Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad håller ni fart fart på olika distanser?


Tenn

Recommended Posts

Som ämnet lyder.. 

 

jag undrar hur ni kör på olika distanser (givet hyfsat bra före). 

Själv åker jag på ungefär samma medeltempo på 10km, 15km och 45km. Så min begränsning verkar snarare vara i åkhastighet än kondition.

Men på Vasaloppet så går det inte att hålla det tempot och jag får mer än 1min/km långsammare tempo..

 

 

Är det någon annan som upplever samma symptom och varför blir det så här?

Är det vanligt eller är det just för att vasaloppet är vasaloppet och jag måste sida mig längre fram för att kunna åka på? 

Link to comment
Share on other sites

För mig är det stor skillnad mellan km/tid på 10 km, 45 km och 90 km. På 10 km kan jag ligga på riktigt hårt och ligga på A3 pulshela tiden om jag värmt upp innan. Det kan jag inte på 45 km och jag ligger ännu lägre i puls och km/fart på Vasaloppet.

 

Ja det låter ju mer vettigt som det borde vara. Jag måste nog försöka pressa mig mer på kortare distanser och få upp farten. Kanske är min stakfrekvens som är för dålig. 

Finns det någon bra app man kan mäta det med direkt i telefonen? 

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma "problem", svårt att åka snabbt på korta distanser, blir ungefär samma fart på ett 10 km snabbt träningspass som 40 km tävling. Det sägs att ju äldre man är desto mer av en långdistansåkare blir man, vet inte om det stämmer, själv är jag 43.

Har också hört något om Röda och vita muskelfibrer där de röda ska vara mer långsamma (bättre på lång distans), har väl kanske och göra med både träningsbakgrund och genetik, finns säkert de som kan det där!

 

Det som har hjälpt mig en hel del är intervallträning.

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara så att man kanske är nöjd med sin tävlingshastighet men inte sin uthållighet?

Jag skulle verkligen vilja köra snabbare men på Vasaloppet är det i första hand min uthållighet som inte räcker till. Intervaller i all ära men de räcker inte (egentligen är det väl snabbdistansen som ger minst? Intervall+långpass är dashit för mig i löpning åtminstone).

 

Så mitt tips är att variera intervaller med längre och lugnare pass (de duktigaste behöver knappast den här typen av tips?)

Link to comment
Share on other sites

Håller med knappen. Variera intervallpass med långpass är nog rätt medicin för att åka snabbare på alla distanser. Personligen behöver jag/vill jag förbättra mig både på korta distanser och på Vasaloppet. På vasaloppet är det främst uthålligheten som är min svaghet.
Link to comment
Share on other sites

Tack för många bra svar. 

Jag har beställt en RaceFox nu och det ska bli intressant att se vart man ligger i matrisen! Jag misstänker att stakfrekvens och stabilitet kan vara några av mina svagare kort för att få upp fart och sen hålla den.

 

Det kan också vara att min kondition tillåter mig att köra i x fart och den kan jag hålla länge men ökar jag lite så orkar jag inte alls. Är det också intervallträning eller hur höjer man sin maxkapacitet på det sättet? 

 

Angående min åkning så började jag åka skidor 2012 och har åkt Vasaloppet 3 gånger -13 (led 8), -14 (led 7), -16 (led 6). tiderna har legat på 8:50 som sämst och 8:04 (2014) som bäst.

Som ni ser så är jag ingen elitåkare direkt men tycker ändå att jag borde kunna komma ner mot 7h då jag håller strax över 6h tempo på seedningslopp och i princip samma tempo på kortare träningspass. Det verkar vara nära min maxhastighet både på kort och medellång distans och ökar jag lite grann så går jag in i väggen.

 

Men sen går Vasaloppen aldrig lika bra som seedningsloppen då jag tycker att jag aldrig får nåt flyt i åkningen. måste hela tiden byta spår eller staka i långa köer och ofta helt utan skidspår. Det är ju rätt knäckande psykiskt så klart när man inte kan åka som man vill. 

 

Ska ut å träna mer intervaller nu å se om jag kan få upp farten lite till så jag kanske kan seeda upp mig till 5:an i år =)

Link to comment
Share on other sites

Håller med Greatski: Du behöver nog variera ditt tempo. Enklaste sättet är väl bara att höja tempot lite. Om du inte tränar mer än 10-15 timmar/vecka så tror jag mkt på att prioritera kvalitetspassen, köra lite hårdare på passen. Klart det är mysigt att vara ute på 2-4 h A1-pass men det ger nog inte jättemkt om du vill förbättra dina tävlingstider. Mer "mellanmjölk-pass"=strax under eller på tävlingsfart

Link to comment
Share on other sites

Ju längre bak du står i Vasaloppet desto svårare att åka skidor, så är det. Stakningen krävs där spåren är obefintliga eller lössnön omöjliggör fäste, mer än man tror även om diagonalkapacitet hjälper de flesta att klara hela distansen.

 

Om du vill öka maxkapacitet är det just överfart du ska träna  (för fort och kortare än du tänkt tävla = intervall) om du ska träna uthållighet ska du träna lägre fart än tävlingsfart och så länge det går... helst över 3 timmarspass, gärna 4-timmars eller kanske ännu längre om det går (behövs nog inte så ofta).

 

Tekniken hjälper dig mycket i skidåkning, inte bara att kötta på. Så om du får med dig tekniken samtidigt så vinner du dubbelt.

Kan vara svårt att få stakningen att bli bra i långpassen, åtminstone orkar inte jag gå upp på tå i flera timmar... jag sjunker ihop...

Överfarten är också en svaghet så spurter är inte min starka sida men å andra sidan är uthålligheten mer nyckelfaktor för mig än spurtförmågan, jag ligger långt under min maxkapacitet i fart på vasaloppet.

 

Fö rmin del (står i 5:an) så är det just uthålligheten som är den största svagheten och det jag fokuserar på i min träning.

Teknik och intervall i senare prioordning.

Menom jag hade haft mer tid... då hade det blivit varannat pass intervall och varannat 3-4 timmarspass (veckodos skidträning).

Link to comment
Share on other sites

Jag har oftast som plan att jag ska åka x antal varv i spåret och allt som oftast har jag en grov plan för vilket tempo jag ska hålla. Sen kickar tävlingsdjävulen in och förvandlar alla pass till intervallpass eftersom jag inte kan låta bli att tävla mot allt och alla som rör sig i spåren. Hittar jag ett bra tempo som ska hålla för 3 mils körning så kommer jag förr eller senare inom synhåll för någon annan åkare. Då skruvar jag upp tempot en aning för att komma ikapp fortare. Sen när man har kört om kan man ju inte slå ner på takten, det vore ju larvigt. Och så där håller det på tills jag kroknar. Lite fånigt beteende men det ger bra träning trots allt. (Så länge jag ger mig fan på att den förutbestämda distansen måste avklaras i alla fall.)

 

Fånigt beteende men det håller mig motiverad i det eviga snurrandet på den 2,5 km korta konstsnöslingan. 

Link to comment
Share on other sites

Då körde jag lite intervaller (1min max x 1min långsamt) igår kväll och kan konstatera att det som händer är att pulsen går upp och jag blir trött men farten ökar inte speciellt mycket =).

Jag måste åka väldigt ineffektivt när jag försöker få upp farten. Jag kan alltså åka runt nån form av tröskelvärde rätt länge men om jag går över det som ökar farten minimalt men jag går in i väggen fort.

 

Ni som åker snabbt om ni försöker sprinta, hur gör ni? 

Åker ni precis som som vanligt fast kraftigare tag oftare eller har ni en annan teknik när ni kör fort?

Link to comment
Share on other sites

Ja, kraftigare tag och snabbare frekvens. Vid ren sprint/spurt blir nog tekniken lite annorlunda också, mer upp på tå tex.

Men jag förstår ditt dilemma, har man inte bra teknik, så blir det ju sannolikt ännu sämre med högre fart,

eller som du säger, svårt att ens få till en fartökning.

Link to comment
Share on other sites

Då körde jag lite intervaller (1min max x 1min långsamt) igår kväll och kan konstatera att det som händer är att pulsen går upp och jag blir trött men farten ökar inte speciellt mycket =).

Jag måste åka väldigt ineffektivt när jag försöker få upp farten. Jag kan alltså åka runt nån form av tröskelvärde rätt länge men om jag går över det som ökar farten minimalt men jag går in i väggen fort.

 

Ni som åker snabbt om ni försöker sprinta, hur gör ni? 

Åker ni precis som som vanligt fast kraftigare tag oftare eller har ni en annan teknik när ni kör fort?

Jag hade länge problem med att jag inte låste armarna tillräckligt bra. Upp med all kroppstyngd, sen sänkte jag ned den igen och tog ett vanligt drag med armarna. Ineffektivt och energikrävande. Jag brukar ta ett pass då och då där jag verkligen koncentrerar mig på att sätta tekniken rätt i stakningen. Farten spelar ingen roll då utan bara lugnt och fint få till rörelsen. Plötsligt kommer mjölksyran i magen, då har du hittat rätt. En annan grej jag ofta missar är att jag sjunker ihop när jag blir lite trött. Då kommer jag inte fram ordentligt i nästa stavtag och det blir ännu sämre fart. 

Link to comment
Share on other sites

Lite återkoppling här då. 

Skaffade som sagt den där RaceFox grejen och har kört ett pass på skidor och ett på SkiErg.

Först en liten notis om själva mojängen och appen. Mitt exemplar är undermålig i hur den parkopplas till telefonen. Hade parat ihop den och sedan startat en övning för att upptäcka att telefonen inte var ihop-parad med pulsmätaren. Gjorde om proceduren och såg i appen att den var ihop-parad. Efter övningen, inget resultat. De hade tappat kopplingen igen. 

3:e gången funkade det och jag körde ett test samt en övning för attack. 

 

Stabilitet 2,6. 2,9 (spåret var nog för kuperat med för mycket folk)

Frekvens 42. 42 (kan nog stämma. Jag borde öka min frekvens lite)

Attack 8,7. 10.6 (får nog träna upp min attack)

Båltryck 19,2. 25,3  (tror jag inte på med tanke på att eliten ska ligga runt 25)

 

Testade även på gymmet med skierg: 

Tog flera försök att få RaceFoxen att dyka upp i appen. Den är parad sen förut men vägrade dyka upp när jag försökte starta ett pass. Efter 3:e omparningen så kunde jag starta ett pass. 

 

Stabilitet 4,3. 4,5 (mycket lättare att repetera på maskinen än i spåret)

Frekvens 48. 53 (Det är jobbigt för mig att hålla den frekvensen men bra att veta vad det "kostar" att staka på)

Attack 12,7. 13,1 (Här är nog en sak jag kan träna på. Det är jobbigt att hålla attacken varje repetition)

Båltryck 30,3. 32,3  (tror jag inte ett dugg på med tanke på att eliten ska ligga runt 25)

 

Så ja det verkar vara en bra idé men jag tycker inte produkten är färdig. Den kopplar inte upp sig som den ska och gränssnittet är inte intuitivt med tydliga instruktioner och live feedback. skulle kunna göra en lång lista på saker som måste förbättras. 

MEN!! jag får ändå ut nyttig data som kommer att fortsätta titta på för att göra träningen roligare och mer inriktad på specifika moment.

Sen är frågan, hur mycket kan man lita på värdena? T.ex. uppmätt båltryck tror jag inte ett dugg på.

 
Hur känns det när jag tränar då? 
När jag fokuserar specifikt på frekvens eller t.ex. attack så är det märkbart jobbigare att åka. Jag förstår att jag måste höja min kondition och troligen teknik för att kunna bibehålla den frekvensen och attacken under ett helt lopp. Dit har jag en lång väg. Helt enkelt inga lätta genvägar utan mer hårt arbete.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag hade länge problem med att jag inte låste armarna tillräckligt bra. Upp med all kroppstyngd, sen sänkte jag ned den igen och tog ett vanligt drag med armarna. Ineffektivt och energikrävande. Jag brukar ta ett pass då och då där jag verkligen koncentrerar mig på att sätta tekniken rätt i stakningen. Farten spelar ingen roll då utan bara lugnt och fint få till rörelsen. Plötsligt kommer mjölksyran i magen, då har du hittat rätt. En annan grej jag ofta missar är att jag sjunker ihop när jag blir lite trött. Då kommer jag inte fram ordentligt i nästa stavtag och det blir ännu sämre fart.

 

Kan du beskriva lite mer om stakningen / känslan runt det att få till mjölksyran i magen. Har aldrig riktigt märkt det og jag har lite samma problem som OP: kan mata på länge (ÖS runt 6:15), men inte riktigt snabbare på en 15 km. Jag tror det kan bero att jag inte åker rätt, inte lyftar hälarne osv, men är rimlig på att åka energieffektivt.

 

Tacksam på tips / länkar på stakningen!

Link to comment
Share on other sites

Kan du beskriva lite mer om stakningen / känslan runt det att få till mjölksyran i magen. Har aldrig riktigt märkt det og jag har lite samma problem som OP: kan mata på länge (ÖS runt 6:15), men inte riktigt snabbare på en 15 km. Jag tror det kan bero att jag inte åker rätt, inte lyftar hälarne osv, men är rimlig på att åka energieffektivt.

 

Tacksam på tips / länkar på stakningen!

 

I den här tråden finns det lite mer. http://www.skidforum.se/index.php/topic/12859-stakning-baksida-axel/

 

Den här videon tycker jag är bra också: 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag tillåter mig själv att svare mig själv om double poling teknik, då jag nå har hittat en video som förklarer (för mig) exakt vad jag aldirg riktigt förstod innan:

http://crosscountryskitechnique.com/little-known-truth-of-powerful-double-poling/

 

Det är poängen med upp/ner mer än fram / tillbaks som hjälpte mig. Har nå testad öå två pass och öj vad det går! Och då kommer även känslan i magen efter ett tag!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Klassiskt (i princip 100% stakning):

 

Med 3:or drygt 17 km/h på ett lätt pass ca 130 i medelpuls på sommarväglag och landsväg (ok asfalt).

 

På vintern varierar föret så mycket och mina skidor är skrot så det blir som att ha 4:or ungefär när det är normalföre. Jag vill inte lägga tid på vallning alls och jag vill inte förstöra naturen med fluor heller.

 

Skejt:

 

Med 3:or ca 19-20 km/h på landsväg. Tror det beror på till stor del på att halvdålig asfalt gör betydligt större utslag på skejt än i klassiskt och att jag ibland måste ut i vägkanten och staka vid möte, och det går klart långsammare än att staka med klassiska skidor. En annan faktor kan vara att man tar mer vind när man skejtar och att det gör större utslag när det inte är skog.

 

På vintern har jag det ibland lite svårt att hantera föret. Jag vill verkligen ha hårda spår för annars är jag inte så mycket snabbare än om jag åker klassiskt i spåret bredvid: kanske 10% snabbare i skejt i så fall. Det normala är att skejt är ca 15% snabbare för eliten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...