Link to comment
Share on other sites

Banan var dragen över ett naturreservat, därav inga hus. Tv-produktionen var inte den bästa, speciellt i början. 

Svahn menade nog på att Ryskan var trött i armarna för att hon stakat en massa, han tänkte att det var därför som hon använde benen också på de flacka partierna. Oscar Perssons åkning blev jag imponerad av.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...