TdA Posted January 8, 2017 Report Share Posted January 8, 2017 Hej!I min iver att åka några mil innan Vasan fick jag några rejäla repor på skidorna.Det var inte bra förhållanden men hade kört långt för att ta mina första stavtag. De är helt nya och kuzminsicklade ifrån butiken. Pratade med lokala sportbutiken och de kan stenslipa och fixa till reporna. Men hur gör jag med valla efter en stenslipning? Vill fortsätta med sickling men han jag pratade med hade nog inte koll på kuzminsickling utan erbjöd sig att preparera skidorna inför loppet, flourvalla m.m. Hängde inte riktigt med där :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted January 8, 2017 Report Share Posted January 8, 2017 Det är bara att fortsätta stålsickla om du vill det. Men det är naturligtvis ingen ide att stålsickla efter du vallat :) Efter en stenslip rek. många att du mättar skidan med typ gul ch alt. hotboxSen lägger du gärna en hård valla som grund typ blå. Värm in den flera gånger. Sen kan du börja med att lägga dagens valla. Lägg en lila så har du en universal. Passa dig för dyra hf paraffiner som bara är värt som underlag för pulver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted January 8, 2017 Report Share Posted January 8, 2017 Idag blev det en tim "gräsåkning" på det tunna snölagret. Jag hade mina fulskidor av 1989 års modell med transaparent belag, så det klarade sig utan några större repor. Gräset bromsade en del men det var maskhögarna som var lite besvärande, fastnade en hel del i fästvallan.Kollade på belaget efteråt och det hade klarat sig bra, hade varit mer repor i ett grafitbelag. Så fulskidor är ett måste i södra Sverige, om man inte bor i närheten av ett konstsnöspår, annars kan man få vänta länge på tillräckligt med snö för sina finskidor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
utter Posted January 9, 2017 Report Share Posted January 9, 2017 (Hade inte tillåtelse att titta på bilden så jag har inte sett hur stora reporna är) Grejen med stålsickling är ju att du kan ta bort repor själv genom att sickla skidorna igen. Djupa repor är svåra att få bort men det är inte alls säkert att reporna förstör glidet. Stenslip fungerar också men vänta med det till närmare Vasan om det är risk för att repa belaget igen. Rekommenderar också att man har ett par "skräpskidor" när det är risk för repor i belaget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted January 9, 2017 Report Share Posted January 9, 2017 Nu ska bilden visas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
utter Posted January 9, 2017 Report Share Posted January 9, 2017 Surt... Ser ut att vara hyfsat djupt. Nu stålsicklar jag själv så jag skulle nog försökt med det först. Men om du aldrig gjort det själv så är det tryggare att lämna in dem. Ger du det till en som stenslipar bra så blir det minimalt med mikrohår och går i princip att köra utan valla. Apropå vallning så kan man göra likadant med vallning både med stålsickling och stenslip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
snövinter Posted January 9, 2017 Report Share Posted January 9, 2017 Fast om man stål- (volfram-) sicklar vill man ju inte stenslipa bort repor. Den stora poängen infinner ju sig först när man fått bort stenslipningen...! Sickling tar mindre än stenslip. Längsgående repor - även ganska rejäla - inte så farligt, säger tom Auklands i sin bok... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted January 9, 2017 Report Share Posted January 9, 2017 Bilden: Det där ser inte så bra ut, det är repor som bromsar. Jag tror inte du har fått dem i spåret utan när du har klivit i sidled. Om man kommer fram till en väg är det frestande att inte ta av sig skidorna och försöka gå i sidled över vägen. Men om man är rädd om skidorna skall man göra sig det besväret att ta av sig dem annars är det risk att få repor i belaget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petter Posted January 9, 2017 Report Share Posted January 9, 2017 Jag kanske är bakåtsträvare, men jag tror inte reporna kommer att göra mer än 2 min på ett Vasalopp. Tyvärr tycker jag att sporten verkar mer fokusera på material, nyare, flashigare m.m. Man mäter spannet med hundradels millimeter och stavar i ska vara de styvaste och lättaste som går att få tag på. När sen resultaten inte blir som man tänkt sig så skyller man på materialet, inte på att den som stått på skidorna eller håller i skidorna kanske skulle tränat mer teknik, kondition eller styrka... Link to comment Share on other sites More sharing options...
snövinter Posted January 9, 2017 Report Share Posted January 9, 2017 Instämmer där Petter.... Jag tror inte heller reporna gör mer än några tiotals sekunder eller kanske en minut, eller möjligen två, på ett Vasalopp om du sicklar bort det värsta o kanske drar en rill över (1 mm skärande kanske...?). När det gäller spann är ju ofta sånt som flex o slutspann viktigt o du har rätt i att hundradels mm inte har någon betydelse.... Men visst kan det ha betydelse om en skida på fullvikt är tex 0,2 eller 0,4, dvs tjugo hundradels mm.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Altberg Posted January 10, 2017 Report Share Posted January 10, 2017 Du kan vara lugn för de där reporna, så länge de inte är längre in på skidorna. Glidzonen eller kontaktytan mellan snön och skida är längre fram på skidorna. Det kommer inte att påverka din prestation nämnvärt oavsett distans. Kör på och se glad ut eller fixa till det för estetiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa 2013 Posted January 10, 2017 Report Share Posted January 10, 2017 Förr brukade man laga repor i slalomskidor med en plastpinne som man smälte i reporna och sedan sicklade till belaget . Finns det motsvarande för längdskidor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Altberg Posted January 10, 2017 Report Share Posted January 10, 2017 Japp, det finns motsvarande. Swix har bland annat som jag har lagat skidor med. Rätt bökigt att få till, men det fungerar att stålsickla efteråt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas T Posted January 10, 2017 Report Share Posted January 10, 2017 De där reporna är alldeles för små och grunda för att det ska funka att laga med belagsstav, och som Altberg säger, så är de på en ganska okritisk yta. Jag tror att de är rätt lätta att sickla bort. Annars kan man våtslipa först och avsluta med stålsickling. På ett par gamla, rejält slitna och fransiga Sthlms-skidor testade jag för några år sedan att först våtslipa belaget och sedan stålsickla det. Efter det såg de ut som nya, så när som på kanten av belaget, som fortfarande hade några skador kvar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted January 10, 2017 Report Share Posted January 10, 2017 Jag håller inte med om att dessa tvärgående repor inte bromsar, speciellt som de sitter i bakändarna, där det är tryck mot snön. Av intresse är ju hur de uppkommit, så om man vet det hur man skall undvika att få sådana repor. Repor av stenar, som ligger gömda under snön är svåra att undvika, men de ger längsgående repor i ochde tar inte på glidet i samma grad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted January 10, 2017 Report Share Posted January 10, 2017 Instämmer där Petter.... Jag tror inte heller reporna gör mer än några tiotals sekunder eller kanske en minut, eller möjligen två, på ett Vasalopp om du sicklar bort det värsta o kanske drar en rill över (1 mm skärande kanske...?). När det gäller spann är ju ofta sånt som flex o slutspann viktigt o du har rätt i att hundradels mm inte har någon betydelse.... Men visst kan det ha betydelse om en skida på fullvikt är tex 0,2 eller 0,4, dvs tjugo hundradels mm....Håller med! Link to comment Share on other sites More sharing options...
senmathal Posted January 10, 2017 Report Share Posted January 10, 2017 Håller med jag också. Den bromsande effekten av dom där reporna är nog helt försumbar. Runda av kanterna lite med ett slippapper och glöm sedan bort dom. Jag gissar att dom uppstått när du sladdade över en större sten i en kurva. Alltså inte över småsten i spåret utan typ berg i dagen som stuckit upp genom snötäcket. Inte helt ovanligt med repor i den riktningen längst bak på skidorna. /Mats Link to comment Share on other sites More sharing options...
TdA Posted January 11, 2017 Author Report Share Posted January 11, 2017 Tack för alla svar.Reporna måste ha uppstått när jag ramlade. Totalt 6 ggr på den skidturen. Det var första gången jag stod på ett par skidor. Det var inga bra spår. Isigt och genomslag.Åkte dock inte där det var dåligt, fick lämna spåret och ut i mitten och sedan in på spåret igen. Men en gång ramlade jag rakt bakåt och slog i rygg och skidorna var rakt upp. Fattar fortfarande inte hur jag lyckades Link to comment Share on other sites More sharing options...
TdA Posted January 11, 2017 Author Report Share Posted January 11, 2017 Jag funderar mest på hur mycket det påverkar glidet.Funderar på att köpa smältstav och en sickel.Alternativ inte göra något förrän Vasaloppet.Väl där uppe lämna in dom på sickling och fästalla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted January 12, 2017 Report Share Posted January 12, 2017 Längst bak finns det inte mycket tryck från skidan mot underlaget. Om det inte är skarpa kanter som tar emot så lär det inte ge stor skillnad mot innan.Knappast djupt nog för att lägga i reparationsmaterial? Bilden ser inte ut så i alla fall. Stenslip eller stålsickling återställer nog skidorna. Så vitt jag förstått det är det ingen större skillnad på stenslip och stålsickling, det är bara två olika sätt att återställa ytan på skidorna. Stålsickling kan ge olika struktur precis som stenslipen (oftast får man en allround om man inte specialbeställer).Ytan kan sedan behandlas på olika sätt, många stålsicklare (här på forumet) borstar enbart efteråt och är nöjda med det, eventuellt rillar man också vid behov. Det finns de som glidvallar efter stålsickling också (vilket de allra flesta gör efter stenslip, men inte alla). Det lär bli fler repor innan Vasaloppet så jag tror inte att du ska ha så mycket panik inför dessa repor, om de varit under eller strax bakom hälen hade det nog varit värre, här är trycket mot underlaget störst.Återkom med hur det ser ut närmare Vasaloppet så lär du få mer hjälp här.Tills dess hjälper du dig nog mest med att träna så mycket som möjligt, teknik inte minst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl A Posted January 12, 2017 Report Share Posted January 12, 2017 kan mkt väl tänka mig det tagits stora segrar på skidor som sett värre ut än de där Link to comment Share on other sites More sharing options...
TdA Posted January 15, 2017 Author Report Share Posted January 15, 2017 Skönt att höra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted January 16, 2017 Report Share Posted January 16, 2017 Tycker det är ett större problem efter VL. Man lämnar in skidorna ihopsatta och bakändarna hamnar på det röda gruset. Sen när man kommer tillbaka till bussen stoppar man in dem i skidfodralet och in med dem i bussens bagageutrymme. Sen ligger de där under hemfärden och pga bussens skakningar blir små hål o repor i skidornas bakändar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TdA Posted January 21, 2017 Author Report Share Posted January 21, 2017 Köpte hem en kuzminsickel och stålborste.Fick nästan bort alla repor. Vågade inte ta mer denna gång. Hur hårt tryck ska man har när man borstar?Borstade från spetsen och bakåt ca 5 min per skida. Lätt tryck. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa 2013 Posted January 21, 2017 Report Share Posted January 21, 2017 Vågar nog inte visa mina skidor här. Belag och kanter hänger i remsor efter all grusåkning hittills. Mer lär det bli innan VL. Så länge det inte är seedningslopp eller VL ser jag ingen nackdel i att det bromsar lite extra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.