Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Juks i Vasan och Birken


larsbern

Recommended Posts

Gamla nyheter för den som har sprungit maratonlopp! Jag skulle dockha trott att det blev mer sällsynt när man kunde lätt och enkelt också se målfotot (och inte bara namn, nummer och tid på resultatlistan).

 

Men kanske är motivet ett annat än att vinna ett vad eller att göra intryck på ens svåger eller kollega? Man vill bara ha en bättre seedning (för ett annat lopp man skall åka på riktigt) eller inte förlora sin goda seedning (när man är p.g.a. olika orsak i dåligare kondition än normalt)?

 

Juks är det i alla fall - och inte minst helt fånigt!

Link to comment
Share on other sites

En annan företeelse, som jag tror förekommer, är att om någon blir sjuk, så hoppar en kompis in och åker i dennes namn. Men det är lite tvetydigt hur man skulle göra i ett sånt fall. Om ersättaren är på ung samma nivå, skulle det vara tänkbart, men om denne är avsevärt mycket bättre eller avsevärt sämre skulle jag inte kunna tänka mig det. Förutom att risken ökar att bli upptäckt vid en avsevärd skillnad i prestationsförmåga skulle jag varken vilja ha ett superbra resultat på falska grunder eller få mitt namn "utskämt" av ett dåligt resultat. Sen skulle inte jag kunna ta emot en årsmedalj, om jag inte åkt det antal lopp som stipuleras. I VL tror jag det var vanligare att ta över någon annans nr-lapp och åka i dennas namn, innan möjligheten fanns att köpa en ledig startplats.

 

Men att någon åker med två chips var en nyhet, men det fritar inte denna från ovanstående moraliska inskränkningar. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...