Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nybörjare vallning


Påven

Recommended Posts

Hur gör ni efter ni ruggat fästzonen, slip"spånet" som blir?

Vilka vallaburkar hör till bas-kittet?jag har gundes kit med röd violett och blå, behöver man en burk för ner mot -15?

Jag misslyckas påtok för ofta med mitt fäste, och till denna sesong har jag tappat 5kg, dax för nya skidor?

 

Med vänlig hälsning, Påven

Link to comment
Share on other sites

5kg skulle jag säga att du inte nödvändigtvis behöver nya skidor. Hade du sagt 10 så ja.

Dina burkar täcker 90% av burkföre. Blå biter ju även bra i 15 minus. Du kan ju kompletttera med en grön att ha som bas och även åka på den om det är griskallt.

Men har du klister också? Du behöver bara 3 st. En blå som grund och för isföre, en universal och en typ röd för varmföre.

Att du inte får fäste beror på 3 saker i trolighetsordning. Att välja valla för att få fäste är nämligen lätt. (Det svåra är att få optimalt glid samtidigt)

1. För dålig teknik.

2. För lite lager valla. Lägg fler lager innan du byter till varmare

3. För kort fästzon för din teknik. Förläng den framåt.

Link to comment
Share on other sites

Skigo orange, som går på bägge sidor om nollan och med bra "bett" skulle jag komplettera med samt en hård valla att värma in som förstalager. Sen kan det inte vara fel att skaffa grundvax, ifall du skall åka längre sträckor på burkvalla (ej nysnö)

 

Klister, se skogsvakt

Link to comment
Share on other sites

Jag glömde skriva att jag har en skigo base wax, det är en sån typ ddu menar? En orange burk ska inhandlas!.

En fråga jag inte fått svar på är hur ni gör med slipdammet efter ruggning?

Hur gör ni med sicklarna när dem blivit slöa?slipar till dem?isf hur?svårt?

Det är så mycket med vallningen att jag blir osäker varje gång, antagligen för att jag krånglar till det. :)

Tack för svaren!

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte vad du menar med slipdammet. Efter ruggning av fästzon brukar jag dra med fiberlen över för att torka bort svarta rester från belaget. Nåt mer än så är inte nödvändigt. Eller menar du vart man "gör av det" ? Slänger det i plaståtervinningen såklart ;) ;)
Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag frågar är för att när jag kladdar på burkvalla så har jag sett att det fastnar lite svart fint slipdam från belagen i burkvallan(på burken så att säga). Har gått igenom lite vallaskolor på youtube de senaste dagarna och ingen verkar bry sig?. Men det vart ett huvudbry när man självkritisk står i källarn och försöker lära :)
Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag frågar är för att när jag kladdar på burkvalla så har jag sett att det fastnar lite svart fint slipdam från belagen i burkvallan(på burken så att säga). Har gått igenom lite vallaskolor på youtube de senaste dagarna och ingen verkar bry sig?. Men det vart ett huvudbry när man självkritisk står i källarn och försöker lära :)

Jag har konstaterat samma sak. Sliprester från uppruggningen som blir till små "dammråttor" i vallningen. Lätt åtgärdat genom att borsta lätt eller ta några tag med fiberlen eller t o m med handen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren! Nu till glidvallning. Efter jag värmt in dagens valla, det kallnat och sicklat, ska dem då borstas med nån form av mjukare metallborste och sen nylon?

Är riller något att ha?.märker man skillnad?

Jag försöker skapa mig förutsättningar för att ha bra skidor!.förstår att vissa saker är dyra.

 

Gokväll

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar ta med tagelborste och sedan nylonborste för det sista finliret.

När man är nybörjare så vill man gärna borsta alldeles för lite så fega inte utan strukturen i skidan skall fram.

Riller hjälper väldigt bra i vissa fören och mindre effekt i andra men oftast blir det ingen försämring i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Grov nylon tills det slutar komma strösocker, tagel tills det slutar komma florsocker, mässingsborste? (fin, mjuk metall) tills det inte komemr något, eventuellt men bara vid tävling så tar jag en fin nylon som slutpolish.

Däremot blir det knappast dagens valla... om skidan är mycket skitig kan det bli ny valla annars kör jag på tidigare vallning oftast en hårdare paraffin.

Vid tävling blir det som jag skrev ovan och dagens valla :)

 

Jag äger ingen riller, har mellanstruktur från stenslipning.

Riller kan ge effekt (testa vid tävling) men om du har normalstruktur så klarar du dig långt utan riller. Riller kräver mer av ditt vallaställ eftersom man måste lägga rejäl tyngd för att få något avtryck i skidan, de flesta rillers trycker nämligen in ett mönster, några få är av skärande typ och kräver tryck men något mindre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...