Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips på stavar?


mulle

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

http://polder.se/sv/stavar/skidstavar/langdskidstavar/swix-polder-carbon-tbs/?group=prod_prod_grp-s1%2F1157 

 

Det är en bra stav. Jag har den och CT1 tycker inte det är speciellt stor skillnad. Den är lite tyngre och lite sämre pendel men der är en jättebra stav för pengarna. 

"Den är något mjukare än Swix CT1 Star, men starkare och det gör staven mer hållbar." Låter som CT2-rör?

Link to comment
Share on other sites

Jag har numera Pölderstaven i 150 cm, är själv ca 176 cm. Jag upplevde ökningen från 145 till 150 som oerhört positiv. Staven är obetydligt styvare än CT5 i 145 cm men betydligt lättare.

 

Summa summarum så är jag väldigt nöjd med Pölderstaven, CT2 eller vad det nu är så är den ändå lätt och har TBS och är tillräckligt styv för min stakning (stakar en del men är ingen stakåkare).

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte med en häromdagen som beklagade sig över att CT2n han använde var alldeles för mjuka och de var nog som pilbågar uppför. Och kusinen min beklagade sig över att de (Pölders stavar) var för tunga.

Så hade nog inte gått på tyngre eller mjukare än motsvarande CT1. Synd att det inte är närmare till Swix Concept Store där de hade CT1-rör för 100 kr/styck i somras. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte med en häromdagen som beklagade sig över att CT2n han använde var alldeles för mjuka och de var nog som pilbågar uppför. Och kusinen min beklagade sig över att de (Pölders stavar) var för tunga.

Så hade nog inte gått på tyngre eller mjukare än motsvarande CT1. Synd att det inte är närmare till Swix Concept Store där de hade CT1-rör för 100 kr/styck i somras. :)

Hur många dussin köpte du;-)

Link to comment
Share on other sites

Misstänksam som jag är måste jag säga att det sticker i ögonen att Pölder anger vikt, styvhet och styrka för de andra Swix-stavarna ner till åtmknstone CT4, men inte för sin specialvariant. "Något" mjukare, men starkare är en beskrivning som passar in på åtminstone ct 2, ct3 och ct4. Nu verkar ju många vara nöjda i och för sig. Men "ordinarie priset" på 2000 lär väl som brukligt vara en ren lögn. Det är ju bara Pölder som säljer modellen. Har han verkligen salufört den för det priset någon gång?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...