Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Världscupen i Ulricehamn 21-22 jan


larsbern

Recommended Posts

Jag är naturligtvis på plats. Härligt att södra Sverige fick en världscup och som vanligt, kan Ulricehamn leverera en konstsnöbana på 5-6km. Det har dom gjort varje vinter senaste 10 åren typ. Ska bli kul och se om vi kan ge holmenkollen en match. Vilket jag för övrigt var och kollade på vm 2011. Hur mäktigt somhelst.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag förstår nu vad FIs menar med att uhamn har för lite kupering :) Fis ville ju inte köra klassiskt där pga det. För en motionär är lassalyckan verkligen inte platt. Herregud, Ryckåsen är tuff. Men snacka om skillnad mot Holmenkollen :) det syns inte på tv men jäklar o köra en femmil där! Vilka backar!

Hur går det för arrangörerna? Har för mig det stod nåt om att försöka få till tuffare bana till 2019

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

FIS skämmer ut sig igen. Våra enormt duktiga och vältränade tjejer får bara uppleva ett varv var i denna publikfest. De genomusla svenska herrarna ska minsann publiken få se två gånger. Ett skämt. Snälla förklara det för de unga tjejer från Ulricehamns IF, Borås SK, Tranemo IF och IK Stern som är på plats och hejar

 

I Marcialonga körs naturligtvis samma sträcka för herrar och damer. Britta och co är mer vältränade än 90% av de startande männen.

Link to comment
Share on other sites

Förra gången sa åkarna att det är bara Holmenkollen som kan mäta sig med Ulricehamn.

 

Johaug gav tydligen beröm till Ulricehamnspubliken som även slöt upp på ett bra sätt även på söndagen. Hon sa att på Holmenkollen stannar publiken hemma på söndagen pga bakfylla, https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/m6mQ8O/norrmannen-far-sluta-vara-bakfulla-forst

Link to comment
Share on other sites

Blomkvist fick ta emot en hel del kritik för att han sa att den svenska herrinsatsen första dagen var "totalt mörker". Jag kan iof förstå åkarnas reaktion, då de sliter och jobbar till 100 %, men deras talang räcker inte längre. Det är väl ledarna som i så fall få ta på sig "mörkläggningen", men å andra sidan går det inte att göra underverk om det rätta materialet saknas. Stjärnor växer som bekant inte på träd....

Link to comment
Share on other sites

Nytillfrisknade Calle Halfvarsson drog ifrån, besegrades enbart av ryssarna på sin sträcka och krossade Holund med över en halvminut. Det verkar som om han ofta gör bäst tävlingar när han inte tävlat några tunga tävlingar på länge (jfr världscuppremiären i Ruka när han var trea, även världscuppremiären förra säsongen var han trea i sprint). Han kanske bara borde köra de två viktigaste loppen i VM (typ 15 klassiskt och stafett).

Link to comment
Share on other sites

Ja, Calle är lite av "gubben i lådan" och rätt vad det är så finns han med i toppen för att i nästa lopp göra en störtdykning som en jaktfalk. Ja, Falken verkar inte vara i samma form som förra året, men hennes chanser att komma med till VM har väl ökat pga Stinas skada. Vi får se än är det inte riktigt kört för Stina.

Jag tror damerna har bra chans till pallen även utan Stina i stafetten, ser lite svårare ut för herrarna med bara två åkare av klass i laget, Calle och Viktor, fast nu var de egentligen fjärde lag, om man räknar bort ett av de ryska lagen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...