Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2007


Mackan1982

Recommended Posts

Hej,

 

Är ny medlem här, har följt Era intressanta diskussioner en tid men tyckte nu att det var dags att bli medlem också!

 

Hur har Vasaloppet gått för Er? Jag är en totalnybörjare på detta område, stod för första gången på längdskidor juldagen 2005 efter ett vad om att åka Vasan 06. Slutade i fjol på en tid på runt 08.45 och en placering på runt 7600. I år kom jag in efter 06.26 och slutade på en placering på 2674, vilken jag får väl vara ganska nöjd med. Har haft superglid under hela loppet men tyvärr inget fäste, så det blev nio mils stakande idag. Skön dag ändå med otroligt fina spår, synd som sagt bara på fästet!

 

Nu gäller det att öka träningsdosen inför nästa år!

 

Hur har det gått för Er övriga?

 

Marcus

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Ja då var det dax att lämna rapport.... =)

 

Hamnade på tiden 5.42 vilket gav 1.305:e plats. Hade som drömmål topp 1.000. Hade velat ha bättre spår för att nå dig då jag är en bättre diagonalåkare än stakare. Känner mig nöjd ändå.

 

Hade bra fäste uppför 1:a stigningen och låg runt 1.000:e plats i Smågan. Tog det lite lugnare enl plan fram till Risbergsbackarna där jag stannade för att bättra på fästet. Hade ok fäste upp men sen var det borta. Tog beslut att enbart staka resten av loppet. Kände mig superfräsch uppe i Hökberg men all uppförsstakning tog ut sin rätt väl framme i Eldris där jag kände mig sliten. Lyckades ändå samla krafterna att haka på ett gäng hela vägen till mål där jag på upploppet tokstakade om 5-6 st =) Kände mig mycket fräschare i mål i år än förra året.

 

Körde ju även ÖS på måndagen i tidernas trögaste före (tiden 7.05). Körde då med 174cm stavar istället för mina "normala" 158cm". Även fast jag inte gick för fullt (ca 80%) så blev jag grymt sliten i armbågarna och armbågslederna. Förmodligen p.g.a det tröga föret i kompination med långa stavar. Hade känningar hela veckan varför jag körde med 158cm stavarna på VL. I efterhand var nog det ett klokt beslut. Kommer i framtiden att mixa stavarna beroende på före och längd på loppen.

 

Testade "Australien-kostladdning" inför bägge loppen och det funkade toppenbra. Kommer köra så framöver.

 

Hur har det gått för alla andra VL nördar?

Link to comment
Share on other sites

Tja, gick in i väggen för första gången i mitt liv, intressant, låg på placering 1140 och uppåtgående inför Oxbergsbacken, inte mer ansträngd än vanligt, tog en kisspaus och tappade 500 placeringar in till mål på tid 5:52.

 

Lärdom: Det finns inga genvägar, räcker inte med 5 långpass över 1,5 timmar i februari och i övrigt bra träning från vecka 4 och framåt, om man tränat under 2 timmar i veckan resten av året.

 

Sammanfattning: Djävligt nöjd, trodde jag låg på typ 1700 när jag gick in i väggen, blev förvånad när jag kom till Eldris och de sa att det var placeringar 1500. Jag som har trakaserat Mario när han utnyttjade vallastationen i Hökberg "bara att staka in har jag sagt", men den är väldigt bra om man är helt stum i armarna, sedan är det bara att diagonala och staka med frånskjut in.

 

Skidor: Inget fäste dåligt glid, fästet förstår jag, men inte glidet, LJO3 struktur HF8 samt FC8, brukar har bra glid. Ni som kört ovallat, vad hade in för glid?

Link to comment
Share on other sites

VL-debut för min del. Klarade målet topp-1000 med några hundra platsers marginal så jag är nöjd. Noll fäste som de flesta, men struntade i omvallning av tidsskäl - tror det var rätt beslut.

 

Körde stålsicklat och gled varken bättre eller sämre än andra. Eller: kanske litet sämre i början, men det kan lika gärna ha varit de extra lager VR50 som jag la på i panik i startfållan ;) Mot slutet tyckte jag inte att det var nån skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Skidor: Inget fäste dåligt glid, fästet förstår jag, men inte glidet, LJO3 struktur HF8 samt FC8, brukar har bra glid. Ni som kört ovallat, vad hade in för glid?

Jag körde stålsicklat.

Precis som BolJohan panikla jag på Skigo +3/-2 fluorkicker i starten. Hade ok glid i början och på de ställen där det fanns snö i spåren. När det blev isiga spår (allt nedför) "högg/bromsade" skidorna och väldigt många gled om mig. Upplevde att jag hade sämre glid än de flesta omkring mig. Osäker på om det beror på sicklingen eller fästet. Testade skidorna tillsammans med några kompisar på lör e.m i Evertsberg och hade då klart bäst skidor (superglid). Ena kompisen som lämnat in skidorna för "superglid" hade sämst glid. Det komiska är att han under VL hade han grymt bra glid, bäst av alla han åkte med (han kom in 1min efter mig, plockade in bl.a 4min från Eldris....)

 

Vore intressant att få lite kommentarer från er vad dåligt glid på is kan bero på? kan det vara fästet eller glidet?

Link to comment
Share on other sites

Tja, gick in i väggen för första gången i mitt liv, intressant, låg på placering 1140 och uppåtgående inför Oxbergsbacken, inte mer ansträngd än vanligt, tog en kisspaus och tappade 500 placeringar in till mål på tid 5:52.

 

Lärdom: Det finns inga genvägar, räcker inte med 5 långpass över 1,5 timmar i februari och i övrigt bra träning från vecka 4 och framåt, om man tränat under 2 timmar i veckan resten av året.

 

Sammanfattning: Djävligt nöjd, trodde jag låg på typ 1700 när jag gick in i väggen, blev förvånad när jag kom till Eldris och de sa att det var placeringar 1500. Jag som har trakaserat Mario när han utnyttjade vallastationen i Hökberg "bara att staka in har jag sagt", men den är väldigt bra om man är helt stum i armarna, sedan är det bara att diagonala och staka med frånskjut in.

 

Skidor: Inget fäste dåligt glid, fästet förstår jag, men inte glidet, LJO3 struktur HF8 samt FC8, brukar har bra glid. Ni som kört ovallat, vad hade in för glid?

har svårt att tänka mig att glidet skulle ha varit något fel, lk02 kanske va lite väl grovt men med HF8 och FC8 måste ju ha varit perfetk. Villket vallajärn har du?

Link to comment
Share on other sites

Vore intressant att få lite kommentarer från er vad dåligt glid på is kan bero på? kan det vara fästet eller glidet?

Rent logiskt borde fästet ha minst betydelse på is, det är hårt och spannet borde därför ligga fritt, sedan så finns det nog ingen valla som "hugger" i is.

 

Min slutssats: Stålsicklat är inte optimalt i isiga spår.

Link to comment
Share on other sites

Vore intressant att få lite kommentarer från er vad dåligt glid på is kan bero på? kan det vara fästet eller glidet?

Rent logiskt borde fästet ha minst betydelse på is' date=' det är hårt och spannet borde därför ligga fritt, sedan så finns det nog ingen valla som "hugger" i is.

 

Min slutssats: Stålsicklat är inte optimalt i isiga spår.[/quote']

Kan man "fixa" det genom att lägga olika strukturer?

Jag hade RS-rillat 2st halvhårda bak+fram 0.5 och 1.0.

Link to comment
Share on other sites

Skidor: Inget fäste dåligt glid' date=' fästet förstår jag, men inte glidet, LJO3 struktur HF8 samt FC8, brukar har bra glid. Ni som kört ovallat, vad hade in för glid?[/quote']

Jag körde stålsicklat.

Precis som BolJohan panikla jag på Skigo +3/-2 fluorkicker i starten. Hade ok glid i början och på de ställen där det fanns snö i spåren. När det blev isiga spår (allt nedför) "högg/bromsade" skidorna och väldigt många gled om mig. Upplevde att jag hade sämre glid än de flesta omkring mig. Osäker på om det beror på sicklingen eller fästet. Testade skidorna tillsammans med några kompisar på lör e.m i Evertsberg och hade då klart bäst skidor (superglid). Ena kompisen som lämnat in skidorna för "superglid" hade sämst glid. Det komiska är att han under VL hade han grymt bra glid, bäst av alla han åkte med (han kom in 1min efter mig, plockade in bl.a 4min från Eldris....)

 

Vore intressant att få lite kommentarer från er vad dåligt glid på is kan bero på? kan det vara fästet eller glidet?

Flourkicker ... Den ligger och samlar damm i min vallabox ... Ger aldrig något fäste och kan ha tendens att frysa i även om den är bättre än gul special. Men som Rotebrostakaren sa. En burkvalla borde inte hugga på is även om den fryser i (såvida du inte la väldigt tjockt). Klister däremot kan hugga ibland. Tror alltså inte det var fästvallan på de isiga partierna. Det låter lite som att dina skidor sög fast så det skulle kunna vara strukturen. Kanske du skulle rillat hårdare, men 1 mm borde ju räcka. Tycker själv att stålsicklat gett bra släpp i is om än jag tycker de har svårt att konkurrera mot ett vallat par. Låg det någon nysnö eller blötare snö på isen? Då tycker jag stålsicklat suger fast mer.

Link to comment
Share on other sites

Min slutssats: Stålsicklat är inte optimalt i isiga spår.

Kan man "fixa" det genom att lägga olika strukturer?

Jag hade RS-rillat 2st halvhårda bak+fram 0.5 och 1.0.

Jag hade också RS-rillat' date=' enligt deras rekommendationer:

[i']2-4 ggr RAK 1,0 på bakre zon + 2 ggr med RAK 0,5 bak och fram, + 2-6 ggr RAK 0,3 med lätt tryck över båda glid zonerna. Blanka sedan = platta till topparna så ni får en platt yta (lätt tryck) Polera [/i]

Link to comment
Share on other sites

Vore intressant att få lite kommentarer från er vad dåligt glid på is kan bero på? kan det vara fästet eller glidet?

Rent logiskt borde fästet ha minst betydelse på is' date=' det är hårt och spannet borde därför ligga fritt, sedan så finns det nog ingen valla som "hugger" i is.

 

Min slutssats: Stålsicklat är inte optimalt i isiga spår.[/quote']

Upplever man att det hugger så lär det ju knappast vara belaget, vallat eller ovallat, utan fästet.

 

Har man ett fäste som biter bra och man har lagt på lite för mycket så är det klart att det kan hugga då och då. Vi pratar ju om zoner på 0,1 , 0,2 och över 0,3 mm. Det är ju inte mycket och ingen åker ju helt "ogungat" utan fästet åker ned lite då och då. Det var ju flera som upplevde att det är ett satans bett i Skigos gula.

 

En som jag känner, som åkte stålsicklat btw, märkte att ingen ville åka i det isiga spåret längst till höger. När han gjorde då det så upplevde han ingen större skillnad. Det var t.o.m så att han låg kvar i det. Om det var för att det var bättre för honom eller om det var för att det var färre folk kommer jag inte ihåg. Han körde enligt Swix rekommendationer och hade faktiskt superfäste och superglid.

 

Min slutsats: Har lite för lite fakta för att kunna dra ngn slutsats utan det är mera halvkvalifikativa gissningar! :-)

 

De som fortfarande har liknande spår i närheten och hade skidor som högg kan ju åka ut och prova. Först med det fästet som Ni hade under loppet och sen tar Ni bara bort det och testar igen.

Link to comment
Share on other sites

har svårt att tänka mig att glidet skulle ha varit något fel' date=' lk02 kanske va lite väl grovt men med HF8 och FC8 måste ju ha varit perfetk. Villket vallajärn har du?[/quote']

Ett hederligt SWIX järn, spelar det någon roll? Huvudsaken pulvret smälter, eller?

Jäkla skillnad med riktigt järn. resultatsmässigt ett vanligt järn orkar inte hålla optimal värme lätt att man värmer på för hårt. gör motionärsklassikerna gnuggar järnet mot skidan för att uppnå önskad värme.

 

när ja lägger pulver så drar ja järnet med 1-1,45cm/per sekund över skidan perfekt jämt resultat det är svårt att uppnå det med ett enkare järn.

Link to comment
Share on other sites

Vore intressant att få lite kommentarer från er vad dåligt glid på is kan bero på? kan det vara fästet eller glidet?

Rent logiskt borde fästet ha minst betydelse på is' date=' det är hårt och spannet borde därför ligga fritt, sedan så finns det nog ingen valla som "hugger" i is.

 

Min slutssats: Stålsicklat är inte optimalt i isiga spår.[/quote']

Kan man "fixa" det genom att lägga olika strukturer?

Jag hade RS-rillat 2st halvhårda bak+fram 0.5 och 1.0.

det går och va mer vanligt för några år sedan att manhade typ lj01 fram 02 bak m.m.

Link to comment
Share on other sites

har svårt att tänka mig att glidet skulle ha varit något fel' date=' lk02 kanske va lite väl grovt men med HF8 och FC8 måste ju ha varit perfetk. Villket vallajärn har du?[/quote']

Ett hederligt SWIX järn, spelar det någon roll? Huvudsaken pulvret smälter, eller?

Jäkla skillnad med riktigt järn. resultatsmässigt ett vanligt järn orkar inte hålla optimal värme lätt att man värmer på för hårt. gör motionärsklassikerna gnuggar järnet mot skidan för att uppnå önskad värme.

 

när ja lägger pulver så drar ja järnet med 1-1,45cm/per sekund över skidan perfekt jämt resultat det är svårt att uppnå det med ett enkare järn.

Jag trodde att faran var inte att den dagens vallning blir dålig om man värmer för hårt, utan att faran är att man bränner belaget och framtida vallningar blir dåliga. Mina första försök att pulvervalla var jag för försiktig, nu har jag sett "proffs" och de bränner på rätt bra. FC8 tycker jag är ganska enkel, FC7 däremot tycker jag känns något olustig eftersom man måste ha väldigt varmt järn.

Link to comment
Share on other sites

Det som jag tror man kan konstatera med årets före - är att stålsicklat har en tendens att vid just blanka spår att suga fast.

Det jag idag misstänker att den stålsicklade ytan blir för mycket kontaktyta även om man lägger in raka strukturer och tar bort mycket kontaktyta.

Den raka stålsicklade ytan ligger i hela vägen och skapar mycket kontakt. Kanske tom kapillärkraft kan förekomma.

Jag har en känsla för att man på stålsicklat i varma fören skulle vilja ta bort även kontaktyta inte bara längsmed utan även bryta utav tvärsöver.

 

(Så kanske för just fören med stort vatteninnehåll i snön - så kan det finnas en anledning att göra det jag inte gillar - lägga fiskbenstruktur eller som jag brukar kalla det - brutna raka)

Link to comment
Share on other sites

Placering: 177

Tid: ~8 min efter (låter bra eller hur :=) )

 

Helt ok nöjd efter förutsättningarna, kände mig helt slut mellan Smågan och Mångsbodarna och fick slita men när vi "kom ikapp" tätklungan och det blev lugn åkning och en himla massa plogning började kroppen att vakna till....

 

Vallning

 

Struktur: R20

 

Glid:

BWLF*2

SF60*1 (~som Start HF60)

Vauhti Zerofox

 

Fäste:

1*Toko Basewax invärmt

1*VR45

1*VR50

1*Röd Vauhti (under trampet)

1*VR50

2*VR45

 

Kommentar:

Absolut noll fäste -> försökte diagonala i första backen men det tog mer på armarna än att staka, blev 85km stakning och 4 kilometer saxning/skidlöpning

 

Hade riktigt bra glid första halvan för att sedan ha ungefär medel (frångliden av några/bättre än några) senare delen av loppet -> skulle kanske fått hjälp av en liten rillning där.

Link to comment
Share on other sites

Tja' date=' gick in i väggen för första gången i mitt liv, intressant, låg på placering 1140 och uppåtgående inför Oxbergsbacken, inte mer ansträngd än vanligt, tog en kisspaus och tappade 500 placeringar in till mål på tid 5:52.

 

Lärdom: Det finns inga genvägar, räcker inte med 5 långpass över 1,5 timmar i februari och i övrigt bra träning från vecka 4 och framåt, om man tränat under 2 timmar i veckan resten av året.

 

Sammanfattning: Djävligt nöjd, trodde jag låg på typ 1700 när jag gick in i väggen, blev förvånad när jag kom till Eldris och de sa att det var placeringar 1500. Jag som har trakaserat Mario när han utnyttjade vallastationen i Hökberg "bara att staka in har jag sagt", men den är väldigt bra om man är helt stum i armarna, sedan är det bara att diagonala och staka med frånskjut in.

 

Skidor: Inget fäste dåligt glid, fästet förstår jag, men inte glidet, LJO3 struktur HF8 samt FC8, brukar har bra glid. Ni som kört ovallat, vad hade in för glid?[/quote']

har svårt att tänka mig att glidet skulle ha varit något fel, lk02 kanske va lite väl grovt men med HF8 och FC8 måste ju ha varit perfetk. Villket vallajärn har du?

#Finn2:

Skulle du kunna beskriva hur du lägger på pulver och skillnaderna mellan om du lägger kallpulver (t.ex. FC7) och mellantemp-pulver (t.ex. fc8). Temperatur på järnet? Hur snabbt du drar över järnet? Om pulvret smällts ut helt och om de bildas stjärnor? Vilka borstar du använder och i vilken ordning samt om du borstar många drag etc? Vilken yta blir det på belaget (blank, matt)?

Jag har åkt på många olika pulver, men tycker att jag sällan får något riktigt lyft jämfört med enbart hf-parraffin, bortsett från när snön är fuktig eller blöt. Så förmodligen är det något med mitt sätt att lägga på pulvret som inte är helt bra.

 

Min vasavallning:

Glid: 70% HF8, 30% LF4. (Hade även ett par med HF8+FC8 uppvallat, men gick klart sämre vid test på startrakan före start.)

Fäste:

1 lager Toko Base invärmt.

1 lager Magnar 3 invärmt.

3 lager Magnar 4

2 lager Magnar 3

2 tunna lager Top Violett.

Link to comment
Share on other sites

Placering: 177

Tid: ~8 min efter (låter bra eller hur :=) )

 

Kommentar:

Absolut noll fäste -> försökte diagonala i första backen men det tog mer på armarna än att staka, blev 85km stakning och 4 kilometer saxning/skidlöpning

Nu förstår jag du var så mycket före, du genade en kilometer, själv åkte jag 90, minst:), imponerande att komma 8 minuter efter!!!! Grattis

Link to comment
Share on other sites

Skönt att det är över.

 

Vallade om fästet innan start så startbacken var inget problem, passerade Smågan och Mångsbodarna runt 1600e plats men vid det laget så var fästet sedan länge borta :(

 

Stannade och vallade om men min medtagna valla i Risbersbacken och det funkade i kanske 1 km, fick stanna på min nästa servicekontroll och köa fram till en burk med VR60 som faktiskt gav hyggligt fäste resten av loppet.

 

Vid Risberg hade jag tappat från runt 1600 till 2400 plats, ruskigt vad med folk som hinner om en på runt 10 minuter som omvallningarna tog.

 

Sen så funkade det bra och jag kunde hålla skaplig fart och var pigg in mål och körde upp mig till en 1875e plats precis under 6 timmar. Räknar jag bort stillestånds tiden för omvallning så skulle jag ha hamnat runt 1500 där jag varit 2005 och 2006.

 

Hade HF8 och FC8 som gav bra glid hela loppet.

 

Bara att gilla läget klarade i alla fall mig kvar i tredje ledet.

Link to comment
Share on other sites

Tuffaste vasaloppet hittills. Blev så mycket stakning att jag mattades på kraft mot slutet. Kunde inte diagonala mer än 20 min. Resten sax och stak (bara dubbel). Helt slut i mål.

 

Jag får ändå vara mycket nöjd. 2005,2006 och 2007 placering 10778,8785 och 5033.

Stämde också exakt med min "känsla" innan loppet, tiden 07:42 var dock lite sämre än jag hoppats, men föret var inte det mest optimala så jag får gå på placeringen. :-)

 

Lämnade bort mina skidor och kunde gå upp för första backen helt oberörd då det frös i lite under skidorna. Hade inte förbrukat en kolhydrat kändes det som. Var lite orolig att det inte skulle lossna. Tack och lov lossande detta sedan direkt när jag började staka. Mycket bra glid från Smågan och Mångsbodarna, men fick "panik" då jag hade "noll" fäste mot Risbergsbackarna. Jag vallade om i Risberg, kändes hopplöst att åka 4 mil till på noll i fäste, men tyvärr det blev inte bättre fäste för det, däremot blev glidet sämre. Detta kan bero på att fästvallan låg i men också på att spåren runt 11:00 blev betydligt mjukare och helt enkelt började förvinna så det var svårare att behålla farten.

 

Kunde inte diagonala ens om jag velat för spårena vara stora delar helt sönder"saxade" och hade "smält" i den varma temperaturen, Undrar vad det var mitt på dan?, kändes riktigt varmt ett tag. Mot slutet, några kilomter efter Eldris, blev spåren lite hårdare igen (förutom sista kilometern in mot Mora då de var mjuka igen).

 

Talade med flera under och efter loppet och det var nog få förunnat att ha bra fäste denna dag. Många som vallade om hade bättre fäste i 10 minuter, sedan försvann det igen.

Link to comment
Share on other sites

Bara att gilla läget klarade i alla fall mig kvar i tredje ledet.

Måste man inte bli topp 2000 för att få stå i led3?

 

 

Själv hade jag tunnt blått swixklister i botten, sedan vr55, vr45, 2-3 lager vr40 och precis innan start slängde jag på lite vr45. Hade som de flesta andra superfäste uppför första backen, tendenser till ifrysning. Sedan höll sig fästet hyfsat upp till Risberg, tog några i stigningarna dit, glidet var halvdåligt men ändå hyggligt. Efter Evertsberg hade jag tokdåligt glid. Folk flög förbi både till vänster och höger trots att jag kröp ihop allt jag kunde. tappade drygt 50 placeringar enbart i utförskörningen. Otroligt frustrerande. (Hade glidvallat med BWLF och Skigo Gul HF.) Sedan var det kört även med fästet, det gick riktigt tungt upp till oxberg där jag slängde i mig massor av sportdryck och även nån bulle. Fick faktiskt tillbaka krafterna en del på väg mot hökberg och fick en bra rygg så jag kunde trycka på bra till ungefär 6-7km kvar. Vid 4 kvar kom den riktiga väggen. Totalt färdig och kunde knappt stå upp, Hade bara ett fokus och det var att hela tiden ta mig framåt. Klarade mig i mål på strax under 5:15 och runt 620:e plats vilket jag trots allt känner mig rätt nöjd med. Vet inte riktigt varför det tar så där totalstopp helt plötlsligt, jag tycker jag hällde i mig massor av sportdryck hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Missade mitt mål att komma topp 500 och kom i mål på knappa 800, ngt sämre än -06.

 

Hade blandat VR 45 + VR 50 enl swix rekommendationer, som grund VG 35 + V20.

I startfållan panikvallning med mer VR 50 på topp. Ser mig om och överallt står medtävlare med kladdigare burkar i nävarna. Springer in i tältet och armbågar mig fram till swixbordet där jag rekommenderas VR 50.

 

Olle:-Den har jag redan.

Cool kille i spretfrisyr med förkläde:-Gamla eller?

Olle:-Vadå?

Killen:Den nya har inget silver i sig, helt annat bett, blir kalas.

 

3 lager valla till av den nya och en bit på väg till Smågan kunde jag konstatera att de 119 kronorna hade gjort mer nytta i Evertsbergssjön.

 

Värre ändå var att glidet var halvtaskigt från början för att bokstavligen tala suga mer och mer under loppets gång. Blev omgliden till höger och vänster.

Jag körde sicklat + borstat + rillat och under mina få mentalt klara stunder i loppet undrade jag om det dåliga glidet skulle skyllas på alla meningslösa fästvallalager, sicklingen eller kanske rillningen (RS-rillning enligt rek på hemsidan)

 

Intressant att du Gunde G upplevde lite av samma fenomen och Stevens har ju samma tankar.

 

Har enklaresport fått någon feedback på sina sicklingar?

 

Fler stålsicklare som vill kommentera sitt glid?

Link to comment
Share on other sites

Min slutssats: Stålsicklat är inte optimalt i isiga spår.

Kan man "fixa" det genom att lägga olika strukturer?

Jag hade RS-rillat 2st halvhårda bak+fram 0.5 och 1.0.

Jag hade också RS-rillat' date=' enligt deras rekommendationer:

[i']2-4 ggr RAK 1,0 på bakre zon + 2 ggr med RAK 0,5 bak och fram, + 2-6 ggr RAK 0,3 med lätt tryck över båda glid zonerna. Blanka sedan = platta till topparna så ni får en platt yta (lätt tryck) Polera [/i]

Jag åkte stålsicklat med 2 ggr med RAK 0,5 bak och fram, + 2 ggr RAK 0,3 bak och fram.

Upplevde att jag hade toppenglid hela loppet, det var inte många som gled om mig varken i början eller slutet. Glidet räddade mig helt klart igår eftersom jag som så många andra i princip hela loppet hade noll fäste trots 2 omvallningar.

 

Från start hade jag samma fästvalla som GundeG men utan panikpåläggningen av Skigo +2-3 vid starten. (från startled 5 går man upp för första backen så det var inga problem där.)

Strax före Risberg och innan Oxberg la jag på Skigo 0+4 utan effekt.

Jobbigaste Vasaloppet hitills, var helt slut i axlarna efter loppet men fick lite plåster på såren iform av både Prestationsmedalj, som iofs inte var svårt att få igår, och 10-årsmedalj.

Beträffande prestationsmedaljen berättade arrangören för mig att av 4000 medaljer de tryckt upp så gick 3997 åt. De var lätt nervösa när medaljrepet drogs.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...