Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

VM i Lahtis 2017


larsbern

Recommended Posts

Om inte Falla tagit guld igår undrar jag om norrmännen publicerat detta:

http://www.langrenn.com/gullkampen-langrenn-norge-a-sverige-90-a-21.5965331-1743.html

 

Norge har bar missat guld i ett mästerskap; Turin 2006 medan Sverige gjort det nio gånger 1991-2015.

 

Kom ihåg citatet att det är tyska sponsorer som betalar för VM. Det borde oroa oss lite med tanke på diskussionen längd-skidskytte. Och vi kan tycka att längd är en viktig sport, men inom FIS är det t.ex. mer pengar i backhoppning  :blink:

 

Bra da at både hopping og kombinert er en del av VM. ;)  Tyskland er nærmest uslåelige i kombinert og er i dette øyeblikk beste nasjon i VM.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 157
  • Created
  • Last Reply

Jag har sett en del "soffexperter" på lite olika håll hävda att Haag inte borde ha varit med i VM-truppen, men det var ju kul att se idag att hon kunde ge svar på tal idag, och måste vara enorm lättnad för henne själv också, och härligt att se Kallas åkning också, förstås.  :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett en del "soffexperter" på lite olika håll hävda att Haag inte borde ha varit med i VM-truppen, men det var ju kul att se idag att hon kunde ge svar på tal idag, och måste vara enorm lättnad för henne själv också, och härligt att se Kallas åkning också, förstås.  :)

 

Kollar man resultatlistan så blir stafetten väldigt spännande på fredag. Kul!

Link to comment
Share on other sites

Förutom Björgen är det ingen av norskorna som är sådär tokbra på detta VM så att de självklart hänger av sin svenska eller finska,men Björgen kör väl tredje och avgör där eller klarar Kalla att gå med i 5km?

Vad tror ni om svenska laget ?
str 2:Ida, Hanna eller Ebba?

str 2:Anna
str 3:Charlotte

str 4: Stina

Link to comment
Share on other sites

Jauhojärvi bjuder Iversen på bastufest:

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/02/26/jauhojarvi-bjuder-iversen-pa-bastukalas-ta-med-lite-cider

"Ta med lite cider" - är det nån kod, ni som är finsktalande?

När, tror inte det. Han ville nog bara visa att incidenten är glömd nu, Jauhojärvi hade nog glömt det hela redan samma kväll och kunde glädjas åt bronset i finska vinterstudion och vid medaljcermonin. Det tog väl lite längre för iivo dock...

Link to comment
Share on other sites

Ja jäklar, det vore något, en Sotji avslutning..., eller så glider hon ikapp Pärmäkoski och Björgen uppe på vallen,

och före kurvan ner mot stadion går hon högt upp till vänster utan att bromsa, sedan kastar hon sig till höger och går fräckt om på insidan, och får en lucka för att hon inte bromsat, och som håller hela vägen till mål.

Då kommer man väl få en "ståpäls" som garanterat inte lägger sig före midsommar...    :P

 

(Fast det är väl Stina som går sista.)

Link to comment
Share on other sites

När, tror inte det. Han ville nog bara visa att incidenten är glömd nu, Jauhojärvi hade nog glömt det hela redan samma kväll och kunde glädjas åt bronset i finska vinterstudion och vid medaljcermonin. Det tog väl lite längre för iivo dock...

Ja, "Musti" Jauhojärvi är nog så genomsnäll och trevlig man bara kan vara. Träffat honom live några gånger. Men nog lär det svida att inte få kröna den långa landsagskarriären med VM-guldet....

Link to comment
Share on other sites

Ja, "Musti" Jauhojärvi är nog så genomsnäll och trevlig man bara kan vara. Träffat honom live några gånger. Men nog lär det svida att inte få kröna den långa landsagskarriären med VM-guldet....

Fast å andra sidan så tog ju just Finland med Musti och Ivo OS-guld i sprintstafett i Sochi 2014 pga att Tim Tscharnke föll i sista utförsbacken före mål så tur och otur kanske jämnar ut sig med tiden.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett en del "soffexperter" på lite olika håll hävda att Haag inte borde ha varit med i VM-truppen, men det var ju kul att se idag att hon kunde ge svar på tal idag, och måste vara enorm lättnad för henne själv också, och härligt att se Kallas åkning också, förstås.  :)

Precis, jag tycker att Elisabeth Höglund skall be Anna Haag om ursäkt, fast Haags "käftsmäll" kanske tystade henne.

Iaf gläds jag lika mycket åt Kallas silver som Anna Haags femteplats, starkt åkt av båda. :)

Med facit i hand så kan Kallas genomklappning i början av säsongen bäddat för den form hon är i nu, vi har sett många exempel genom åren, där åkare åkt ner på botten och sen har deras formkurva pekat uppåt mot mästerskapen för att nå en topp där. Det är mycket svårare att bevara en hög nivå på sin formkurva och det är väl det som Heidi Weng råkat ut för medan Marit Björgen mer haft ett upplägg liknande Kallas och ligger på sin gamla höga nivå. Kul att Jacobsen lyckades ta bronset, hon har haft en hel del strul i karriären och att få denna medalj känns som en retroaktiv förtjänst.

Link to comment
Share on other sites

Jauhujärvi körde riktigt fult på tysken när de tog guld i Sotji. Och svenskarna som typ gett upp snubblade tills sig ännu en osannolik medalj.

Som finne håller jag naturligtvis inte med, de tog sikte på samma spår och Musti han före. Man ser ju tydligt att båda siktar på samma spår, vem borde veija? Den med högst fart eller den som siktade först...

Link to comment
Share on other sites

Jauhujärvi körde riktigt fult på tysken när de tog guld i Sotji.

Nej,det gjorde han absolut inte. Det var bara hur det såg ut i TV-bilderna som var tagna ur en viss synvinkel. Hur det egentligen gick till blev klart först när man tittade på bilder från andra håll - men dom väntade ju alla kommentatorer, förståsigpåare och soffaanalytiker aldrig på.

 

PS Tscharnke skulle inte ha haft en chans varken mot Jauhojärvi eller Krjukov, men ryssen kunde kanske ha slagit finnen i finalsprinten.

Link to comment
Share on other sites

Här har man hela tiden matchat Ebba försiktigt med tanke på hennes ålder vilket gjort att hon har väldigt lite rutin från värsta hetluften. Nu slängs hon rakt in i stafettlaget mot någon av de bästa norskorna Weng eller kanske tom Björgen. Jag blir lätt nervös över en sån uttagning, hoppas verkligen hon pallar detta, kapaciteten finns men rutinen? Heja Ebba!

 

Tanken är väl att Haag/Kalla ska ge Sverige en ledning in på 3e sträckan, ett högt spel.

Link to comment
Share on other sites

Northug sa att han skulle köra femmilen naken om Calle vann Skiathlonen. Nu kontrar Calle med samma utfästelse fast på SM-avslutningen :D

http://www.langrenn.com/halfvarsson-a-jeg-gayr-naken-om-northug-vinner-femmila.5966420-1743.html

 

Jag ser två möjligheter:

Kanske är det så att Calle "inte har något att skämmas för",  :P 

eller så har han missat att Petter tog sig till final i VM-sprinten trots en fullständigt misslyckad säsong utan en enda internationell tävlingsstart. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett en del "soffexperter" på lite olika håll hävda att Haag inte borde ha varit med i VM-truppen, men det var ju kul att se idag att hon kunde ge svar på tal idag, och måste vara enorm lättnad för henne själv också, och härligt att se Kallas åkning också, förstås.  :)

 

Oj vad roligt! Plötsligt pratas det tävlingsskidåkning på Vasalopps-forumet.  ;) 

Jag hör till de som med glädje får äta upp min hatt! Jag hade helt räknat ut Haag, men hon har visat att hon är Sveriges näst bästa distans-löpare. Vilket är en rätt så fin titel när ettan på listan är Sveriges genom tiderna främsta skidlöperska/skidlöpare alla kategorier. 

Anna Haag har verkligen varit detta VM-s stora överraskning.

Link to comment
Share on other sites

Lider med Holund. Uppåtgående formkurva, trea på världscuploppet i klassisk stil innan VM, slog Northug m 2,5 minut på lopp i söndags över 25 km o Northug sa för egen del att det var hans bästa distanslopp för säsongen (kanske man ska ta med en nypa salt?) Och får inte åka 15 klassiskt
Link to comment
Share on other sites

1. Haag

2. Kalla

3. Andersson

4. Nilsson

Den uttagningen fattar inte jag, om Kalla är så bra på klassiskt, så är hon minst lika bra i skejt, speciellt i en stafett, där man inte kan åka kontrollerat om man skall hämta upp. Sen vet vi inte väderförhållandena på torsdag, nysnö och nollgradigt brukar ju inte passa Kalla så bra. Tredjesträckan för Kalla var mitt givna val, Ebba är för orutinerad, risk att hon krossas av en revanchsugen Weng.

Mitt lag ser ut: Hanna Falk, Anna Haag, Charlotte Kalla, Stina Nilsson

 

Gick in på Smhis prognos för Lahtis; ett par plusgrader idag och tempen sjunker till noll i kväll och sen kommer det att snöa under natten, sen i morgon stiger tempen till strax över noll. Just med tanke på vädret är det en chansning med Kalla på klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...