Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Valln.fria skidor dåligt glid


mulle

Recommended Posts

Har ett par Rossignol x tour waxless. Glider dåligt. Får staka välfigt mkt. Finns det nåt man kan göra åt det utan att köpa nya.

Åker mest bara för att Jämtlands vinter är skitdåligt för en bergscyklist på vintern men måste hålla igång. Jag e ny men det börjar bli skoj. Jag är dock beredd att köpa vallskidor. Vill inte stå i en vallarbod egentligen så Skintec-skidor kanske?

Vad behöver man för att valla själv?

 

Kan jag glidvalla mina vallningsfria?

Link to comment
Share on other sites

Kan inte så mycket om den skidan du har, men skulle tro att det är vallningsfria zonen på skidan som bromsar och det kan du inte göra så mycket åt. Du kan naturligtvis prova att valla dom, men min tips är att skaffa ett par Skintec skidor. Med rätt utprovat spann får du både bra glid och fäste och en mycket bättre upplevelse i skidspåret.

Link to comment
Share on other sites

Jag bor i skogen mellan Vemdalen och Sveg så Landsbro är nog långt. Men ska kika in hos Karins Sportbod imorgon. Dom är rätt bra. Vallningsfria kan vara bra runt nollan läste jag. Ska man spara skidorna? Är dom bra nångång tycker ni? Lär väl inte få mkt för dom ändå. Är det några bindningar som är bättre val än andra?

Link to comment
Share on other sites

Beror på vad du köper för skidor, men är det en skida med NIS-platta tycker jag inte det finns anledning att satsa på annat än Rottefella. Vad har du för bindning/pjäxor idag? Det är ju också en parameter att ta med i beräkningen!

Jag fick prova flera på Karins Sportbod i Lofsdalen, det blev Rossi R Skin, kändes som bästa för mig. Rottefellabindning som passade mina pjäxor.

Link to comment
Share on other sites

Har ett par Madshus Terrasonic intelligrip. Köpta och Eikermätta för min vikt på Skistart.com

Åkt ca 10 mil på dem. I samtliga fören har glidet varit långt eller väldigt långt från ett par vanliga skidor med mycket fästvalla.

 

Känns om ett bra träningskomplement med spikerfeste men måste ändå säga att jag hade hoppats på bättre glid.

Link to comment
Share on other sites

Har ett par Madshus Terrasonic intelligrip. Köpta och Eikermätta för min vikt på Skistart.com

Åkt ca 10 mil på dem. I samtliga fören har glidet varit långt eller väldigt långt från ett par vanliga skidor med mycket fästvalla.

 

Känns om ett bra träningskomplement med spikerfeste men måste ändå säga att jag hade hoppats på bättre glid.

 

Känner du att det hugger om du går upp på tå för att staka? Har du gjort något med belaget, typ borstat eller dylikt?

 

Jag har atomic's blligaste skintec-skidor. Även om jag tycker att skidorna tar i när jag stakar (för mjuka för mig) så upplever jag att jag har bra glid, speciellt för den pengen. Jag har sicklat mina skidor och borstar dem innan varje pass. Ingen valla. Men det är klart, man får ju resa lite på tårna och ha lite tryck mer mot hälen i nedförsbackar eller efter ett staktag.

Link to comment
Share on other sites

Även vallningsfria kan ju ha t ex mindre lyckade glidzoner, eller mindre bra struktur på glidytorna. Att ett visst par "päls-skidor" aldrig går riktigt bra är väl egentligen inte konstigare än att vissa vanliga skidpar helt enkelt inte går riktigt bra oavsett förhållande.

 

(Som mina rea-inköpta Hypersonic jag hade på dagens lunchpass. Duger bara till träning och glider alltid sämre än alla andra par trots samma preppning. Varken bra i kallföre, varmföre, mjuk, hårt, klister eller ovallat)

Link to comment
Share on other sites

Även vallningsfria kan ju ha t ex mindre lyckade glidzoner, eller mindre bra struktur på glidytorna. Att ett visst par "päls-skidor" aldrig går riktigt bra är väl egentligen inte konstigare än att vissa vanliga skidpar helt enkelt inte går riktigt bra oavsett förhållande.

 

(Som mina rea-inköpta Hypersonic jag hade på dagens lunchpass. Duger bara till träning och glider alltid sämre än alla andra par trots samma preppning. Varken bra i kallföre, varmföre, mjuk, hårt, klister eller ovallat)

XXL? Jag upplever nämligen lite samma på mina Nanosonic Skate som jag reafyndade där.
Link to comment
Share on other sites

XXL? Jag upplever nämligen lite samma på mina Nanosonic Skate som jag reafyndade där.

Nix. Alewalds, för två år sen. Fästzonen är helt ok, men glidzonerna passar helt enkelt inte riktigt bra för något före.

 

(Har t ex ett par gamla och alldeles för mjuka Atomic RC11, varav den ena dessutom är knäckt, som glider bättre än dessa Hypersonic alla dagar i veckan trots att det fästzon-spannet möjligen är korrekt för nån med halva min kroppsvikt ... . Lite magi finns det i skidor, jag tycker man har underskattat analysen av hur glidzonernas utformning och deras dynamik påverkar glidet i olika fören)

Link to comment
Share on other sites

Nix. Alewalds, för två år sen. Fästzonen är helt ok, men glidzonerna passar helt enkelt inte riktigt bra för något före.

 

(Har t ex ett par gamla och alldeles för mjuka Atomic RC11, varav den ena dessutom är knäckt, som glider bättre än dessa Hypersonic alla dagar i veckan trots att det fästzon-spannet möjligen är korrekt för nån med halva min kroppsvikt ... . Lite magi finns det i skidor, jag tycker man har underskattat analysen av hur glidzonernas utformning och deras dynamik påverkar glidet i olika fören)

Jo, det är ju så. Polarn hade ett par gamla Kneissl skateskidor (som bland annat gick OS i Lillehammer innan han fick tag på dom) som gled ifrån allt annat oavsett vad det vallade med för flourhokuspokus. Bra skida, blå Rex och Innovax Beta var allt som behövdes tydligen!
Link to comment
Share on other sites

Även vallningsfria kan ju ha t ex mindre lyckade glidzoner, eller mindre bra struktur på glidytorna. Att ett visst par "päls-skidor" aldrig går riktigt bra är väl egentligen inte konstigare än att vissa vanliga skidpar helt enkelt inte går riktigt bra oavsett förhållande.

 

(Som mina rea-inköpta Hypersonic jag hade på dagens lunchpass. Duger bara till träning och glider alltid sämre än alla andra par trots samma preppning. Varken bra i kallföre, varmföre, mjuk, hårt, klister eller ovallat)

Ja skidor är spännande. Själv har jag ett par hypersonic (ok, det är min brors men han kommer aldrig få tillbaks dem) som glider riktigt sjukt bra i kallt före. Också köpta på Alewalds

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Även vallningsfria kan ju ha t ex mindre lyckade glidzoner, eller mindre bra struktur på glidytorna. Att ett visst par "päls-skidor" aldrig går riktigt bra är väl egentligen inte konstigare än att vissa vanliga skidpar helt enkelt inte går riktigt bra oavsett förhållande.

 

(Som mina rea-inköpta Hypersonic jag hade på dagens lunchpass. Duger bara till träning och glider alltid sämre än alla andra par trots samma preppning. Varken bra i kallföre, varmföre, mjuk, hårt, klister eller ovallat)

Hej, har du fått nån fart på dina Hypersonic? Jag har också ett par Hypersonic 16/17 med vad jag kan förstå rätt spann, de glider oerhört dåligt hur jag än preparerar går mina gamla Salomon EQ9 mycket bättre i alla fören, även vid stakning och blanka skidor. Salomonskidorna: en alldeles för låg och en med belagsläpp.. Jag har slipat om och preppat på alla sätt utan förbättring, ska jag ge upp å ha dem för träning i skräpfören? Tanken var finskida för lopp i kallföre :-(

Link to comment
Share on other sites

Hej, har du fått nån fart på dina Hypersonic? Jag har också ett par Hypersonic 16/17 med vad jag kan förstå rätt spann, de glider oerhört dåligt hur jag än preparerar går mina gamla Salomon EQ9 mycket bättre i alla fören, även vid stakning och blanka skidor. Salomonskidorna: en alldeles för låg och en med belagsläpp.. Jag har slipat om och preppat på alla sätt utan förbättring, ska jag ge upp å ha dem för träning i skräpfören? Tanken var finskida för lopp i kallföre :-(

Nej, de har hopplösa tryckpunkter och nyper fast i allt utom is. Låång glidzon fram med hårdast tryck längst fram. Men de var billiga och ger bra träningsbelastning. Tänker att de ska bli riktigt slitna snabbt så jag kan slänga dem

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...