Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tufft herrflt i Sunne p lrdag

Rickardsson och Bystrm i Engelbrektsrullen

Johan Olsson utmanar Sveriges bsta MTB-cyklister

Landslaget p sn i Torsby

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Sprintstafett för långa

• Vänligen logga in för att kunna svara
9 svar till detta ämne

vasajohan

vasajohan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 192 inlägg
Vad är tanken med att varje åkare ska åka 3 sträckor?
Jämför med löpning simning etc, varje person har ju en sträcka.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 506 inlägg

Det är team-sprint och inte stafett. Det är en konst att bränna lagom mycket enerig på de två första sträckorna av tre, så man har krutet kvar till sista. Klaebo brände iväg som en raket på sin andra och hade sen inte mycket att komma med på sista. Svenskarna körde klokt och tack vare det blev det en pallplats.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 210 inlägg
Det är ju inte så mkt sprint över teamsprinten, tycker det är en tävlingsform som borde göras om. Gör en riktig sprintstafett med fyra stäckor och fyra åkare med fullt ös och riktig sprint på varje sträcka

LFN

LFN

Medlem

• Members
  • Pip
  • 268 inlägg

Det är ju inte så mkt sprint över teamsprinten, tycker det är en tävlingsform som borde göras om. Gör en riktig sprintstafett med fyra stäckor och fyra åkare med fullt ös och riktig sprint på varje sträcka

Det vore kul att titta på! 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 478 inlägg
Tycker mkt i världscupen är tok. Sprinten är för långa och distansloppen för korta. Och långloppen är för släta. Nä, allt var bättre på mora nisses tid :)
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 356 inlägg
Lägg till snöbrist så är vi snart rätt nära varvtävlingar på konstsnö på Nya Ullevi, med eller utan hinder ;)
Så har de ju redan kört skidskytte i Tyskland om jag minns rätt.
"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)
Planerat 2017: Marcialonga | Åkulla | Vasaloppet | Birken | Skarverennet

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 210 inlägg

Lägg till snöbrist så är vi snart rätt nära varvtävlingar på konstsnö på Nya Ullevi, med eller utan hinder ;)
Så har de ju redan kört skidskytte i Tyskland om jag minns rätt.

Det har körts världscupfinal i sprint på Ullevi, jag var där en regnig vinterdag i början på 2000-talet nån gång.

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 012 inlägg

Tycker mkt i världscupen är tok. Sprinten är för långa och distansloppen för korta. Och långloppen är för släta. Nä, allt var bättre på mora nisses tid :)

Nu blir jag lite fundersam här. . . "Sprinten är för långa och distansloppen för korta", skriver du... Att de är till för långa respektive korta åkare alltså? Och långloppen är för släta... Du menar på ytan? Vore det bättre om de vore gropiga och ojämna? Obs de glada gubbarna invid varje mening här från mig
☺️

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 478 inlägg

Nu blir jag lite fundersam här. . . "Sprinten är för långa och distansloppen för korta", skriver du... Att de är till för långa respektive korta åkare alltså? Och långloppen är för släta... Du menar på ytan? Vore det bättre om de vore gropiga och ojämna? Obs de glada gubbarna invid varje mening här från mig
☺️

Pistmaskinen förstörde sporten :)
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 506 inlägg

☺️

Jag tänkte samma sak att det avsågs att sprinten gynnade långa skidåkare. Fast det ligger lite i det också, då långa åkare nog har en liten fördel i spurten.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar