Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klister


Kvastbilen

Recommended Posts

Nu har jag äntligen fått svar fast på ett annat forum vet inte hur man tar väck inlägg så detta får stå kvar

Kan du inte tala om vad du fick för svar, då det kan finnas andra som undrar samma sak. Vad är Rex Gold avsett för enl beskrivningen på förpackningen ?

 

Ps. Jag har en Rex gul och den kräver ganska blött före för att fungera.

Link to comment
Share on other sites

Jovisst trodde inte det fanns något intresse den är för grovkorningsnö och framför allt konstsnö tydligen så bygger man med något hårt klister under och toppar med rex gold temp +3 till -7. Har nu inte kunnat prova själv då jag opererat min ena axel så det är bara vad jag fått till men läste samma sak på XXLs hemsida så det stämmer nog.

Link to comment
Share on other sites

Körde VL -15 på en blandning rex gold och Rex Brovn med helt OK fäste, så visst går den även att blanda ;)

 

Nån som testat Rexklistrena som numera även finns på sprayburk (gold och red..) Kunde kanske vara bra att ha i fickan under ex. ett blött vasalopp ?..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Igår när jag åkte skidor så hade jag jättebra fäste på start wide blandat med rossa -2 till +4 tror ja , på konstsnön. Men närjag kom ut på natursnön så hade jag bakhalt. Och varvet är 95% natursnö, det hade varit plusgrader hela dagen och -3.5 när jag kom dit kl 18

Vad skulle jag gjort annorlunda med fästet :)?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade liknande erfarenhet förra helgen med Rossa, kompisar i spåret hade bättre fäste med Violet. Jag upplevde nog underlaget relativt hårt och isigt också och eventuellt skulle Violet fungerat bättre där.

 

Dessutom slets Rossan av rätt så snabbt... då blev det inte bättre heller... men stakning är ju grejen nu så det fick bli stakträning istället :)

Bättre vallning nästa gång!

Link to comment
Share on other sites

I tisdags var det +2-3 gr och jag körde fram och tillbaka på en kort konstsnöbana. Jag hade grundklister, Swix röd K60 och ytterst Rex silver och bra fäste och glid.

Idag 0-+1 och banan var sladdad och saknade spår. Samma vallning med på andra skidor. Det högg mest hela tiden i det ojämna underlaget som hade kullar och dalar lite här och var. Hade varit intressant att skidorna huggit även i uppkörda spår.

Rode rossa brukar jag bara använda på natursnö, aldrig konstsnö. En intressant frågeställning är skillnad mellan Rode rossa special och Start röd. Är det onödigt att köpa en ny Start röd om man har Rode Rossa special ? Det är min "supervallning" i våras med Start röd i Gällivare som spökar, blöt nysnö i uppkörda spår, lika bra i Södra Sverige ?

Här är en annan konstsnövallning som funkade bra: +2-3 uppkörda spår i Nybro. Swix blått som grund, Rode silver täckt med Rex silver.

 

Ps. Rode rossa och Rode rossa special - skillnad eller nästan samma ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...