Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Repor i skidorna


TdA

Recommended Posts

Hej!
I min iver att åka några mil innan Vasan fick jag några rejäla repor på skidorna.

Det var inte bra förhållanden men hade kört långt för att ta mina första stavtag.

 

De är helt nya och kuzminsicklade ifrån butiken.

 

Pratade med lokala sportbutiken och de kan stenslipa och fixa till reporna.

 

Men hur gör jag med valla efter en stenslipning?

 

Vill fortsätta med sickling men han jag pratade med hade nog inte koll på kuzminsickling utan erbjöd sig att preparera skidorna inför loppet, flourvalla m.m. Hängde inte riktigt med där :)

 

post-18385-0-28325300-1483881570_thumb.png

post-18385-0-28325300-1483881570_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att fortsätta stålsickla om du vill det. Men det är naturligtvis ingen ide att stålsickla efter du vallat :)

 

Efter en stenslip rek. många att du mättar skidan med typ gul ch alt. hotbox

Sen lägger du gärna en hård valla som grund typ blå. Värm in den flera gånger. Sen kan du börja med att lägga dagens valla. Lägg en lila så har du en universal. Passa dig för dyra hf paraffiner som bara är värt som underlag för pulver.

Link to comment
Share on other sites

Idag blev det en tim "gräsåkning" på det tunna snölagret. Jag hade mina fulskidor av 1989 års modell med transaparent belag, så det klarade sig utan några större repor. Gräset bromsade en del men det var maskhögarna som var lite besvärande, fastnade en hel del i fästvallan.

Kollade på belaget efteråt och det hade klarat sig bra, hade varit mer repor i ett grafitbelag. Så fulskidor är ett måste i södra Sverige, om man inte bor i närheten av ett konstsnöspår, annars kan man få vänta länge på tillräckligt med snö för sina finskidor.

Link to comment
Share on other sites

(Hade inte tillåtelse att titta på bilden så jag har inte sett hur stora reporna är)

 

Grejen med stålsickling är ju att du kan ta bort repor själv genom att sickla skidorna igen. Djupa repor är svåra att få bort men det är inte alls säkert att reporna förstör glidet. Stenslip fungerar också men vänta med det till närmare Vasan om det är risk för att repa belaget igen.

 

Rekommenderar också att man har ett par "skräpskidor" när det är risk för repor i belaget.

Link to comment
Share on other sites

Surt... Ser ut att vara hyfsat djupt. Nu stålsicklar jag själv så jag skulle nog försökt med det först. Men om du aldrig gjort det själv så är det tryggare att lämna in dem. Ger du det till en som stenslipar bra så blir det minimalt med mikrohår och går i princip att köra utan valla.

 

Apropå vallning så kan man göra likadant med vallning både med stålsickling och stenslip.

Link to comment
Share on other sites

Bilden: Det där ser inte så bra ut, det är repor som bromsar. Jag tror inte du har fått dem i spåret utan när du har klivit i sidled. Om man kommer fram till en väg är det frestande att inte ta av sig skidorna och försöka gå i sidled över vägen. Men om man är rädd om skidorna skall man göra sig det besväret att ta av sig dem annars är det risk att få repor i belaget.

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske är bakåtsträvare, men jag tror inte reporna kommer att göra mer än 2 min på ett Vasalopp. Tyvärr tycker jag att sporten verkar mer fokusera på material, nyare, flashigare m.m. Man mäter spannet med hundradels millimeter och stavar i ska vara de styvaste och lättaste som går att få tag på. När sen resultaten inte blir som man tänkt sig så skyller man på materialet, inte på att den som stått på skidorna eller håller i skidorna kanske skulle tränat mer teknik, kondition eller styrka...
Link to comment
Share on other sites

Instämmer där Petter.... Jag tror inte heller reporna gör mer än några tiotals sekunder eller kanske en minut, eller möjligen två, på ett Vasalopp om du sicklar bort det värsta o kanske drar en rill över (1 mm skärande kanske...?). När det gäller spann är ju ofta sånt som flex o slutspann viktigt o du har rätt i att hundradels mm inte har någon betydelse.... Men visst kan det ha betydelse om en skida på fullvikt är tex 0,2 eller 0,4, dvs tjugo hundradels mm....
Link to comment
Share on other sites

Du kan vara lugn för de där reporna, så länge de inte är längre in på skidorna. Glidzonen eller kontaktytan mellan snön och skida är längre fram på skidorna. Det kommer inte att påverka din prestation nämnvärt oavsett distans. Kör på och se glad ut eller fixa till det för estetiken. 

Link to comment
Share on other sites

De där reporna är alldeles för små och grunda för att det ska funka att laga med belagsstav, och som Altberg säger, så är de på en ganska okritisk yta. Jag tror att de är rätt lätta att sickla bort. Annars kan man våtslipa först och avsluta med stålsickling. På ett par gamla, rejält slitna och fransiga Sthlms-skidor testade jag för några år sedan att först våtslipa belaget och sedan stålsickla det. Efter det såg de ut som nya, så när som på kanten av belaget, som fortfarande hade några skador kvar.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte med om att dessa tvärgående repor inte bromsar, speciellt som de sitter i bakändarna, där det är tryck mot snön.

 

Av intresse är ju hur de uppkommit, så om man vet det hur man skall undvika att få sådana repor. Repor av stenar, som ligger gömda under snön är svåra att undvika, men de ger längsgående repor i  och

de tar inte på glidet i samma grad.

Link to comment
Share on other sites

Instämmer där Petter.... Jag tror inte heller reporna gör mer än några tiotals sekunder eller kanske en minut, eller möjligen två, på ett Vasalopp om du sicklar bort det värsta o kanske drar en rill över (1 mm skärande kanske...?). När det gäller spann är ju ofta sånt som flex o slutspann viktigt o du har rätt i att hundradels mm inte har någon betydelse.... Men visst kan det ha betydelse om en skida på fullvikt är tex 0,2 eller 0,4, dvs tjugo hundradels mm....

Håller med!

Link to comment
Share on other sites

Håller med jag också. Den bromsande effekten av dom där reporna är nog helt försumbar. Runda av kanterna lite med ett slippapper och glöm sedan bort dom. Jag gissar att dom uppstått när du sladdade över en större sten i en kurva. Alltså inte över småsten i spåret utan typ berg i dagen som stuckit upp genom snötäcket. Inte helt ovanligt med repor i den riktningen längst bak på skidorna. 

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar.

Reporna måste ha uppstått när jag ramlade. Totalt 6 ggr på den skidturen. Det var första gången jag stod på ett par skidor. Det var inga bra spår. Isigt och genomslag.

Åkte dock inte där det var dåligt, fick lämna spåret och ut i mitten och sedan in på spåret igen. Men en gång ramlade jag rakt bakåt och slog i rygg och skidorna var rakt upp. Fattar fortfarande inte hur jag lyckades

Link to comment
Share on other sites

Längst bak finns det inte mycket tryck från skidan mot underlaget. Om det inte är skarpa kanter som tar emot så lär det inte ge stor skillnad mot innan.

Knappast djupt nog för att lägga i reparationsmaterial? Bilden ser inte ut så i alla fall.

 

Stenslip eller stålsickling återställer nog skidorna. Så vitt jag förstått det är det ingen större skillnad på stenslip och stålsickling, det är bara två olika sätt att återställa ytan på skidorna. Stålsickling kan ge olika struktur precis som stenslipen (oftast får man en allround om man inte specialbeställer).

Ytan kan sedan behandlas på olika sätt, många stålsicklare (här på forumet) borstar enbart efteråt och är nöjda med det, eventuellt rillar man också vid behov. Det finns de som glidvallar efter stålsickling också (vilket de allra flesta gör efter stenslip, men inte alla).

 

Det lär bli fler repor innan Vasaloppet så jag tror inte att du ska ha så mycket panik inför dessa repor, om de varit under eller strax bakom hälen hade det nog varit värre, här är trycket mot underlaget störst.

Återkom med hur det ser ut närmare Vasaloppet så lär du få mer hjälp här.

Tills dess hjälper du dig nog mest med att träna så mycket som möjligt, teknik inte minst.

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är ett större problem efter VL. Man lämnar in skidorna ihopsatta och bakändarna hamnar på det röda gruset. Sen när man kommer tillbaka till bussen stoppar man in dem i skidfodralet och in med dem i bussens bagageutrymme. Sen ligger de där under hemfärden och pga bussens skakningar blir små hål o repor i skidornas bakändar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...