Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Förvara telefon i vid längdskidåkning


molinski

Recommended Posts

Hej

 

Märkte att min telefon drog ur nästa allt batteri vid ca 2 timmars skidåkning i minus 3 grader. Hade den i en vanlig strumpa i fickan i den ofodrade jackan. Hur håller ni telefonen varm? Finns det något bra att köpa eller är det barnhandske, yllestrumpa som gäller?

Link to comment
Share on other sites

Jag var i skogen (minusgrader) i 6 timmar i helgen med Iphone, inga problem... men å andra sidan körde jag inte GPS eller musik eller liknande så jag antar att problemet inte är standbytiden?

Med GPS klocka och telefon som enbart "nöd" kommunikation så varar batteriet hyfsat för mig...

Men den blir seg, väldigt seg i displayen.

 

Så mitt tips är kanske att använda annat sätt att mäta tid, puls och distans?

Eller skaffa telefon som är specad för köldgrader.

det finns annars sådana där värmepåsar som håller i flera timmar beroende på modell. Även återanvändbara påsar, kolla i friluftsbutiken. Ska eventuellt inte ligga direkt mot telefonen men kanske nära?

Link to comment
Share on other sites

Är heller ingen "telefonjunkie" utan använder pulsklocka (är "pulsklockejunkie") istället.

Iphone t.ex. har ju ett temperaturområde på 0-35 grader. Dvs apple garanterar inte ens att den ska fungera öht i minusgrader. Min gamla sonyericsson som låg i skidfodralet i två timmar i minus tre medan jag åkte skidor igår visade inga kapacitetsproblem. Som sagt gps, blåtand och allt vad det heter i "smarta" telefoner drar rejält med batteri. Pokemonjägarna gråter.

Link to comment
Share on other sites

Hej, var kanske lite otydlig. Har GPS klockan för mätning. Har bara telefonen med mig för att jag ska vara nåbar. Mest tips på något lämpligt att lägga telefonen i. 

 

Springer/åker med Flipbelt ibland. Det finns andra märken också. Har det faktiskt på min profilbild (det neongula, snygga ;) ). Du kan få plats med nalle, brukvalla, liten kloss, klistertub och liquids/geler i den. Även nån mindre (hand-)flaska har åkt med på ultralopp.

 

Lägg nallen på ryggsidan så kyls den inte av fartvinden lika mycket.

Link to comment
Share on other sites

De som har iPhone i familjen, deras mobiler klarar inte kyla alls, under + 5 grader laddare de ur väldigt snabbt, eller slutar att fungera alls. Framgår inte vad TS har för mobil, men att lägga mobilen i någon form av strumpa och ha den väldigt nära kroppen borde väl funka?

 

Har en Iphone 6s. 

Link to comment
Share on other sites

Jag lägger min iPhone i fickan mot ryggen på mitt termobälte för dricka. Den håller sig varm även i -8 som det var förra helgen

 

I en vanlig innerficka går batteriet slut på mindre än 1 timma.. Vid löpning i kyla har jag den i ärmhållare och vinklar den in mot armhålan - det kanske räcker vid skidåkning också?

Link to comment
Share on other sites

Springer/åker med Flipbelt ibland. Det finns andra märken också. Har det faktiskt på min profilbild (det neongula, snygga ;) ). Du kan få plats med nalle, brukvalla, liten kloss, klistertub och liquids/geler i den. Även nån mindre (hand-)flaska har åkt med på ultralopp.

 

Lägg nallen på ryggsidan så kyls den inte av fartvinden lika mycket.

Gör på exakt det sättet när jag springer. I med telefonen på ryggen, ett GT-rör fram och proppa resten med gel. Under jackan när det är kallt och det är inga problem. Enda nackdelen, åtminstone för mig, är att all svett från ryggen rinner rakt ner på telefonen. Men med en Xperia så är det lugnt.

Har inte testat den på skidor än, men det är ju givet nu när jag läser. Helt rätt färg förresten @larsbern

 

Ett annat alternativ är det bälte som finns är det bälte som Kjell & Co kränger för en hunka, riktigt bra!

Link to comment
Share on other sites

Körde 11/2 timme i täby idag och blev nojjig att ajfånen skulle lägga av efter att ha läst den här tråden. Det visade sig att nojan var helt onödig, den droppade bara 1%. Det är en 7:a som jag förvarade i jackfickan medan jag åkte. Den har ett lifeproof-skal om det nu kan ha någon betydelse.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...